Page 9 - Ventilen 2017-3
P. 9

före  kriget  för  de  bilar,  som  tagits  kurs. Dock kunde Lago reda ut situa-  relativt högvarviga fyrcylindriga mo-
        fram under Antonio Lagos inledning,  tionen genom sina  kontakter inom  torn.
        som  chef  och  rönt  framgång,  vilket  katolska kyrkans högsta ledning. Den
        man  nu  ville  återuppväcka  även  om  Helige Andes Bank tillsköt ett myck-  Arnljot  Gundersen  hade  ägt  2  st.
        den nya Lago Baby verkligen inte var  et förmånligt stödlån genom  att en  Bugatti,  bl.  a.  den  Bugatti 35B,
        någon baby - bil precis. Tillverkningen  av kardinalerna,  sedermera  Påven  som numera  ingår i Bertil Lindblads
        bedrevs hantverksmässigt i den  ål-  Johannes under pojkåren, hade varit  Stiftelse  och utställd på  Köpings
        derdomliga fabriken med sina nästan  lekkamrat med Antonio Lago.          Teknikhistoriska  Museum.  Då  han
        antika  bearbetningsmaskiner  drivna                                      i  samband  med  leveransen  av  sin
        av takmonterade remtransmissioner.  Quiz-bilen   hämtades   av   Arnljot  Lago  Baby  träffade  Antonio  Lago  i
        Karosserna  byggdes  av  stålplåt  på  Gundersen  den  11  september  1950,  Surenes,  verkade  denne  tro  att  han
        trästomme enligt metoder, som redan  enligt  det  bevarade  fabriksarkivet.  skulle bli en ny Ettore Bugatti.  Lago
        1950 var gammalmodiga. Fabriken var  Han  hade  startat  firman  1940  och  hade enorma ambitioner för att häv-
        dock  en  komplett  verkstadsliknande  efterhand  anslöt  Gösta  Alpen  .  Man  da Frankrikes blå färg på tävlingsba-
        produktionsanläggning där  i stort  kan fundera på vad de sysslade med  norna. Dubbelseger på Le Mans 1950
        sett alla  komponenter framställdes.  under kriget fram till 1945. Båda var  för racersportvagnar och flera segrar
        Slutintrycket  hos  bilarna  var  deras  inbitna  bilentusiaster med intresse  med  de  ensitsiga  Grand  Prix  racer-
        fränt  maskinmässiga  framtoning.  En  för  intressanta  och  sportiga  bilar.  bilarna  var  en  stor  framgång.  Deras
        ny pontonkaross med föga tilltalande  Gundersen  (1912  -)  var  även  en  ak-  mekanik utgick ifrån den 6-cylindriga
        yttre introducerades 1951, helt utan  tiv tävlingsseglare i stjärnbåtsklas-  4,5 litersmotorn i Lago Record.
        den elegans, som normalt förknippa-  sen.  Under  1950-talet  skymtades
        des med Talbot - Lago. Den sviktande  Gundersen  med  sin  bil och  efter  ett  Med  ett  pris  på  över  20.000  kr  var
        försäljningen  och  den  fabriksstödda  tag kände man igen det råa och spän-  den  naturligtvis  extremt  svårsåld.
        tävlingsverksamheten ledde till kon-  nande avgasljudet från den stora och  Det fanns bilar i samma  prisklass,

                                                                                               Ventilen • 9 | 2017
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14