Page 11 -
P. 11
Det var 22:a gången som Tjolöholmsev- Annars var det som alltid många långa na sorts försäljningsverksamhet förändrats
enemanget avhölls. Utställningsledningen amerikanare och härliga sportbilar som till- till det sämre för varje år. Förr kunde man
hade bestämt att 2015 års tema ska vara drog sig det största intresset. Kanske var fynda intressanta och viktiga bildelar och
”Lyx och limousine”. Vad definierar be- det många besökare missade de extremt spännande billitteratur här men numera
greppet Lyx och limousine bättre än Rolls- ovanliga bilmärkena som TVR, Lea-Francis finns det nästan bara kläder och diverse
Royce? Den engelska Rolls-Royceklubben eller Rugby? krafs som saknar direkt anknytning till vår
(RREC) spänner över hela världen gen- hobby. Sådant behövs kanske också när
om alla sina utlandssektioner, där även Uppe i luften cirklade det fantastiska veter- stora skaror av människor träffas men jag
lilla Sverige ingår (med egen monter på anflygplanet Vickers Supermarine Spitfire är rädd att det tränger undan den lille pri-
Tjolöholm och ett tiotal bilar), i fin samver- Mark XVI (med beteckningen S 31 i svens- vatpersonen som har källaren därhemma
kan med Norge och Danmark. Ett annat ka flygvapnet) med sin 1 580 hkr starka full av diverse fordonsdelar som han inte
litet land som hyser många välbeställda Merlinmotor från Packard och gjorde akro- själv har användning för och gärna vill skic-
invånare är Schweiz, så självklart finns batkonster. Planet ägs av Biltema och ratta- ka vidare till nya ägare som kan nyttja dem
där en sektion av RREC. Den schweiziska des av Pär Cederqvist. Mer sansad flygning bättre. Marknadskrafterna har verkat här
sektionen arrangerade ett långfärdsrally blev det när Göteborgs veteranflygklubb och gjort det mindre attraktivt att släpa hit
för sina medlemmar som skulle gå genom passerade över utställningsområdet på låg svårsålda bilreservdelar medan de profes-
Sverige och hade samlat 24 bilar med föra- höjd med sina två veteranflygplan, en GV- sionella klädnasarna som brukar dyka upp
re och passagerare som kom på visit mitt 38 och en Piper J-3C Cub. på alla torg i landet har letat sig hit också i
under pågående Tjolöholmsutställning. De mängd. Kanske är det internets fel?
pampiga Rolls-Royce- och Bentleybilarna Naturligtvis tävlade man om vilket fordon
leddes av ett svenskt par, bosatta i Sch- som var Tjolöholms finaste bil, Best in show. När klockan började närma sig 16.00 hade
weiz sedan nästan 40 år, i sin Rolls-Royce Vad jag förstod så tävlade i princip alla ut- några av de med sämst tålamod redan hun-
20/25 med limousinekaross av H J Mulliner ställda bilar om den attraktiva utmärkelsen nit köra iväg, en osolidaritet visavi utställn-
& Co. De stora lyxbilarna gled in på områ- utan särskild anmälan. Vinnare blev en för ingsmoralen men förfarandet straffade sig
det vid 11.00-tiden och parkerade vid sidan Sverige mycket ovanlig och nyimporterad direkt genom att många fastnade i den
av den stora röda ladan, vant lotsade av Packard Hawk 1958. Vinnarpokalen över- långa kön vid utfarten och kanske inte kom
utställningsgeneralen Clas Jaurelius själv lämnades högtidigt till ägaren Jan Måns- hem lika snabbt som de nog hade hoppats.
i ändamålsenlig vit funktionärsoverall. De son av Clas Jaurelius. GMHK-medlemmen Kanske frös de i den kalla vinden i ett an-
långväga besökarna skulle vidare upp till Roger Fredriksson vann priset för bästa nars perfekt utställningsväder, så de behö-
slottet för att få en guidad tur följt av en bät- kommersiella fordon med sin härligt gröna vde komma hem och värma sig? Vi andra
tre lunch (”Afternoon Tea Riche”), innan de och svarta Ford Pickup 1935. (Se bild på som inte hade så förtvivlat bråttom kunde
skulle dra vidare norrut. Om man räknar in bilen i Ventilen nr 4 2014 sidan 17.) lugnt inleda utträdesmarschen litet senare
alla Rolls-Royce och Bentley som befann och ta köandet med jämnmod. Vad spelade
sig på Tjolöholm denna dag kom man med På den särkilda finbilsparkeringen brukar det för roll om vi var hemma några minuter
schweizarnas bilar inräknade upp i närmare dyka upp många fler intressanta bilar som tidigare eller senare? Medan man satt där i
40 stycken, ett svårslaget rekord! inte ingår i själva utställningen. Dem får kön kunde man filosofera lite och betänka
man inte missa! att det som helhet hade varit en fantastisk
Men var fanns alla de andra lyxbilarna dag med massor av trevliga människor och
och limousinerna? Enligt ledningen för Varje år anordnar man en prylmarknad där härliga bilar precis så som man vill att det
utställningen hade sammanlagt 1 286 ut- det är tänkt att försäljare av bilrelaterade alltid ska vara på Tjolöholm Classic Motor.
ställningsbilar anmält sig, så här fanns my- tillbehör ska beredas plats. Tyvärr har den-
cket för alla att titta på och beundra av vari-
erande märken och representerande alla
årgångar från tidig T-Ford till dagens mod-
erna BMW. De allra flesta av dem hamnar
inte i kategorin lyxbilar, även om det fanns
en och annan Ferrari och Porsche och en
imponerande radda äldre Packard. Tyvärr
missade jag Ronald och Nancy Reagans
Cadillac. Till och med KAK hade nappat på
lyxbilstemat och ställt två moderna Bentley
Turbo och en nästan ny Rolls-Royce Phan-
tom framför sitt reklamtält. Några egentliga
limousiner hittade jag i vart fall inte på min
rundvandring. Då menar jag inte den tyska
användningen av ordet, för däri innefattas
i stort sett alla täckta personbilar utan jag
menar dessa stora chaufförskörda bilar
som har mellanruta och generöst baksäte
för ägarens bekvämlighet. Det närmaste
jag kunde komma var en ombyggd Volvo
Amazon som hade kapats på mitten och
förlängts med en meter på mitten. Kanske
kunde möjligen en Volvo-sugga platsa om
den inte var avsedd för taxitrafik för då var
det en ”vagn” eller ”droska”. Var jag med
min Vanden Plas Princess Limousine den
enda utställare som ställde upp med en
äkta limousine som inte hette Rolls-Royce
eller Bentley?
Ventilen • 11 | 2015