Page 5 -
P. 5
Z......

I FÖRRA VENTILEN än cirka 2 deciliter per mil vid normal körning. Som ett
Den lilla öppna bilen i Quiz i Ventilen 3 2010 går under spektakulärt reklamjippo körde man också från Nürnberg
två olika namn fast det är fråga om samma bil. Det första till alperna och tillbaka med gasen i botten hela vägen, en
namnet är Spatz som betyder sparv. Under den beteck- sträcka på 1 406 km och med 23 procents nivåskillnad.
ningen byggde ett företag under ledning av den tyske in- Snittfarten höll sig på 70,95 km/t inklusive tankningar och
genjören Harald Friedrich, Bayerische Autowerke GmbH, pauser eller 72,91 km/t om man räknar bort stoppen. Inte
Traunreut, 859 exemplar mellan februari 1956 och maj dåligt med 14 hästkrafter!
1957. Ursprunget var en trehjulig bil som försågs med en
encylindrig motor från Fichtel & Sachs på 191 cc och 10,2 Trots detta såldes alltför få bilar. Kanske som ett sista
hästar placerad framför bakaxeln, alltså en mittmotor- försök till konstgjord andning börjar man nu markandsfö-
konstruktion. Konstruktören till trehjulingen hette Egon ra bilen under nytt namn, Burgfalke 250.Det var tydligen
Brütsch. Idén med bilen var att göra ett fordon som var så att ett företag som byggde lätta segelflygplan i plast
billigare än en Volkswagen. Karossen till fyrhjulingen var skulle få ta över tillverkningen. Det finns i alla fall en bro-
i plast och bilen hade inga dörrar (men det fanns en hard schyr upptryckt för Burgfalke 250 Sportwagen men i själva
top med måsvingedörrar att köpa till) och var formgiven verket är den bara en retuscherad Spatz/Victoriabroschyr
av tjecken Hans Ledwinka, Tatrabilarnas berömda fader. med det nya företagsnamnet Burgfalke Fahrzeugbau i
Mellan 1957 och 1958 såldes bilen som Victoria och hade Burglengenfeld inlagt. Förmodligen kom tillverkningen
uppgraderats till 250 cc och 14 hästar! Av någon anled- aldrig igång. Den omständigheten att Burgfalke inte ens
ning hade Friedrich dragit sig ur företaget och därmed omnämns i det stora billexikonet Beaulieu Encyclopeadia
fick ett gammalt tyskt företag, Victoria Fahrradwerke, of the Automobile talar för att bilen bara såldes under de
som mest gjort cyklar och motorcyklar men 1900 gjorde två namnen Spatz och Victoria - och sedan var det slut.
sin första bil, möjlighet att ta över tillverkningen genom Som för många andra tillverkare av små obekväma bi-
ett separat bolag kallat Victoria Werke AG i Nürnberg. Den lar med surriga mc-motorer krympte marknaden väldigt
till Victoria 250 omdöpta bilen fick motorn uppgraderad snabbt när bättre ”riktiga” bilar tog över, som till exempel
till 248 cc och 14 hästar, vilket medgav en toppfart på Volkswagens bil typ 1, som blev en klart större succé...
75 km/t. Med en vikt på bara 450 kg drog den inte mer
Rätt svar med båda namnen Spatz och Victoria leverera-
des snabbt av Håkan Malmgren. Grattis!

Ny QuiZ......

Den här gången blir det något annat.....
Det blir inga ledtrådar förutom att fotot är taget i Sverige 1956
då bilen är 20 år gammal och det är Björn Linn som har skickat in
bilden till redaktionen. Lycka till med gissningarna!

Ventilen 4-2010 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10