Page 6 -
P. 6
Exklusivt för DDR : Jan Segerfeldt
MERCEDES -
WARTBURG
Recept för tillverkning av Mercedes-Wartburg:
Först tar man ett chassi från en efterkrigs-Mercedes-Benz
170 men sparar 170-karossen till någon annan bil. Sedan
tar man mittsektionen av en IFA Wartburg 311-kaross och
placerar på 170-chassiet. För att få det att se ut som det hörde
ihop med resten av bilen lägger man till motorhuven från
170 och kombinerar med modifierade förlängda framskärmar
från Wartburg och en specialgjord frontplåt som anpassas
till Mercedes-grillen. Och vips har vi en Mercedes-Wartburg!
I Tyskland började man tillverka en liten fyrcylindrig
sidventilmotorförsedd Mercedes-Benz 170 redan 1936.
Den blev Meredes storsäljare och innan man stoppade
produktionen på grund av kriget hade man hunnit sälja den i
75 000 exemplar. På grund av att fabriken bombades kunde
man inte göra fler bilar efter 1943.
Ventilen • 6 | 2015 Mercedes-Benz hade en fabrik i Berlin som råkade hamna på
fel sida om gränsen efter kriget. Även om fabriken fortfarande
ägdes av Mercedes-Benz, så låg den på ryskt territorium
och annekterades av ryssarna med visst stöd även från
västmakterna. I fabriken fanns visserligen mycket av den
gamla utrustningen från 1930-talet kvar, så det var visserligen
teoretiskt möjligt att fortsätta bygga 170 V-modellens chassi
och motor, men karossfabriken var allvarligt skadad, så några
helt kompletta 170 kunde man ändå inte bygga där. När den
fredliga bilproduktionen skulle sättas igång igen efter kriget
blev det därför mest nyttofordon som lastbilar, ambulanser
mm - men också en del andra fordon för militärt bruk.