Page 9 -
P. 9
löholm Classic 2013 Thomas Dahl
20 år i entusiastfordonens tjänst
Regnet hängde tungt denna tidiga des hördes en Merlin startas. Det halv fem kunde GMHK:s tält och
morgon. Ja, den började vid kl var Flygvapenmuseéts Rolls-Roy- stolar gemensamt lastas.
05.15 för mig, som för flera an- ce-motor som efter lite meck drog
dra GMHK:are. Personligen hade igång - vilken musik! Det kändes Det kan förtydligas att våra gamla
jag fått det hedersamma förtro- som att bli förflyttad 70 år tillbaka fordon går bäst i syrerik luft med
ende att ”sortera” utställarfordon då RAF:s Spitfire härskade i skyn. normalsvensk sommartemperatur
till rätt fil för att hamna på rätt Sen kom den – Den Riktiga Spitfi- vilket i sin tur resulterade i att alla
ställe på området och fick parkera ren - lågsniffade, rollade och gjor- fordon gick för egen maskin hem
min lekamen strax innan mane- de looping inför en hänförd publik. till garage och ”torkskåp”.
gen och kunde på så sätt se ALLA I det ögonblicket kom jag och tän-
fordonen. ka på Winston Churchills beröm- Åh, jag längtar redan till nästa
da ord: ”Aldrig förr har så många år, då jag kanske har ett nytt ob-
Värmen kom framåt åtta -halvnio- haft så få att tacka för så mycket”. jekt med mig. I år var det en Ford
tiden och gjorde sig väl påmind på Snacka om historiens vingslag. Consul Mk 1 – nästa sommar kan-
bilarna. Någon sa att det var kö Apropå vingar så hade Tjolöholm ske en likadan med tygtak – om
från motorvägen men sannings- besök av en udda Porsche, näm- allt går i lås. GMHK:are, Tjolö-
halten i detta gick inte att bekräf- ligen en 904 GTS, med nästan holm Classic 2014 blir väl den 18
ta. Det kokade dock både här och måsvingeliknande dörrar. Denna maj.....eller?
där - även bland färskingarna från bil som idag betingar mångmiljon-
70-talet i egenskap av Ford Mus- värde, inhandlades som bruksbil
tang. Det var flera ekipage som för 15.000:- kring 1970. Snacka
fick bogserhjälp till rätt plats. Men om positiv värdeutveckling.
detta är ju en del av charmen, el-
ler hur? Det fanns hur mycket som helst
för oss fordonsnördar att se den-
Ungefär 1 400 fordon var föran- na härliga söndag. KAK:s utställ-
mälda enligt Tjolöholmsgeneralen ningstält speglade bilsporten i
Claes Jaurelius. Nu kom det inte Västsverige alltifrån 1950-talets
riktigt så många, trots 20-årsju- Saab 93 och Volvo Amazon i ral-
bileet. På GMHK:s plats restes tält lyutförande till nutidens STCC i
med servering av korv, kanelbul- egenskap av Volvos S60 Polestar.
lar, kaffe och därtill parkerades
många intressanta fordon. Dock Ett spännande möte var det mel-
fanns plats för fler, men det får väl lan Sveriges kanske allra lång-
tillskrivas det ostadiga vädret att sammaste och Sveriges snabbaste
några uteblev och kanske förbe- fordon. Skillnaden i toppfart mel-
redde sig för kvällens hockeyfinal lan Björn Petterssons ångdrivna
och som de flesta vet blev det guld Lokomobil (3,2 km/t) och Arnold
till Sverige och silver till Schweiz. Sundqvists jetdrivna rekordbil, är
Ett annat resultat av detta blev över 700 km/t. Arnold var på plats
att amerikanen i gemen nu vet att och berättade frikostigt om sina
Sverige och Schweiz inte är sam- äventyr. Av nämnda två fordon
ma land. kom bara ett att nå sin topphas-
tighet på Tjolöholm.
Efter ett par ostadiga morgontim-
mar blev vädret allt bättre – ing- Eftermiddagen kom och fortfaran-
et regn och solglimtar med bra de var det ljust och varmt. Gilbert
värme. Klubbflaggan svajade, väl samlade in lottsedlarna som hade
fasthållen av en Citroen CV2 flan- delats ut bland GMHK:are och
kerad av en ”måsvinge” - ja, ni dragning skedde. Bl a presentkort
vet en MB 300 SL. Sven-Erik Tysk var i vinstpotten.
hade dagen till ära ålat sig in i sin
Lotus Europa - han som annars Klockan närmade sig 16.00, som
normalt kommer i sitt ”korvstånd” var den tidpunkt som alla for-
- en Ford Anglia-52. donsutställare naturligtvis skulle
stanna kvar till. Kl 16.02 kom reg-
Medan korven kokades, kaffet net - j-klar var det regnade - men
bryggdes och kanelbullarna baka- det varade inte så länge så framåt
Ventilen • 9 | 2013
20 år i entusiastfordonens tjänst
Regnet hängde tungt denna tidiga des hördes en Merlin startas. Det halv fem kunde GMHK:s tält och
morgon. Ja, den började vid kl var Flygvapenmuseéts Rolls-Roy- stolar gemensamt lastas.
05.15 för mig, som för flera an- ce-motor som efter lite meck drog
dra GMHK:are. Personligen hade igång - vilken musik! Det kändes Det kan förtydligas att våra gamla
jag fått det hedersamma förtro- som att bli förflyttad 70 år tillbaka fordon går bäst i syrerik luft med
ende att ”sortera” utställarfordon då RAF:s Spitfire härskade i skyn. normalsvensk sommartemperatur
till rätt fil för att hamna på rätt Sen kom den – Den Riktiga Spitfi- vilket i sin tur resulterade i att alla
ställe på området och fick parkera ren - lågsniffade, rollade och gjor- fordon gick för egen maskin hem
min lekamen strax innan mane- de looping inför en hänförd publik. till garage och ”torkskåp”.
gen och kunde på så sätt se ALLA I det ögonblicket kom jag och tän-
fordonen. ka på Winston Churchills beröm- Åh, jag längtar redan till nästa
da ord: ”Aldrig förr har så många år, då jag kanske har ett nytt ob-
Värmen kom framåt åtta -halvnio- haft så få att tacka för så mycket”. jekt med mig. I år var det en Ford
tiden och gjorde sig väl påmind på Snacka om historiens vingslag. Consul Mk 1 – nästa sommar kan-
bilarna. Någon sa att det var kö Apropå vingar så hade Tjolöholm ske en likadan med tygtak – om
från motorvägen men sannings- besök av en udda Porsche, näm- allt går i lås. GMHK:are, Tjolö-
halten i detta gick inte att bekräf- ligen en 904 GTS, med nästan holm Classic 2014 blir väl den 18
ta. Det kokade dock både här och måsvingeliknande dörrar. Denna maj.....eller?
där - även bland färskingarna från bil som idag betingar mångmiljon-
70-talet i egenskap av Ford Mus- värde, inhandlades som bruksbil
tang. Det var flera ekipage som för 15.000:- kring 1970. Snacka
fick bogserhjälp till rätt plats. Men om positiv värdeutveckling.
detta är ju en del av charmen, el-
ler hur? Det fanns hur mycket som helst
för oss fordonsnördar att se den-
Ungefär 1 400 fordon var föran- na härliga söndag. KAK:s utställ-
mälda enligt Tjolöholmsgeneralen ningstält speglade bilsporten i
Claes Jaurelius. Nu kom det inte Västsverige alltifrån 1950-talets
riktigt så många, trots 20-årsju- Saab 93 och Volvo Amazon i ral-
bileet. På GMHK:s plats restes tält lyutförande till nutidens STCC i
med servering av korv, kanelbul- egenskap av Volvos S60 Polestar.
lar, kaffe och därtill parkerades
många intressanta fordon. Dock Ett spännande möte var det mel-
fanns plats för fler, men det får väl lan Sveriges kanske allra lång-
tillskrivas det ostadiga vädret att sammaste och Sveriges snabbaste
några uteblev och kanske förbe- fordon. Skillnaden i toppfart mel-
redde sig för kvällens hockeyfinal lan Björn Petterssons ångdrivna
och som de flesta vet blev det guld Lokomobil (3,2 km/t) och Arnold
till Sverige och silver till Schweiz. Sundqvists jetdrivna rekordbil, är
Ett annat resultat av detta blev över 700 km/t. Arnold var på plats
att amerikanen i gemen nu vet att och berättade frikostigt om sina
Sverige och Schweiz inte är sam- äventyr. Av nämnda två fordon
ma land. kom bara ett att nå sin topphas-
tighet på Tjolöholm.
Efter ett par ostadiga morgontim-
mar blev vädret allt bättre – ing- Eftermiddagen kom och fortfaran-
et regn och solglimtar med bra de var det ljust och varmt. Gilbert
värme. Klubbflaggan svajade, väl samlade in lottsedlarna som hade
fasthållen av en Citroen CV2 flan- delats ut bland GMHK:are och
kerad av en ”måsvinge” - ja, ni dragning skedde. Bl a presentkort
vet en MB 300 SL. Sven-Erik Tysk var i vinstpotten.
hade dagen till ära ålat sig in i sin
Lotus Europa - han som annars Klockan närmade sig 16.00, som
normalt kommer i sitt ”korvstånd” var den tidpunkt som alla for-
- en Ford Anglia-52. donsutställare naturligtvis skulle
stanna kvar till. Kl 16.02 kom reg-
Medan korven kokades, kaffet net - j-klar var det regnade - men
bryggdes och kanelbullarna baka- det varade inte så länge så framåt
Ventilen • 9 | 2013