Page 10 - Ventilen 2017-3
P. 10
som kanske lockade mer. I den pris- növreringen på detta sätt blir särde- Långgatan – ett dåtida välkänt före-
klassen förväntades nog en raffine- les bekväm. Har man t. ex. kommit tag för karosserirenoveringar.
rad motor med 6 cylindrar. Talbot - upp på fyran, är den växel man sedan
Lago var ju ett udda märke i Sverige kan komma att behöva praktiskt ta- Även i det bilhistoriska nätverkets
och Lago Babys lite råa och något vi- get alltid trean; därför ställer man ge- träffar, som så småningom ledde
brerande motor lockade inte många. nast väljaren på 3 och har alltså trean till GMHK, nämndes den och Sigge
Arnljot Gundersen berättade att till hands blott genom ett tramp på Wennberg höll lite koll på dess öde.
manliga spekulanter kunde i viss mån kopplingspedalen. Wilson-lådan inne- Vid något tillfälle dök det även upp
övertygas men deras kvinnliga part- håller fyra planetväxlar med kugghjul förfrågningar om den från utsocknes
ners förblev kallsinniga. Den lite sär- i ständigt ingrepp, så att skrapning är bilhistoriker. Någon okänd person
egna kraftöverföringen skrämde an- fullständigt utesluten vid inväxling. hade köpt den och påbörjat upprust-
tagligen många. De hade förmodligen Har man blivit bortskämd en stund ning och förvarade den i en olåst lada
inte läst G. W. Nordenswans lyriska med Wilson-växeln, ser man med nära Tuve kyrka på Hisingen och vid
beskrivning av Wilson-växeln. förakt på varje vanlig växellåda och någon utflykt kunde den helt obehind-
utan nämnvärd vördnad på de nu i rat inspekteras. 1965 baxades den ut
I ”TEKNISK INFORMATION – MOTOR, bruk varande automatlådorna. Jag på ett närliggande gärde och en våld-
Nr 2 1950” hittar vi en test av Lago skulle tro, att varje garvad fortåkare sam vandalisering satte igång då det
Baby. Ingenjör G. W. Nordenswan, föredrar en Wilson framför de senare, på ett tidigt stadium försvann: ky-
hade skrivit om bilar, flygplan och därför att man med Wilson vet både larmaskering, motor, växellåda, ratt
annat tekniskt sedan 1910-talet och vad man har – och när man får det. och instrumentbräda, alltså de mest
nu hade han fått låna Gösta Alpens Manöverbesväret är så litet att det intressanta detaljerna. Det är ännu
bil. Som gammal försiktig fortåkare kan lämnas åsido.” Antonio Lago hade okänt vart dessa tog vägen. Denna
framhåller han dess goda prestanda i England varit teknisk direktör hos Lago Baby hade kanske funnits kvar
och sportiga fjädring men han ver- Self Changing Gears Ltd. som tillver- om den hade hamnat hos någon med
kar särskilt ha uppskattat växellådan kade de första Wilson växellådorna. I mer resursstarkt handlag.
i Lago Baby : ”I kraftöverföringen Frankrike utvecklade han den för att
finns den vanliga skivkopplingen och användas i Talbot-bilarna och dess- Ingenjör Lago kämpade på framtill
bakom den en växellåda av en typ, utom ägde han personligen licensrät- 1957 med ytterligare två bilmodeller
som är mycket sällsynt här i landet, ten i flera länder på kontinenten för – utsökt vackra och dugliga sportiga
Wilson-lådan med förväljare på rat- tillverkningen. 2 dörrars coupéer - men svårsålda.
ten. Det är en synnerligen förnämlig De flesta av dessa sista tillverkade
konstruktion, som kostar åtskilligt Björn Linn skrev en arti- bilarna verkar fortfarande finnas kvar
men smakar ännu mera. Dess ma- kel i Autohistorica 1958 un- och tycks locka vår tids entusiaster
növerorgan är kopplingspedalen och der rubriken ”FRÅN GÖTEBORGS och samlare.
en kort, under ratten på högra si- AUTOMOBILVÄRLD” i vilken
dan placerad väljarspak. Denna kan Gundersens Lago, tillsammans med Den sista Talbot-Lago bilen rullade ut
placeras i 6 lägen på underliggande ett par moderna Aston Martin vara de ur fabriken i Suresnes 1960 och då
segment: back, neutral, ettan – fy- enda efterkrigsbilar, värda att upp- hade biltillverkaren SIMCA övertagit
ran i nu nämnd ordning. Ställer man märksammas. Gundersen körde sin och fasat ut verksamheten. Under
med motorn i gång väljaren på t. ex. bil i tio år och i början av 1960-talet 1980-talet togs Talbot - namnet åter-
ettan, händer ingenting, förrän man berättade han med vördnad om den. igen fram och klistrades på SIMCAs
trampar ur kopplingen: väljaren för- Den verkar inte tillbringat så mycket bilar - men det är en helt annan his-
bereder alltså blott inläggningen av tid i något garage så den var ganska toria.
växeln, men ordern utföres först vid anfrätt av tidens tand. Gundersen
nedtrampning av kopplingspedalen. ansåg att den borde ha lämnats till Firman Alpen,Gundersen A.-B. av-
Det faller av sig själv, att växelma- Verkstadsbolaget Centralen på Första vecklades i september 1972.
Från och med 1960 förbjöds
kylarprydnader i Sverige och
följaktligen har denna sågats av
på Gundersens bil. Hans vana med
sin Lago framgår av den perfekta
parkeringen vid trottoarkanten.
Efter 10 år i Göteborgstrafiken
uppvisar den fortfarande ett vär-
digt yttre.
Ventilen • 10 | 2017