Page 9 -
P. 9
Z VENTILEN NR 2 2012 0265EU hamnade i Californien 1959. Den renoverades
Ferrari 212 Inter Coupe PF 1952 första gången under en fyraårsperiod och vann pris
Berlinettakaross av Carozzeria Pinin Farina på Pebble Beach 1985. Dåvarande ägaren lät sedan
chassi nr/motor nr 0265EU uppgradera bilen 1992 och den har vunnit ytterligare fina
priser efter detta. Den såldes på auktion i Los Angeles
1998 för $ 288 500 (cirka 2 milj kr).

(2 960 cc V-12, 170 hkr)

Filmregissören Roberto Rosselini (1906-1977) köpte 0265
EU som en bröllopsgåva till sin fru Ingrid Bergman (1915-
1982). Paret var goda vänner med Enzo Ferrari. Vid ett
samtal med honom sa Ingrid Bergman: ”I stället för att
skaffa en större lägenhet har vi tänkt skaffa en ny Ferrari
med större bagageutrymme.” Hon kallade bilen ”My
growling baby”.

0265EU Bilen fick åter italienska ägare. Den hamnade på nytt
levererades på auktion 2008, som hölls av RM Auctions i Maranello
från Ferrari till i Italien, med ett beräknat utgångspris på 6-7 milj kr.
Carozzeria Pinin Trots bud på ”bara” 5 milj kr blev den inte såld. Vid
Farina den 12 bilens tredje totalrenovering nu gjord av Ferrari Classiche
december 1952. ändrades lackeringen från rött till originalets svart med
Efter att den silverfärgat tak och bilen fick tillbaka takräcket med
färdigbyggda koffertar - precis som på resan till Sverige 1953! Nyligen
bilen hade uppmärksammad deltagare på Concorso Villa d´Este
överlämnats i 2012.
Rom 1953 körde
Rosselini och
Bergman bilen norrut genom alperna upp till Danmark
där de tog en färja över till Sverige, fortsatte upp till
Stockholm och anlände Grand Hotel kl 15. Samma
kväll tog Ingrid Bergman emot ett filmpris. Man hade
gjort ett uppmärksammat stopp på vägen till Stockholm
nämligen i Örebro, där man hälsade på Tore Bjurström
och hans Ferrariagentur på Olaigatan 45. Egentligen
åkte paret i två bilar för 0265EU var full med bagage
inklusive ett takräcke som inte var alltför elegant
och den andra Ferrarin, en 250MM Vignale, var bara
tvåsitsig och saknade koffert. Örebrobesöket blev livligt
uppmärksammat av dåtidens media men även av vanligt
folk, som nyfikna på den tidens stora internationella
berömdheter, kantade gatorna under hela stoppet.

Senare körde Rosselini bilen i ett race VII Stella Alpina.
Han körde även andra stora race som Mille Miglia och lär
också ha deltagit på Skarpnäck i Stockholm 1953 och på
kanonloppet i Karlskoga 1954 fast med andra Ferraribilar.

Ventilen • 9 | 2012
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14