Page 9 - Ventilen 2017-3
P. 9
före kriget för de bilar, som tagits kurs. Dock kunde Lago reda ut situa- relativt högvarviga fyrcylindriga mo-
fram under Antonio Lagos inledning, tionen genom sina kontakter inom torn.
som chef och rönt framgång, vilket katolska kyrkans högsta ledning. Den
man nu ville återuppväcka även om Helige Andes Bank tillsköt ett myck- Arnljot Gundersen hade ägt 2 st.
den nya Lago Baby verkligen inte var et förmånligt stödlån genom att en Bugatti, bl. a. den Bugatti 35B,
någon baby - bil precis. Tillverkningen av kardinalerna, sedermera Påven som numera ingår i Bertil Lindblads
bedrevs hantverksmässigt i den ål- Johannes under pojkåren, hade varit Stiftelse och utställd på Köpings
derdomliga fabriken med sina nästan lekkamrat med Antonio Lago. Teknikhistoriska Museum. Då han
antika bearbetningsmaskiner drivna i samband med leveransen av sin
av takmonterade remtransmissioner. Quiz-bilen hämtades av Arnljot Lago Baby träffade Antonio Lago i
Karosserna byggdes av stålplåt på Gundersen den 11 september 1950, Surenes, verkade denne tro att han
trästomme enligt metoder, som redan enligt det bevarade fabriksarkivet. skulle bli en ny Ettore Bugatti. Lago
1950 var gammalmodiga. Fabriken var Han hade startat firman 1940 och hade enorma ambitioner för att häv-
dock en komplett verkstadsliknande efterhand anslöt Gösta Alpen . Man da Frankrikes blå färg på tävlingsba-
produktionsanläggning där i stort kan fundera på vad de sysslade med norna. Dubbelseger på Le Mans 1950
sett alla komponenter framställdes. under kriget fram till 1945. Båda var för racersportvagnar och flera segrar
Slutintrycket hos bilarna var deras inbitna bilentusiaster med intresse med de ensitsiga Grand Prix racer-
fränt maskinmässiga framtoning. En för intressanta och sportiga bilar. bilarna var en stor framgång. Deras
ny pontonkaross med föga tilltalande Gundersen (1912 -) var även en ak- mekanik utgick ifrån den 6-cylindriga
yttre introducerades 1951, helt utan tiv tävlingsseglare i stjärnbåtsklas- 4,5 litersmotorn i Lago Record.
den elegans, som normalt förknippa- sen. Under 1950-talet skymtades
des med Talbot - Lago. Den sviktande Gundersen med sin bil och efter ett Med ett pris på över 20.000 kr var
försäljningen och den fabriksstödda tag kände man igen det råa och spän- den naturligtvis extremt svårsåld.
tävlingsverksamheten ledde till kon- nande avgasljudet från den stora och Det fanns bilar i samma prisklass,
Ventilen • 9 | 2017