Page 4 - Ventilen 2017-3
P. 4

THE BALTIC CLASSIC RALLY



        Lennart Sunestedt


        Det engelskarrangerade veteranbils-  f  ö  även  Lasse  Jönssons  privata  bil-  Ett mycket stort antal bilmärken var
        rallyt The  Baltic Classic Rally  pas-  museum.                           representerade.  Där  fanns  Bentley,
        serade  våra  trakter  den  28 och  29                                    Ferrari,  Aston  Martin,  Lagonda,
        maj. Efter starten i Köpenhamn den  Via bl a körning på Gelleråsen fort-  Talbot,  Lancia  m  fl.  Och  givetvis
        28 körde de 75 tävlingsekipagen plus  satte  man  sedan  till  Stockholm  för  Porsche,  Datsun  och  Mercedes.  Nio
        något dussin  arrangörsbilar  över  vidarebefordran  med  Finlandsbåten  stycken  Volvo deltog plus en SAAB.
        Öresundsbron till Sturup Raceway.  till Helsingfors. Efter en lång slinga  Diverse  dekaler  på  många  av  bi-
        Därefter följde två  ”specialsträck-  i Finland delvis på  klassiska  rallyst-  larna  avslöjade  att  man  bl a  delta-
        or” innan  lunchuppehållet på  Öströö  räckor och via bl a Jyväskylä, var det  git i Peking - Paris-rallyt, The Classic
        Fårfarm(!). Rallyt var av sk regulari-  återigen dags för båtåka, nu till Tallin.  Safari Challenge, The Road to Saigon
        tytyp där det gäller att så bra som  I Estland, Lettland och Litauen kördes  och Trans America Challenge.
        möjligt  hålla  en  given  snitthastighet  ett antal regularitysträckor som hade
        på  alla  delar över  en given sträcka.  arrangerats med hjälp av lokala mo-  I den medföljande funktionärsstaben
        Detta är svårare än det låter.       torklubbar. Det samma gällde i Polen  fanns  givetvis  en  mekanikerbil  med
                                             som  var  det näst sista  landet innan  ”all”  utrustning  för  att  kunna  hjälpa
        Deltagarna  hade  därefter  nattuppe-  man slutligen kom  till Tyskland och  till  när  någon  fick  tekniska  problem
        håll  på  Riverside  Hotel i  Göteborg.  slutmålet Berlin. Totalt varade rallyt  som besättningen inte klarade av att
        Efter en, som man får förmoda, god  två veckor.                           fixa själva. Enskilda följebilar var dä-
        middag på hotellet och en natts stär-                                     remot inte tillåtna.
        kande sömn, fortsatte sedan rallyt  Deltagarna  kom  från  inte  mindre  än
        dagen efter, via en regularitysträcka,  fjorton länder inklusive USA, Kanada  Svenska deltagare lyste helt med sin
        till SAAB-muséet i Trollhättan.  Via  och  Singapore.  Det  kvinnliga  delta-  frånvaro och inte heller norrmännen,
        dom vackra Dalslandsvägarna var det  gandet var påfallande stort; i tret-  som  brukar  vara  flitiga  i  internatio-
        sedan  dags  för  lunch  på  Baldersnäs  tio av de sjuttiofem bilarna fanns en  nella regularitysammanhang, syntes
        innan nästa nattuppehåll som var för-  kvinnlig besättningsmedlem.        till.
        lagt till Karlstad. Där besökte man























               Bentley Le Mans Tourer 1928 hemmahörande i       Två Mercedesåkare i rallyt hade utrustat sig med rejäla front-
               Schweiz (t.v.) och Bentley Speed 8 (t.h.)        skydd. Man hade förmodligen hört om alla lösspringande älgar
                                                                och renar i dom nordiska länderna.
















                  Om kartläsaren i denna Porsche råkade tappa
                  bort road booken kunde han bara gå av och ta
                  en titt på höger bakskärm…

                                                                           Talbot AV 105 1934 från England.

          Ventilen • 4 | 2017
   1   2   3   4   5   6   7   8   9