Page 16 - Ventilen 2016-3
P. 16
Jensen byggde karosseriet på traditionellt
sätt med trästomme klädd i aluminium
enligt alla hantverkskonstens regler.
Efter orden Jensen Four Litre stod först också Straight Eight i broschyren från 1948
men ordet ströks över med svart, när den raka åttan ersattes av Austins pålitliga
sexa. Cabrioletmodellen var tänkt som ett standardalternativ men bara en eller två
byggdes. Här nedan syns det exemplar som tidigare ägdes av Robert Högdahl.
Full instrumentering inklusive varvräknare
placerade i en snygg bräda av utvalt trä
var obligatoriskt i lyxklassen 1946.
PW avtagit så till den milda grad att Robert Högdahl var under många år rymmen till ett överkomligt pris kunde
färre än 20 bilar bilar kom att tillver- ägare till den PW cabriolet, som ti- kanske ha lett till större framgång, om
kas totalt när modellen las ner 1949. digare hade ägts av den berömde omständigheterna hade varit annor-
Så Jensen PW, som tidigt efter kriget äventyrsromanförfattaren Clive Cuss- lunda. Visst kan man skylla på Mea-
momentant framstod som en väl så ler från USA. För närvarande är just dows undermåliga motorer och bilens
intressant utmanare till den mer eta- denna bil till salu hos Oldtimer Contor därmed dåliga rykte men det finns
blerade lyxbiltillverkaren från Crewe, H V D GmbH i Hohenlockstedt i Tysk- även andra skäl till att PW inte blev
kom i själva verket aldrig att utgöra land. Jensen-experterna är inte helt någon succé. Oavsett hur bra idéer
något allvarligt hot; Bentley Mark VI på det klara om det tillverkades en man har, så är det verkligen inte lätt
kunde i ensamt majestät ta hand om eller om det möjligen blev två cabrio- att skapa en produkt som blir fram-
lyxbilssegmentet i lugn och ro några leter men den enda idag kända bilen gångsrik. Givet den tveksamma kva-
år framåt med den enda riktigt se- anses vara av årsmodell 1950. I så fall litet som utmärkte Jensens Volvo P
riösa konkurrensen från Rolls-Royce bör det även ha funnits en bil av års- 1800-karosserier, så är det med facit
Silver Dawn (det vill säga samma bil modell 1949, alltså den som ställdes i hand uppenbart att Jensen inte för-
som Bentley bortsett från grillen). ut på Earls Court i London i oktober mådde leva upp till de höga kvalitets-
1948. Den bilens framparti ser helt krav som gällde för biltillverkare i den
Jensen byggde också en cabrioletver- annorlunda ut. Eller kan det vara så högsta lyxklassen. Dessutom var det
sion på PW-chassiet. Det var en fa- att utställningsbilen fick en makeover knappast stora och dyra lyxbilar som
briksbyggd fyrdörrars öppen bil med hos Jensen innan den såldes vidare, efterkrigstidens bilhungrande England
stor sufflett. Den ställdes ut på Jen- då som en 50:a? främst behövde. Nej, Jensen PW var
sens stora monter på bilutställningen faktiskt en allvarlig felsatsning av brö-
på Earls Court i London 1948 vid sidan Jensens djärva planer på en elegant derna Jensen. Kanske en sportcoupé i
om en PW saloon. Vår GMHK-medlem lyxmodell med stor motor och fina ut- plast skulle kunna lyckas bättre...
Ventilen • 16 | 2016