Page 8 -
P. 8
Frankrike, bilens och motorsportens vagga, saknade - man köra långa uthållighetslopp i flera dygn, då man kunde
skulle det visa sig - en ordentlig permanent tävlingsbana. ordna elektrisk belysning längs banan, samtidigt som det
Från sekelskiftet 1900 fram till första världskriget ordnades inte fanns någon närliggande bebyggelse.
ett flertal biltävlingar på landsvägar och dessa lopp blev
synnerligen populära. Biltillverkarna fick visa upp sig och 1925 kördes franska automobilklubbens Grand Prix för för-
publiken kom i massor. Dock medförde planeringen vid sta gången på Montlhéry och det skulle följas av åtskilliga
varje tillfälle mycket arbete då ett antal borgmästare och grandiosa tävlingar under årens lopp jämte alla uthållig-
hundratals jordägande bönder skulle övertalas, för att bli hets- och hastighetsförsök. Vid andra världskrigets utbrott
välvilligt inställda. Man kan nog tillskriva landsvägsloppen förstatligades anläggningen, för att på något sätt ingå i det
att bli en betydande faktor för att tekniskt utveckla bilen, nationella försvaret. Efter krigets slut återfick den sin sta-
under de tidiga pionjäråren. tus som tävlings- och testbana. De franska bilfabrikanterna
satte ett högt värde på de tillgängliga testmöjligheterna,
I oktober 1924 öppnades l´Autodrome Montlhéry. På sex något som säkerligen räddade autodromen åt eftervärlden.
månader hade man byggt den magnifika anläggningen, ett
mästerverk i armerad betong och särskilt då den ovala pis- 2001 inleddes de återkommande evenemangen - Vintage
ten med 2500 meters körsträcka och de doserade kurvor-
na. Självfallet hade man den brittiska Brooklands-banan Montlhéry - för gamla bilar och motorcyklar, vilka helst skall
som förebild. På denna kunde man köra i extremt höga
hastigheter, en möjlighet som saknades i Frankrike. Initiati- vara tillverkade före 1940. Med en viss oregelbundenhet
vet till byggandet av autodromen hade tagits av Alexandre
Lamblin, en framgångsrik tillverkare av bil- och flygmotor- har Vintage Montlhéry genomförts till stor glädje för alla
kylare i Paris. Autodromen ligger ca 30 km söder om hu-
vudstaden. Med den inkluderade landsvägsbanan tillfreds- entusiaster för de gamla sportiga bilarna. 2015 års tillställ-
ställdes alla tävlingsbehov samt stora möjligheter för test-
körningar, som alla bilfabrikanter ville göra. Speciellt kunde ning genomfördes 9 och 10 maj. Det hedervärda franska
Ventilen • 8 | 2015 Salmson var honnörsmärke detta år. 370 motorcyklar och
bilar var anmälda och tillströmningen av rätt sorts publik
verkade vara bra, så vi får hoppas att eventet kan åter-
komma i framtiden. Owe Persson