Page 16 - Ventilen 2016-3
P. 16

Jensen byggde karosseriet på traditionellt
                                                                                sätt med trästomme klädd i aluminium
                                                                                enligt alla hantverkskonstens regler.












        Efter orden Jensen Four Litre stod först också Straight Eight i broschyren från 1948
        men ordet ströks över med svart, när den raka åttan ersattes av Austins pålitliga
        sexa. Cabrioletmodellen var tänkt som ett standardalternativ men bara en eller två
        byggdes. Här nedan syns det exemplar som tidigare ägdes av Robert Högdahl.



                                                                                 Full instrumentering inklusive varvräknare
                                                                                 placerade i en snygg bräda av utvalt trä
                                                                                 var obligatoriskt i lyxklassen 1946.



















        PW avtagit så till den milda grad att  Robert  Högdahl var  under  många  år  rymmen till ett överkomligt pris kunde
        färre än 20 bilar bilar kom att tillver-  ägare  till  den PW cabriolet, som  ti-  kanske ha lett till större framgång, om
        kas totalt när modellen las ner 1949.  digare  hade  ägts  av den  berömde  omständigheterna  hade  varit annor-
        Så Jensen PW, som tidigt efter kriget  äventyrsromanförfattaren Clive Cuss-  lunda. Visst kan man skylla på Mea-
        momentant  framstod  som en  väl så  ler  från  USA.  För  närvarande  är  just  dows undermåliga motorer och bilens
        intressant utmanare till den mer eta-  denna bil till salu hos Oldtimer Contor  därmed  dåliga  rykte  men  det  finns
        blerade  lyxbiltillverkaren  från Crewe,  H V D GmbH i Hohenlockstedt i Tysk-  även  andra  skäl  till att  PW  inte  blev
        kom  i själva  verket  aldrig  att  utgöra  land.  Jensen-experterna  är  inte  helt  någon  succé.  Oavsett  hur  bra idéer
        något allvarligt hot; Bentley Mark VI  på det klara  om det tillverkades  en  man har, så är det verkligen inte lätt
        kunde i ensamt majestät ta hand om  eller om det möjligen blev två cabrio-  att  skapa  en  produkt  som  blir fram-
        lyxbilssegmentet i lugn och ro några  leter men den enda idag kända bilen  gångsrik. Givet den tveksamma kva-
        år  framåt  med den  enda  riktigt se-  anses vara av årsmodell 1950. I så fall  litet som  utmärkte  Jensens Volvo P
        riösa  konkurrensen  från  Rolls-Royce  bör det även ha funnits en bil av års-  1800-karosserier, så är det med facit
        Silver Dawn (det vill säga samma bil  modell 1949, alltså den som ställdes  i hand uppenbart att Jensen inte för-
        som Bentley bortsett från grillen).   ut på  Earls Court i London  i oktober  mådde leva upp till de höga kvalitets-
                                             1948.  Den  bilens framparti  ser  helt  krav som gällde för biltillverkare i den
        Jensen byggde också en cabrioletver-  annorlunda  ut.  Eller kan  det vara  så  högsta lyxklassen. Dessutom var det
        sion på PW-chassiet.  Det  var  en  fa-  att utställningsbilen fick en makeover  knappast stora och dyra lyxbilar som
        briksbyggd  fyrdörrars  öppen  bil med  hos  Jensen  innan  den  såldes vidare,  efterkrigstidens bilhungrande England
        stor  sufflett.  Den  ställdes  ut  på  Jen-  då som en 50:a?             främst behövde. Nej, Jensen PW var
        sens stora monter på bilutställningen                                     faktiskt en allvarlig felsatsning av brö-
        på Earls Court i London 1948 vid sidan  Jensens  djärva  planer  på  en  elegant  derna Jensen. Kanske en sportcoupé i
        om en PW saloon. Vår GMHK-medlem  lyxmodell med stor motor och fina ut-   plast skulle kunna lyckas bättre...

          Ventilen • 16 | 2016
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21