Page 7 -
P. 7
I Görlitz an der Neisse i DDR, i den lilla Schwartzes PS), växellåda, hjulupphängning mm från den gamla tyska
karosseriverkstad, fanns outnyttjad arbetskraft och trotjänarmodellen, inklusive de stora 16-tumshjulen med
hantverkskunskap som kunde tas till vara för att börja Mercedesmärket i centrum. Utseendemässigt har man
bygga bilar i liten skala. Eftersom det i mitten av 1950-talet skapat en designkrock mellan förkrigsbil och efterkrigsbil.
uppkom viss efterfrågan på taxibilar för att användas på Det är oklart om modellen egentligen hade något namn
Berlins gator, fick man idén att bygga om några IFA Wartburg men idag kallar vi dem retrospektivt för Mercedes-
311 Limousine som byggdes i VEB Automobilwerks fabrik Wartburg. Sammanlagt tillverkades 15-20 stycken
i Eisenach. Tanken var att Schwarzes verkstad skulle Mercedes-Wartburg under fyra år 1956-1960, enbart för
bygga dessa specialare bland annat med användning av användning som taxifordon i närområdet. Det finns rykten
överblivet material och maskiner från den närliggande om att en av de sist tillverkade hade en tvådörrarskaross
gamla Mercedesfabriken i Berlin. Den nya Mercedes- från en Wartburg Cabriolet. Mercedes-Wartburg var rustikt
Wartburg var med sin totallängd på 460 cm betydligt längre byggda medan finishen inte var den allra bästa och inte alls
än en vanlig Wartburg och hade en imponerande lång i Mercedes-klass. Trots det så fortsatte bilarna i yrkestrafik
motorhuv. Undertill hade den således ett standardchassi långt in på 1970-talet. Efter ett hårt liv finns nu bara något
från Mercedes 170 men behöll också motor (1 697 cc 38 enstaka exemplar av Mercedes-Wartburg bevarat.
Ventilen • 7 | 2015