Page 15 - Ventilen 2016-3
P. 15
Tidig broschyr när man fortfarande
trodde att den åttacylindriga Meadows-
motorn skulle kunna användas
pad går alltid före den och förhindrar
framtida försäljningsframgångar.
Man hade bara hunnit tillverka några
få bilar, det talas om sex stycken, när
man som en temporär quick-fix över-
gick till att i stället förse de nya bi-
larna med gamla förkrigs Nash/Hud-
sonmotorer. Några kompletta ame-
rikanska motorer hade övervintrat i
Jensens reservdelslager under kriget,
så de gick snabbt att plocka fram och
sätta in i de färdiga bilarna. Nu var
inte heller detta den optimala lösning-
en för Jensen, för Nash-motorn hade
sett sina bästa dagar. Kanske skulle
det inte gå att köpa in fler från USA
exklusive skatter angavs till £1.563 Meadows-teknikerna kunde trots sto- på grund av rådande importrestrik-
vid presentationen 1946 men hade ra ansträngningar inte lösa problemet. tioner. Så med litet eftertanke så föll
ökat till £1.826 (£2.180 för cabriole- Detta var alltså precis en sådan situa- valet i stället på en annan och betyd-
ten) när produktionen väl var igång. tion som man ville förhindra genom ligt tryggare motorkonstruktion i för-
Detta kan jämföras med £2.600 för en att anlita Meadows. Men inte ens den- hoppningen att det skulle utgöra den
Bentley Mark VI Standard steel saloon na erfarna motortillverkare lyckas ta permanenta lösningen på problemen.
med den gamla sexan på 4 1/4 litre. fram en motor utan att först ha testat,
Trots försiktig prissättning sålde Jen- testat och åter testat alla funktioner. Nu var goda råd dyra: Sedan 1947
sen bara 18 eller 19 bilar på sex år Nu blev det i stället de första Jensen- hade Austin i sin produktion en stor
medan Bentley sålde i tusental under kunderna som blev ofrivilliga försöks- sävlig 4-liters sexa för de stora sam-
samma tid. Varför blev då inte Jensen kaniner med motorproblem. Det var tida top-of-the-line-modellerna A 125
PW någon försäljningsframgång? ingen bra start för Jensen PW. Jensen Sheerline och A 135 Princess. Jensen
Motors tvingades avbryta samarbetet kontaktade Austin om motorer till
När en biltillverkare anlitar en etable- med Meadows omedelbart när proble- Jensen PW. Detta rörde sig visserligen
rad motortillverkare för uppdraget att men blev kända. Detta fördröjde för- också om en förkrigskonstruktion, ini-
för dem konstruera en ny motor för en stås produktionen av den nya Jensen- tialt avsedd för Austins lastbilar men
ny modell, så är det i tron att kunna bilen men det kastade också en mörk motorn hade fått nytt liv när den nu
förlita sig på att man får det absolut skugga över modellen, som skulle bli uppförstorades från 3,5 till 4 liter. Ty-
senaste och bästa som ett gediget svår för Jensen att kasta av sig. Som värr var Austinmotorn stor och tung,
ingenjörsarbete kan garantera. Den de flesta biltillverkare känner väl till, vilket inte precis förbättrade Jensen-
avancerade motorn från Meadows så är ett uppmärksammat misslyck- bilens vikt och därmed inte heller
var uppenbarligen långt ifrån färdig- ande när en ny bil introduceras nästan dess prestanda. Ganska snart hade
utvecklad, för redan tidigt hade man omöjligt att återupprätta i efterhand ändå Austinmotorer inopererats i de
allvarliga problem med vibrationer i hur mycket man än förbättrar den; flesta Jensen PW-bilarna. Men vid det
motorn, särskilt vid högre farter, och dess illvilliga rykte som evigt förtap- här laget hade intresset för att köpa
Ventilen • 15 | 2016