Page 11 -
P. 11
Monza
Owe Persson

Med DKW fabrikens goda minne lade både om hastighet och uthål- DKW-återförsäljaren Fritz Wenk
byggdes Monza på DKW 3=6:ans lighet - snitthastigheten rörde sig tillsammans med karossbygga-
framhjulsdrivna chassi. Modellen kring 140 km/t. I fronten kunde ren Massholder i Heidelberg, för-
hade utvecklats av tävlingsentu- ses de fyra ringarna, påminnan- sökte organisera tillverkningen
siasterna Gunther Ahrens och Al- de om fornstora dagar för Auto- efter mer rationella linjer. Mon-
brecht W. Mantzel och tillverkades Union på tävlingsbanorna under zan genomgick en viss utveckling
mellan 1956 och 1958. Monzan förkrigstiden. och experter kan iaktta olika de-
växte alltså fram på en entusias- taljförändringar, men den karak-
tisk gräsrotsnivå, vilket inte var så Karossen var tillverkad av glas- täristiska utformningen förblev
vanligt i det västtyska ekonomi- fiberarmerad plast, ett material oförändrad.
undret, där vanligtvis chauvinis- som under 1950-talet lockade fle-
tiska marknadsföringsavdelningar ra mindre tillverkare, vilka tilltala- Exakta uppgifter om antalet till-
ledde produktutvecklingen. des av den låga vikten och i viss verkade bilar saknas ännu så
mån de enklare tillverkningsmeto- länge men det finns uppgifter som
En trimmad DKW Monza hade derna. De större bilfabrikerna höll pendlar mellan 70 och upptill 240
presterat fem hastighetsrekord på sig avvaktande, då bland annat stycken. Produktionsplatsen flyt-
italienska Monza-banan - därav bedömningen av hållbarheten på tades tre gånger och det verkar
typbeteckningen. Rekorden hand- längre sikt var osäker. inte finnas någon dokumentation
kvar beträffande verksamhetens
omfattning. Idag kan man googla
fram en hel del upplysningar om
denna speciella bil och de kvar-
varande exemplaren - ca 20-30
stycken - verkar vara spridda runt
om i världen.
Motorn var trecylindrig och på 900
cm³, arbetande efter tvåtaktsprin-
cipen och enligt DKW erbjöd den
lika fin gång som en 6-cylindrig
fyrtaktsmotor, därav beteckning-
en 3=6. Under 1950-talet hade
den sexcylindriga motorn ett högt
anseende både tekniskt och sta-
tusmässigt. Motorn i Monza gav
44 hästkrafter, vilket var något
mer än DKWs standardmodeller.
Vikten var 900 kg - ca 200 kg läg-
re än motsvarande DKW-modeller.
Priset var 10.500 DM, att jämföra
med standard DKW 3=6, ca 6.000
DM och Porsche 356, vilken be-
tingade ca 11.500 DM.

1958 började DKW sälja sin egen
sportiga AU 1000 Sp, vilket ledde
till dödstöten för Monzan, då chas-
sileveranserna ströps.
Bilen på bilden som togs 1965 på
Kungstorget i Göteborg, registre-
ringsbesiktigades den 1 juli 1958
och förste ägaren var Ivan Ludvig-
son i Kinna, där han ledde Ludvig
Svenssons Gardinfabrik, vilken
blev riksbekant under valkampan-
jen 1982. Fotot visar bilen par-
kerad på Kungstorget i Göteborg
där man också kan skymta de
saknade paviljongerna. Då ägdes
den sedan 1964 av Rolf Johnsson,
blomsterodlare från Kullavik som

Ventilen • 11 | 2013
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16