Page 5 -
P. 5
baksidan är den bara gjord i 100 och hjul inritade. Men man fann sig namnet på den lokale återförsäljaren,
exemplar. Hopvikt har den måtten 14 ändå snart nödgad att trycka upp som man hade gjort på de allra
x 23 cm men helt utvikt mäter den en ny broschyr, vilket också gjordes. första broschyrerna från februari
28 x 34 cm. Av praktiska skäl använde man sig 1927. De här nytrycken bjuds då och
av så mycket av det tidigare gjorda då ut som samlarobjekt på Tradera
Hjalmar Wallin var Volvos första grafiska broschyrunderlaget som men av originaltrycken är det ytterst
återförsäljare med försäljningslokaler möjligt. Det räckte att man bytte ut få som har varit till salu.
i centrala Göteborg. Volvos fotona, kompletterade den tekniska
egen kundtidning Ratten kom beskrivningen med uppgifter om den Herrar Gabrielsson och Larson måste
ut första gången i april 1930 täckta versionen och så satte man ha haft väldigt högtflygande planer
och som ett tecken på hur viktig ut årtalet 1927 tydligt på framsidan. på spridningen av sina Volvobilar
Göteborgsagenturen var för Volvo Voila! Där hade man en aktuell för broschyren från 1927 gavs
pryddes omslaget av en bild på försäljningsbroschyr för att väcka också ut i en engelsk version för
direktören Hjalmar Wallin. Den 1 den presumtive köparens intresse exportmarknaden. Den trycktes
januari 1938 bytte dock Volvo sin för den nya svenska Volvon. Nu mot bakgrund av att man faktiskt
lokale återförsäljare från Hjalmar kunde samma broschyr användas hade sonderat terrängen noga innan
Wallin till AB Bil & Truck (senare för att sälja hela 1927 års planerade produktionen startade och man
namnändrat till Bilia AB). Det produktion på 4 000 bilar. Av olika hade goda förhoppningar om att
här överlevande exemplaret av skäl blev det bara 297 bilar sålda kunna sälja Volvobilar i Argentina,
broschyren har kommit från Hjalmar första året. Hur många broschyrer Sydafrika, Australien, Rumänien med
Wallins affär på Östra Hamngatan. man hade tryckt upp för detta flera länder. Den engelskspråkiga
Det vet man genom att det har ändamål anges dock inte. Tyvärr versionen finns också i ett nytryck
övertagits av en släkting till en glömde man att rita dit det ovala från 1977.
person som var anställd i företaget. blå Volvomärket på kylaren som
Detta kan mycket väl vara ett av saknades på provbilarna men som Herrar Gabrielsson och Larson hade
de sista bevarade exemplaren av blev standard på produktionsbilarna. visserligen stora visioner men de
broschyren på den första Volvon från Det kanske inte gjorde så mycket för skulle nog ändå ha blivit förvånade
just Hjalmar Wallin. Det berättas att man måste ändå snart trycka en helt om de hade fått höra om Volvos
på den tiden förvarade företaget sina ny broschyr igen för att sälja 1928 framgångar i världen och fått veta att
utgångna försäljningsbroschyrer i en års starkt förbättrade Volvobilar. bilföretaget Volvo finns kvar efter 85
trälåda i verkstaden tillsammans med år, om än i kinesisk ägo!
smörjscheman mm. Det kunde hända Det är den här broschyren för
att smågrabbar ibland smög sig in i 1927 som har kopierats av
verkstaden och kollade i lådan och Reklamavdelningen på Volvo i
la beslag på det som kunde verka ”modern” tid. Först gav
intressant. Det var nog relativt få på man ut ett nytryck av
den tiden som tyckte att sådana här den inför 40-årsjubileet
trycksaker var något att spara på. 1967. Av någon
Även om bilintresset var stort, hade oförklarlig anledning
samlarvärdet för en bilbroschyr ännu tryckte man den kopian
inte nått några högre höjder. i en mot originalet
avvikande ljusblå
När Volvo, som bilen kom att heta kulör men i övrigt var
även om namnet Larson allvarligt den identisk med den
hade övervägts tidigare, kunde från 1927. Vid Volvos
köpas 1927 hos några utvalda femtioårsjubileum 1977
återförsäljare, som till exempel Ernst lät reklamavdelningen
Grauers i Stockholm som förmodligen åter göra ett nytryck av
var handlaren som sålde den första den gamla broschyren
Volvon, kunde man välja mellan men nu i en färg som
en öppen vagn och en täckt vagn. i stort överensstämde
Den i februari tryckta broschyren med originalet. Mått
hade nu redan hunnit bli omodern, och utförande i övrigt
för den innehöll bara beskrivning stämmer exakt.
av den öppna vagnen. Dessutom Möjligen har ytterligare
var bilderna som hade använts nytryck gjorts för den
felaktiga, för i sista minuten hade beigefärgade versionen
konstruktörerna ändrat på MasOlles finns åtminstone i två
design av framskärmarna på den versioner, en som är
öppna vagnen som kom i produktion tryckt hos SF-tryck AB
och man gick från tallrikshjul till och är något blekare
träekerhjul på salubilarna. Mas- medan den andra som
Olle hade inspirerats av franska är tryckt hos Wezäta är
Voisin när han gjorde designen något skarpare i färgen.
men Volvofolket ville ha ett mer Gemensamt för alla
amerikanskt utseende på bilen. nytrycken är att man
Visserligen hade man redan i den har angett biltillverkaren
här tidiga försäljningsbroschyren Aktiebolaget Volvos
löst dessa övergångsproblem genom eget namn, adress
att retuschera bilderna så att de och telefonnummer på
fick produktionsbilens framskärmar framsidan i stället för

Ventilen • 5 | 2012
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10