Page 8 - Ventilen 2017-3
P. 8

Owe Persson










































        Trots  påkostade  annonser  och  pre-  övertog fabriken med nya finansiärer  1946 rivstartade Talbot- Darracq med
        sentationer  I  några  svenska  motor-  samt med sin entusiasm lyckades han  den  under  kriget  utvecklade  Lago
        tidningar  lyckades  man  inte  hitta  så  driva företaget fram till 1957.  Record,  vilken  blev  den  omedelbara
        värst många connaisseurer, som ville                                      efterkrigstiden raskaste personbil,
        köpa  en Lago Baby.  Det togs in  tre  För Lago var det elegans och prestan-  Den  tillverkades  i några  hundra  ex-
        stycken  bilar  till Sverige  varav  två  da, som skulle vända de usla affärer-  emplar,  trots  sitt  höga  pris.  För  att
        stannade hos generalagenten Alpen,  na för Talbot-Darracq. I Frankrike ver-  nå köpare med aningen mindre plån-
        Gundersen själva och som användes  kade det finnas köpare för vackra och  böcker introducerades så Lago Baby
        av ägarna  Gösta  Alpen och Arnljot  snabba bilar. Några av världens främ-  på Paris-salongen, hösten 1949, med
        Gundersen.                           sta karosserimakare fanns i Frankrike  ett pris ca 30% lägre än Lago Record.
                                             och nu skulle de få moderna chassier  Efter  ett  par  år  hade  några  hund-
        Tillverkaren Talbot-Darracq S.A.  till-  att bygga på. Talbot-Darracq var inte  ra  Lago  Baby  sålts  och  därmed  var
        hörde  världens  äldsta  med  rötter  i  ensamma  utan Bugatti,  Delage  och  marknaden mättad. De som köpte
        det  sena  1800-talet.  Flera  franska  Delahaye presenterade också nykon-  en Talbot bytte kanske inte bil vart-
        firmor  var  tidigt  ute  med  biltillverk-  struerade  chassier,  som  var ordent-  annat år utan behöll sina bilar länge.
        ning medan det i England gick lite  ligt prestationsdugliga.              Typbeteckningen Baby hade använts
        trögare. Dock fanns i England riskvil-
        ligt kapital, som  satsades i de  fran-
        ska bilfabrikerna. Talbot – ett brittiskt
        bilmärke – fusionerades med franska
        Darracq ,då Darracqs öde redan låg i
        händerna på ett par banker i London.
        1937  hade  den  brittisk-franska  kon-
        cernen  lösts  upp  och  den  italienske
        ingenjören  Antonio Lago trätt in  på
        scenen. Han hade  verkat inom  den
        engelska  bilbranschen och slutligen
        hamnat i ledningen för Sunbeam-
        Talbot-Darracq. I sin position förstod
        han att det fransk-engelska samarbe-
        tet inte bar frukt längre och särskilt
        den franska verksamheten tillverkade
        bilar, som var lite väl långt bort ifrån
        vad  marknaden  behövde.  Han  tog
        chansen  att  gripa  in  i Suresnes  och

          Ventilen • 8 | 2017
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13