Page 10 - Ventilen 2016-3
P. 10
ZENVO - låter det danskt?
Jan Segerfeldt
Har ni hört talas om Zenvo, det nya provköra en Zenvo ST-1 på bana i
danska bilmärket? Jaså inte! Nam- England för några år sedan. Vid första
net Zenvo låter väl inte så där typiskt körningen fattade bilen eld och vid an-
danskt? Finns det verkligen ett sådant dra körningen var underlaget så blött
bilmärke? att den uppmätta tiden blev sämre än
för många andra mer ordinära sport-
Det har faktiskt förekommit då och bilar. God TV-underhållning för tittar-
då i pressen uppgifter om att det re- na men en direkt förödande katastrof
dan för flera år sedan dök upp en helt för ett litet nystartat företags första
ny biltillverkare från vårt närmaste försök att sälja sin exklusiva produkt.
grannland Danmark, Zenvo Automo- Tyvärr upprepade sig historien igen
tive A/S, med adress Rosagervej 15 i när Zenvo ställde upp i Köpenhamns
Praestö, beläget på södra Själland ut- Historic Grand Prix förra året. Nu var
med vägen till färjan Rödby-Puttgar- det en skadad bränsleslang som för-
ten. Ett mer osannolikt ställe för en anledde läckande bensin att fatta eld.
bilfabrik får man väl leta efter. Ändå Brinnande bilar är väldigt svårsålda!
sägs bilbyggande ha pågått här i liten
skala sedan 2007. Dessutom är det ingen lätt marknad
Zenvo har försökt att etablera sig på.
Initiativtagare till företaget som grun- Den totala efterfrågan på extrema su-
dades redan 2004 är Jesper Jensen perbilar i världen är begränsad till nå-
och Troels Vollertsen. Ett litet team got hundratal bilar per år. Koenigsegg,
av personer skapade sedan både en Bugatti, Pagani, Gumpert m fl slåss
bilfabrik och en bilmodell. Den första om de mycket kräsna kunderna. Möj-
prototypen var klar 2008 och ett ex- ligen finns någon enstaka köpare till
emplar visades på bilutställningen i Zenvo i Schweiz för det är där i Zug
Bella Center i Köpenhamn. En slags som försäljningsbolaget Zenvo AG har
hantverksmässig serieproduktion av sin adress. I hemlandet Danmark lär
modellen Zenvo startade 2009. Sedan det knappast gå att sälja några Zenvo
dess lär 15 bilar ha tillverkats. Det alls, för där var introduktionspriset 16
sägs att avsikten från start har varit milj danska kr med alla lokala skatter
att tillverka 15 exemplar av just den inräknade.
här första modellen, döpt till Zenvo
ST-1. Någon ersättare har inte pre- Idag ryktas det att totalt 11 stycken
senterats ännu. ST1-bilar är sålda hittills. På Gene-
vemässan i år visades en uppdaterad
Zenvo ST-1 är inte vilken liten bil som version med ny växellåda men annars
helst. Det är i princip en renodlad su- har informationen om bilarna och fö-
perracerbil men gjord för att köras retaget blivit allt mer knapphändig.
på allmän väg. Zenvo hade uppdragit Det är ingen lätt uppgift Zenvo har
åt den danske formgivaren Christian tagit på sig. Om man ska vara rea-
Brandt att rita karossen, som förstås listisk, så är det nog bara att inse att
är byggd helt i kolfiber. Bilen är delvis det danska företaget inte har de rätta
baserad på en Chevrolet Corvette men förutsättningarna för att slå igenom
det märks inte utanpå. Motorn är en internationellt som Danmarks stora
6,8 liters V8 på 1 104 hästkrafter som biltillverkare, i vart fall inte med en
har pressats fram genom kombinatio- bilmodell som knappast upplevs som
nen turboaggregat och kompressor. mer dansk i sin karaktär än vad Koe-
Med sin superstyrka klarar den 0-100 nigsegg är typiskt svensk.
km/t på 3 sek blankt, 0-200 km/t på
8,9 sek och toppfarten lär ligga på Ni kanske undrar varifrån namnet
375 km/t. Prislappen på produktions- Zenvo kommer? Efter de två upp-
modellen var satt till € 800 000, alltså hovsmännens efternamn Vollertsen
cirka 7,5 milj kr. Det låter klart bil- och Jensen förstås, de två första bok-
ligare än de 15 milj kr som begärs för stäverna från Vollertsen och de två
vår svenska supersportbil Koenigsegg sista från både Vollertsen och Jensen.
Regera från Ängelholm, som visades Sedan har man ”stylat” namnet med
upp på Genevemässan i mars i år. ett Z i stället för S (kanske från Zug?)
för att det ska verka häftigare! OBS
För Zenvo har det varit viktigt att lan- att Jesper Jensens hela efternamn
sera ST 1:an internationellt. Oturligt kunde man inte använda som bilmär-
nog kom marknadsföringen snabbt kesnamn för det är ju redan förbrukat
av sig genom att programledarna i bilhistorien!
för BBC:s Top Gear misslyckades att
Ventilen • 10 | 2016