Page 6 -
P. 6

Exklusivt för DDR :  Jan Segerfeldt

MERCEDES -

WARTBURG

Recept för tillverkning av Mercedes-Wartburg:

                                                                                         Först tar man ett chassi från en efterkrigs-Mercedes-Benz
                                                                                         170 men sparar 170-karossen till någon annan bil. Sedan
                                                                                         tar man mittsektionen av en IFA Wartburg 311-kaross och
                                                                                         placerar på 170-chassiet. För att få det att se ut som det hörde
                                                                                         ihop med resten av bilen lägger man till motorhuven från
                                                                                         170 och kombinerar med modifierade förlängda framskärmar
                                                                                         från Wartburg och en specialgjord frontplåt som anpassas
                                                                                         till Mercedes-grillen. Och vips har vi en Mercedes-Wartburg!

                                                                                         I Tyskland började man tillverka en liten fyrcylindrig
                                                                                         sidventilmotorförsedd Mercedes-Benz 170 redan 1936.
                                                                                         Den blev Meredes storsäljare och innan man stoppade
                                                                                         produktionen på grund av kriget hade man hunnit sälja den i
                                                                                         75 000 exemplar. På grund av att fabriken bombades kunde
                                                                                         man inte göra fler bilar efter 1943.

Ventilen • 6 | 2015  Mercedes-Benz hade en fabrik i Berlin som råkade hamna på
                     fel sida om gränsen efter kriget. Även om fabriken fortfarande
                     ägdes av Mercedes-Benz, så låg den på ryskt territorium
                     och annekterades av ryssarna med visst stöd även från
                     västmakterna. I fabriken fanns visserligen mycket av den
                     gamla utrustningen från 1930-talet kvar, så det var visserligen
                     teoretiskt möjligt att fortsätta bygga 170 V-modellens chassi
                     och motor, men karossfabriken var allvarligt skadad, så några
                     helt kompletta 170 kunde man ändå inte bygga där. När den
                     fredliga bilproduktionen skulle sättas igång igen efter kriget
                     blev det därför mest nyttofordon som lastbilar, ambulanser
                     mm - men också en del andra fordon för militärt bruk.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11