Page 8 - Ventilen 2017-3
P. 8
Owe Persson
Trots påkostade annonser och pre- övertog fabriken med nya finansiärer 1946 rivstartade Talbot- Darracq med
sentationer I några svenska motor- samt med sin entusiasm lyckades han den under kriget utvecklade Lago
tidningar lyckades man inte hitta så driva företaget fram till 1957. Record, vilken blev den omedelbara
värst många connaisseurer, som ville efterkrigstiden raskaste personbil,
köpa en Lago Baby. Det togs in tre För Lago var det elegans och prestan- Den tillverkades i några hundra ex-
stycken bilar till Sverige varav två da, som skulle vända de usla affärer- emplar, trots sitt höga pris. För att
stannade hos generalagenten Alpen, na för Talbot-Darracq. I Frankrike ver- nå köpare med aningen mindre plån-
Gundersen själva och som användes kade det finnas köpare för vackra och böcker introducerades så Lago Baby
av ägarna Gösta Alpen och Arnljot snabba bilar. Några av världens främ- på Paris-salongen, hösten 1949, med
Gundersen. sta karosserimakare fanns i Frankrike ett pris ca 30% lägre än Lago Record.
och nu skulle de få moderna chassier Efter ett par år hade några hund-
Tillverkaren Talbot-Darracq S.A. till- att bygga på. Talbot-Darracq var inte ra Lago Baby sålts och därmed var
hörde världens äldsta med rötter i ensamma utan Bugatti, Delage och marknaden mättad. De som köpte
det sena 1800-talet. Flera franska Delahaye presenterade också nykon- en Talbot bytte kanske inte bil vart-
firmor var tidigt ute med biltillverk- struerade chassier, som var ordent- annat år utan behöll sina bilar länge.
ning medan det i England gick lite ligt prestationsdugliga. Typbeteckningen Baby hade använts
trögare. Dock fanns i England riskvil-
ligt kapital, som satsades i de fran-
ska bilfabrikerna. Talbot – ett brittiskt
bilmärke – fusionerades med franska
Darracq ,då Darracqs öde redan låg i
händerna på ett par banker i London.
1937 hade den brittisk-franska kon-
cernen lösts upp och den italienske
ingenjören Antonio Lago trätt in på
scenen. Han hade verkat inom den
engelska bilbranschen och slutligen
hamnat i ledningen för Sunbeam-
Talbot-Darracq. I sin position förstod
han att det fransk-engelska samarbe-
tet inte bar frukt längre och särskilt
den franska verksamheten tillverkade
bilar, som var lite väl långt bort ifrån
vad marknaden behövde. Han tog
chansen att gripa in i Suresnes och
Ventilen • 8 | 2017