Page 10 -
P. 10
Treklubbarsmöte i Göteborg Owe Persson
Nu för tiden kanske man lätt tror att bilhistoriska arrangemang har funnits i alla tider, men så
är det inte. För bara femtio år sedan anordnades den förmodligen första tillställningen av detta
slag i Göteborg. Därtill var det ett skandinaviskt sammanträffande med deltagare från Norge
och Danmark.
I Sverige hade Automobilhistoriska Liseberg. En nog så ambitiös pre- Vad var en gammal bil? Det är svårt
Klubben (AHK) funnits sedan 1950, i sentation av bilens och motorcykelns för en nutida betraktare att på bil-
Norge fanns Norsk Veteranvogn Klub utveckling och helt fri från den löj- derna urskilja rallydeltagarna från
och i Danmark hittar vi Dansk Ve- lighetsstämpel som ofta förekommit den vanliga trafiken. Vid samlingen
teranvogn Klub. De norska och dans- när allmänheten och pressen närma- på Gustaf Adolfs Torg hade en Volvo
ka klubbarna hade även de bildats i de sig gamla motorfordon. Man hade Amazon trängt sig in ibland gamling-
början av 1950-talet. Intressant att plockat fram en del bilar ur Indu- arna och den sågs då som en katt
notera är att begreppet ”veteran- strihistoriska Samlingarna (IS), som bland hermelinerna.
vogn” hade anammats från början förvarades i lokaler bakom Konsthal-
i våra broderländer medan vi långt len vid Götaplatsen. Dessa fordon Det andra världskriget hade fungerat
senare började att använda begrep- tillhör numera Göteborgs Stadsmu- som en slags frysbox för många for-
pet veteranbil i den vida mening som seum. Vissa av dessa hade förevisats don, vilka inte begagnats under 4 –
det har i dag. vid Göteborgsutställningen 1923. IS 5 år och sålunda hade dessa fått en
leddes under slutet av 1950-talet av förlängd livslängd. Den tidens bilar
Åke Åberg, en man som försökte inta hade normalt inte riktigt samma livs-
en mer vetenskaplig attityd till tek- längd, som vi har vant oss vid idag.
nikhistorien.
Det bilhistoriska intresset hade I Göteborg hade AHK ett antal med-
skymtat fram då och då i pressen. lemmar, bl. a: Sten Andersson, Len-
Man får inte heller glömma bort ut- nart Haajanen, Kent Olsson, Bengt
ställningen ”Farfars bil” som år 1958 Wallerius och Sigward Wennberg,
kunde beskådas i konserthallen på vilka på olika sätt samverkade för
att genomföra träffen 19 till 21 maj
1961. Göteborgs geografiska läge
förefaller ha haft betydelse för val av
mötespunkt.
10
Nu för tiden kanske man lätt tror att bilhistoriska arrangemang har funnits i alla tider, men så
är det inte. För bara femtio år sedan anordnades den förmodligen första tillställningen av detta
slag i Göteborg. Därtill var det ett skandinaviskt sammanträffande med deltagare från Norge
och Danmark.
I Sverige hade Automobilhistoriska Liseberg. En nog så ambitiös pre- Vad var en gammal bil? Det är svårt
Klubben (AHK) funnits sedan 1950, i sentation av bilens och motorcykelns för en nutida betraktare att på bil-
Norge fanns Norsk Veteranvogn Klub utveckling och helt fri från den löj- derna urskilja rallydeltagarna från
och i Danmark hittar vi Dansk Ve- lighetsstämpel som ofta förekommit den vanliga trafiken. Vid samlingen
teranvogn Klub. De norska och dans- när allmänheten och pressen närma- på Gustaf Adolfs Torg hade en Volvo
ka klubbarna hade även de bildats i de sig gamla motorfordon. Man hade Amazon trängt sig in ibland gamling-
början av 1950-talet. Intressant att plockat fram en del bilar ur Indu- arna och den sågs då som en katt
notera är att begreppet ”veteran- strihistoriska Samlingarna (IS), som bland hermelinerna.
vogn” hade anammats från början förvarades i lokaler bakom Konsthal-
i våra broderländer medan vi långt len vid Götaplatsen. Dessa fordon Det andra världskriget hade fungerat
senare började att använda begrep- tillhör numera Göteborgs Stadsmu- som en slags frysbox för många for-
pet veteranbil i den vida mening som seum. Vissa av dessa hade förevisats don, vilka inte begagnats under 4 –
det har i dag. vid Göteborgsutställningen 1923. IS 5 år och sålunda hade dessa fått en
leddes under slutet av 1950-talet av förlängd livslängd. Den tidens bilar
Åke Åberg, en man som försökte inta hade normalt inte riktigt samma livs-
en mer vetenskaplig attityd till tek- längd, som vi har vant oss vid idag.
nikhistorien.
Det bilhistoriska intresset hade I Göteborg hade AHK ett antal med-
skymtat fram då och då i pressen. lemmar, bl. a: Sten Andersson, Len-
Man får inte heller glömma bort ut- nart Haajanen, Kent Olsson, Bengt
ställningen ”Farfars bil” som år 1958 Wallerius och Sigward Wennberg,
kunde beskådas i konserthallen på vilka på olika sätt samverkade för
att genomföra träffen 19 till 21 maj
1961. Göteborgs geografiska läge
förefaller ha haft betydelse för val av
mötespunkt.
10