Page 15 - Ventilen 2016-3
P. 15

Tidig broschyr när man fortfarande
                                                                                  trodde att den åttacylindriga Meadows-
                                                                                  motorn skulle kunna användas

                                                                                  pad går alltid före den och förhindrar
                                                                                  framtida försäljningsframgångar.

                                                                                  Man hade bara hunnit tillverka några
                                                                                  få bilar, det talas om sex stycken, när
                                                                                  man som en temporär quick-fix över-
                                                                                  gick till  att  i stället förse  de  nya  bi-
                                                                                  larna  med  gamla  förkrigs  Nash/Hud-
                                                                                  sonmotorer.  Några  kompletta  ame-
                                                                                  rikanska  motorer  hade  övervintrat  i
                                                                                  Jensens reservdelslager under kriget,
                                                                                  så de gick snabbt att plocka fram och
                                                                                  sätta  in  i  de  färdiga  bilarna.  Nu  var
                                                                                  inte heller detta den optimala lösning-
                                                                                  en för Jensen, för Nash-motorn hade
                                                                                  sett  sina bästa  dagar.  Kanske  skulle
                                                                                  det inte gå att köpa in fler från USA
        exklusive  skatter  angavs  till £1.563  Meadows-teknikerna kunde trots sto-  på grund  av rådande  importrestrik-
        vid presentationen  1946  men  hade  ra ansträngningar inte lösa problemet.  tioner. Så med litet eftertanke så föll
        ökat till £1.826 (£2.180 för cabriole-  Detta var alltså precis en sådan situa-  valet i stället på en annan och betyd-
        ten) när produktionen väl var igång.  tion som  man  ville förhindra  genom  ligt tryggare motorkonstruktion i för-
        Detta kan jämföras med £2.600 för en  att anlita Meadows. Men inte ens den-  hoppningen att det skulle utgöra den
        Bentley Mark VI Standard steel saloon  na  erfarna  motortillverkare  lyckas  ta  permanenta lösningen på problemen.
        med den gamla sexan på 4 1/4 litre.  fram en motor utan att först ha testat,
        Trots försiktig prissättning sålde Jen-  testat och åter testat alla funktioner.  Nu var goda  råd  dyra:  Sedan  1947
        sen  bara  18  eller 19  bilar på  sex  år  Nu blev det i stället de första Jensen-  hade  Austin  i  sin  produktion  en  stor
        medan Bentley sålde i tusental under  kunderna som blev ofrivilliga försöks-  sävlig 4-liters sexa för de stora sam-
        samma tid. Varför blev då inte Jensen  kaniner  med  motorproblem.  Det  var  tida top-of-the-line-modellerna A 125
        PW någon försäljningsframgång?       ingen bra start för Jensen PW. Jensen  Sheerline och A 135 Princess. Jensen
                                             Motors tvingades avbryta samarbetet  kontaktade  Austin  om  motorer  till
        När en biltillverkare anlitar en etable-  med Meadows omedelbart när proble-  Jensen PW. Detta rörde sig visserligen
        rad motortillverkare för uppdraget att  men blev kända. Detta fördröjde för-  också om en förkrigskonstruktion, ini-
        för dem konstruera en ny motor för en  stås produktionen av den nya Jensen-  tialt avsedd för Austins lastbilar men
        ny modell, så är det i tron att kunna  bilen men det kastade också en mörk  motorn hade fått nytt liv när den nu
        förlita sig på att man får det absolut  skugga över modellen, som skulle bli  uppförstorades från 3,5 till 4 liter. Ty-
        senaste  och bästa  som  ett gediget  svår för Jensen att kasta av sig. Som  värr var Austinmotorn stor och tung,
        ingenjörsarbete  kan  garantera.  Den  de flesta biltillverkare känner väl till,  vilket inte precis förbättrade Jensen-
        avancerade  motorn  från  Meadows  så  är  ett  uppmärksammat  misslyck-  bilens vikt  och  därmed  inte  heller
        var  uppenbarligen  långt  ifrån  färdig-  ande när en ny bil introduceras nästan  dess  prestanda.  Ganska  snart  hade
        utvecklad, för redan tidigt hade man  omöjligt att  återupprätta  i efterhand  ändå  Austinmotorer  inopererats  i de
        allvarliga problem  med  vibrationer  i  hur  mycket  man  än  förbättrar  den;  flesta Jensen PW-bilarna. Men vid det
        motorn, särskilt vid högre farter, och  dess illvilliga rykte som evigt förtap-  här laget hade intresset för att köpa































                                                                                              Ventilen • 15 | 2016
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20