Page 14 - Ventilen 2016-3
P. 14
JENSEN PW
LYXBIL MED FÖRHINDER
Jan Segerfeldt
Engelska Jensen Motors är känt för tan lika tyst och jämnt som en Rolls- en sanning med stor modifikation för
att ha gjort lyxsportbilen Jensen In- Royce (£1.075 i saloonutförande). den nya bilen använde samma chassi
terceptor men man gjorde också ka- som förkrigsmodellen H-typen, men
rosserna till Volvo P 1800 under en nu uppgraderat på flera viktiga punk-
tid. Men Jensen började redan mycket ter så som individuell hjulupphäng-
tidigare tillverka bilar i eget namn. ning, hydrauliska bromsar mm.
Egentligen är de kanske inte mycket
att skriva om. Totalt kan det röra sig Det var också bröderna Jensens av-
om max något hundratal bilar mellan sikt att den nya modellen skulle ut-
1934 och 1949. Samtliga byggdes på rustas med en helt nykonstruerad
lånta chassin och med andras moto- motor från Henry Meadows Ltd i Wol-
rer. Det var de två bröderna Richard verhampton, känd motortillverkare
och Alan Jensen, som liksom många sedan många år och särskilt duktig på
andra under 1900-talet bar på en att bygga tillförlitliga racermotorer för
dröm om att få bygga sin egen bil. De höga farter. Deras nya motor var en
var på god väg 1934 när de fick chan- rak åtta på 3 860 cc och byggdes näs-
sen att ta över ett gammalt karosse- tan helt i aluminium. Motorblocket var
riföretag i West Bromwich och kunde en aluminiumgjutning medan toppen
inleda tillverkning av specialkarosse- Jensen H type på Earls Court 1938 var delad i två, alltså med fyra cylin-
rier under firmanamnet Jensen Motors drar vardera, för att minimera risken
Ltd. Genom en deal med den stora Medan andra världskriget pågick hade för distortion. Den avancerade motorn
amerikanska biltillverkaren Ford Mo- det hindrat fortsatt biltillverkning men var niolagrad och försedd med dubbla
tor Company framställde de en egen när det väl var över skulle Jensen SU-förgasare, som skulle garantera
bil i begränsat antal med modifierat snabbt komma fram med nya intres- vibrationsfri gång och ge hela 130 hkr.
Ford-chassi och Fords 3,6 liters V8. santa bilmodeller vid sidan av lastbi- Som standard skulle PW få en helt ny-
Den nya bilen fick heta Jensen S-type larna och bussarna som sålde betyd- konstruerad fyrdörrars aluminiumka-
och efterliknade konkurrenten Bent- ligt bättre. Redan den 30 augusti 1946 ross av Jensens egen tillverkning, i en
ley men såldes till ett betydligt lägre kunde Jensen Motors i en omfattande konservativt modern design med im-
pris, £695 för saloonmodellen mot artikel i den engelska motortidningen ponerande stående kylargrill och lång
Bentleys ca £1 500. 1938 lanserade The Autocar tillkännage att man fått motorhuv, vilket borde tilltala pre-
Jensen en större bil kallad H-type och färdig den nya efterkrigsmodellen, sumtiva köpare i de övre inkomstseg-
nu med en rak åtta på 4 1/4 liter och kallad P.W. Namnet stod för Post-War menten som önskade en komfortabel
120 hkr från Nash, som kunde gå näs- det vill säga ”efterkrigs-”. Men det var långfärdsvagn. Priset för färdig bil
Ventilen • 14 | 2016