Page 10 - Ventilen 2016-3
P. 10

ZENVO - låter det danskt?
                                                                 Jan Segerfeldt
        Har ni hört  talas om  Zenvo,  det nya  provköra  en  Zenvo  ST-1  på  bana  i
        danska  bilmärket?  Jaså  inte!  Nam-  England för några år sedan. Vid första
        net Zenvo låter väl inte så där typiskt  körningen fattade bilen eld och vid an-
        danskt? Finns det verkligen ett sådant  dra körningen var underlaget så blött
        bilmärke?                            att den uppmätta tiden blev sämre än
                                             för många andra mer ordinära sport-
        Det  har  faktiskt  förekommit  då  och  bilar. God TV-underhållning för tittar-
        då i pressen uppgifter om att det re-  na men en direkt förödande katastrof
        dan för flera år sedan dök upp en helt  för  ett  litet nystartat  företags  första
        ny  biltillverkare  från  vårt  närmaste  försök att sälja sin exklusiva produkt.
        grannland  Danmark,  Zenvo  Automo-  Tyvärr  upprepade  sig historien  igen
        tive A/S, med adress Rosagervej 15 i   när Zenvo ställde upp i Köpenhamns
        Praestö, beläget på södra Själland ut-  Historic Grand Prix förra året. Nu var
        med vägen till färjan Rödby-Puttgar-  det en skadad bränsleslang som för-
        ten.  Ett  mer  osannolikt  ställe  för  en  anledde läckande bensin att fatta eld.
        bilfabrik får man väl leta efter. Ändå  Brinnande bilar är väldigt svårsålda!
        sägs bilbyggande ha pågått här i liten
        skala sedan 2007.                    Dessutom  är  det  ingen  lätt marknad
                                             Zenvo har försökt att etablera sig på.
        Initiativtagare till företaget som grun-  Den totala efterfrågan på extrema su-
        dades  redan  2004  är  Jesper  Jensen  perbilar i världen är begränsad till nå-
        och  Troels Vollertsen.  Ett litet  team  got hundratal bilar per år. Koenigsegg,
        av  personer  skapade  sedan  både  en  Bugatti,  Pagani,  Gumpert  m  fl  slåss
        bilfabrik och en bilmodell. Den första  om de mycket kräsna kunderna. Möj-
        prototypen var klar 2008 och ett ex-  ligen  finns  någon  enstaka  köpare  till
        emplar  visades  på  bilutställningen  i  Zenvo i Schweiz för det är där   i Zug
        Bella  Center  i Köpenhamn.  En  slags  som försäljningsbolaget Zenvo AG har
        hantverksmässig  serieproduktion  av  sin adress. I hemlandet Danmark lär
        modellen Zenvo startade 2009. Sedan  det knappast gå att sälja några Zenvo
        dess lär 15  bilar ha  tillverkats.  Det  alls, för där var introduktionspriset 16
        sägs att avsikten från start har varit  milj danska kr med alla lokala skatter
        att tillverka 15 exemplar av just den  inräknade.
        här  första  modellen,  döpt till  Zenvo
        ST-1.  Någon  ersättare  har  inte  pre-  Idag ryktas det att totalt 11 stycken
        senterats ännu.                      ST1-bilar  är  sålda  hittills.  På  Gene-
                                             vemässan i år visades en uppdaterad
        Zenvo ST-1 är inte vilken liten bil som  version med ny växellåda men annars
        helst. Det är i princip en renodlad su-  har informationen om bilarna och fö-
        perracerbil men gjord för  att köras  retaget  blivit allt mer  knapphändig.
        på allmän väg. Zenvo hade uppdragit  Det  är  ingen  lätt  uppgift  Zenvo  har
        åt  den  danske  formgivaren  Christian  tagit på sig. Om man  ska  vara  rea-
        Brandt att rita karossen, som förstås  listisk, så är det nog bara att inse att
        är byggd helt i kolfiber. Bilen är delvis  det danska företaget inte har de rätta
        baserad på en Chevrolet Corvette men  förutsättningarna  för  att  slå  igenom
        det märks inte utanpå. Motorn är en  internationellt  som  Danmarks  stora
        6,8 liters V8 på 1 104 hästkrafter som  biltillverkare,  i vart  fall inte  med  en
        har pressats fram genom kombinatio-  bilmodell som knappast upplevs som
        nen  turboaggregat  och  kompressor.  mer dansk i sin karaktär än vad Koe-
        Med sin superstyrka klarar den 0-100  nigsegg är typiskt svensk.
        km/t på 3 sek blankt, 0-200 km/t på
        8,9  sek och  toppfarten  lär ligga på  Ni kanske  undrar  varifrån  namnet
        375 km/t. Prislappen på produktions-  Zenvo kommer?  Efter  de  två  upp-
        modellen var satt till € 800 000, alltså  hovsmännens  efternamn  Vollertsen
        cirka  7,5  milj kr.  Det  låter  klart  bil-  och Jensen förstås, de två första bok-
        ligare än de 15 milj kr som begärs för  stäverna  från  Vollertsen och de två
        vår svenska supersportbil Koenigsegg  sista från både Vollertsen och Jensen.
        Regera  från  Ängelholm,  som visades  Sedan har man ”stylat” namnet med
        upp på Genevemässan i mars i år.     ett Z i stället för S (kanske från Zug?)
                                             för  att  det  ska  verka  häftigare!  OBS
        För Zenvo har det varit viktigt att lan-  att  Jesper  Jensens  hela  efternamn
        sera  ST 1:an  internationellt.  Oturligt  kunde man inte använda som bilmär-
        nog  kom  marknadsföringen  snabbt  kesnamn för det är ju redan förbrukat
        av sig genom  att programledarna  i bilhistorien!
        för BBC:s Top Gear misslyckades att

          Ventilen • 10 | 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15