Page 10 - Ventilen 2017-3
P. 10

som kanske lockade mer. I den pris-  növreringen på detta sätt blir särde-  Långgatan – ett dåtida välkänt före-
        klassen  förväntades  nog  en  raffine-  les bekväm. Har man t. ex. kommit  tag för karosserirenoveringar.
        rad  motor  med  6  cylindrar.  Talbot  -  upp på fyran, är den växel man sedan
        Lago var ju ett udda märke i Sverige  kan komma att behöva praktiskt ta-  Även  i  det  bilhistoriska  nätverkets
        och Lago Babys lite råa och något vi-  get alltid trean; därför ställer man ge-  träffar,  som  så  småningom  ledde
        brerande motor lockade inte många.  nast väljaren på 3 och har alltså trean  till GMHK,  nämndes  den  och  Sigge
        Arnljot  Gundersen  berättade  att  till hands  blott  genom  ett  tramp  på  Wennberg  höll  lite  koll på  dess  öde.
        manliga spekulanter kunde i viss mån  kopplingspedalen. Wilson-lådan inne-  Vid  något  tillfälle  dök  det  även  upp
        övertygas men deras kvinnliga part-  håller fyra planetväxlar med kugghjul  förfrågningar om den från utsocknes
        ners förblev kallsinniga. Den lite sär-  i ständigt ingrepp, så att skrapning är  bilhistoriker.  Någon  okänd  person
        egna  kraftöverföringen skrämde  an-  fullständigt  utesluten  vid  inväxling.  hade köpt den och påbörjat upprust-
        tagligen många. De hade förmodligen  Har man blivit bortskämd en stund  ning och förvarade den i en olåst lada
        inte läst G. W. Nordenswans lyriska  med  Wilson-växeln,  ser  man  med  nära Tuve kyrka på Hisingen och vid
        beskrivning av Wilson-växeln.        förakt  på  varje  vanlig  växellåda  och  någon utflykt kunde den helt obehind-
                                             utan  nämnvärd  vördnad  på  de  nu  i  rat inspekteras. 1965 baxades den ut
        I ”TEKNISK INFORMATION – MOTOR,  bruk  varande  automatlådorna.  Jag  på ett närliggande gärde och en våld-
        Nr 2 1950” hittar vi en test av Lago  skulle tro, att varje garvad fortåkare  sam vandalisering satte igång då det
        Baby.  Ingenjör  G.  W.  Nordenswan,  föredrar en Wilson framför de senare,  på  ett  tidigt  stadium  försvann:  ky-
        hade  skrivit  om  bilar,  flygplan  och  därför att man med Wilson vet både  larmaskering,  motor,  växellåda,  ratt
        annat  tekniskt  sedan  1910-talet  och  vad man har – och när man får det.  och instrumentbräda, alltså de mest
        nu  hade  han  fått  låna  Gösta  Alpens  Manöverbesväret  är  så  litet att  det  intressanta  detaljerna. Det är ännu
        bil.  Som gammal försiktig fortåkare  kan lämnas åsido.” Antonio Lago hade  okänt  vart  dessa  tog  vägen.  Denna
        framhåller han dess goda prestanda  i England varit teknisk direktör hos  Lago Baby hade kanske funnits kvar
        och sportiga fjädring men han ver-   Self Changing Gears Ltd. som tillver-  om den hade hamnat hos någon med
        kar särskilt ha uppskattat växellådan  kade de första Wilson växellådorna. I  mer resursstarkt handlag.
        i Lago Baby  : ”I kraftöverföringen  Frankrike utvecklade han den för att
        finns den vanliga skivkopplingen och  användas  i Talbot-bilarna  och  dess-  Ingenjör Lago kämpade på framtill
        bakom  den  en växellåda  av  en  typ,  utom ägde han personligen licensrät-  1957 med ytterligare två bilmodeller
        som är mycket sällsynt här i landet,  ten i flera länder på kontinenten för  – utsökt vackra och dugliga sportiga
        Wilson-lådan  med  förväljare  på  rat-  tillverkningen.                  2  dörrars coupéer  - men svårsålda.
        ten. Det är en synnerligen förnämlig                                      De  flesta  av  dessa  sista  tillverkade
        konstruktion,  som  kostar  åtskilligt   Björn  Linn  skrev   en   arti-  bilarna verkar fortfarande finnas kvar
        men smakar ännu mera. Dess ma-       kel   i  Autohistorica  1958   un-   och  tycks  locka  vår  tids  entusiaster
        növerorgan  är  kopplingspedalen  och  der  rubriken  ”FRÅN  GÖTEBORGS  och samlare.
        en  kort,  under ratten  på  högra  si-  AUTOMOBILVÄRLD”    i     vilken
        dan placerad väljarspak.  Denna  kan  Gundersens  Lago,  tillsammans  med  Den sista Talbot-Lago bilen rullade ut
        placeras  i 6  lägen  på  underliggande  ett par moderna Aston Martin vara de  ur  fabriken  i Suresnes  1960  och  då
        segment: back,  neutral,  ettan  –  fy-  enda  efterkrigsbilar,  värda  att upp-  hade  biltillverkaren  SIMCA  övertagit
        ran i nu nämnd ordning. Ställer man  märksammas.  Gundersen  körde  sin  och fasat ut verksamheten. Under
        med motorn i gång väljaren på t. ex.  bil i tio år och i början av 1960-talet  1980-talet togs Talbot - namnet åter-
        ettan,  händer  ingenting,  förrän  man  berättade han med vördnad om den.  igen  fram  och  klistrades  på  SIMCAs
        trampar  ur  kopplingen:  väljaren  för-  Den verkar inte tillbringat så mycket  bilar - men det är en helt annan his-
        bereder  alltså  blott inläggningen  av  tid i något garage så den var ganska  toria.
        växeln, men ordern utföres först vid  anfrätt  av  tidens  tand.  Gundersen
        nedtrampning  av  kopplingspedalen.  ansåg att den  borde  ha  lämnats till  Firman  Alpen,Gundersen  A.-B.  av-
        Det faller av sig själv, att växelma-  Verkstadsbolaget Centralen på Första  vecklades i september 1972.



















                                                                                       Från och med 1960 förbjöds
                                                                                       kylarprydnader i Sverige och
                                                                                       följaktligen har denna  sågats av
                                                                                       på Gundersens bil. Hans vana med
                                                                                       sin Lago framgår av den perfekta
                                                                                       parkeringen vid trottoarkanten.
                                                                                       Efter 10 år i Göteborgstrafiken
                                                                                       uppvisar den fortfarande ett vär-
                                                                                       digt yttre.


          Ventilen • 10 | 2017
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15