Page 5 -
P. 5
an så tidigt som 1917 blev fak- Trippel skilda vägar (orsaken härtill till 130 km/t med en bränsleförbruk-
tiskt både personbilar och lastbilar är höljt i dunkel) men samarbetet ning kring 0,5 liter per mil. Gutbrot-
tillverkade men de var av märket hade gett Kohl-Larsen blodad tand chassiet fick förlängas med 15 cm
Scania-Vabis och gjordes i Norsk och nu skulle han se till att slutföra så att axelavståndet mätte 215 cm.
automobilfabrik Scania Vabis, som uppgiften med att få en egen bil i Bilen blev 385 cm lång och 129 cm
var en svenskägd fabrik... I Sta- produktion. Han tog Erling Flugstad hög. Vikten skulle hållas kring 700
verns bilfabrik gjordes på 1920-talet och Bruno Falch till hjälp med kon- kg. Stora delar av Trippels design
några lastbilar, till stor del samman- struktionen. fanns kvar men nu blev det själv-
satta från amerikanska standardde- mordsdörrar i stället! Naturligtvis
lar. Både last- och personbilar sat- Erling Fjugstad, Per Kohl-Larsen og Bruno kallades framåtöppnande dörrar inte
tes ihop hos A/S C Geijer & Co med Falch så på 1950-talet.
början 1925. Vissa delar inklusive TILLSTÅND ATT TILLVERKA 15 BILAR
karosserierna lär dock ha varit av Den lilla norska kommunen Lunde
eget fabrikat. Cirka 20 bilar gjordes Importrestriktionerna i Norge gällde i Telemark annonserade om att de
allt som allt, sedan var det tvär- kompletta bilar. Däremot var det til�- önskade få företag att etablera sig
stopp. Samma år gjordes också bus- låtet för privatpersoner att importera i trakten, så att de många arbets-
sar i Strömmens vaerksted A/S. Hos begagnade bildelar för att sätta sam- lösa där kunde få sin försörjning.
Tandhjulfabriken i Oslo byggde man man en fungerande bil. Denna möj- Kohl-Larsen erbjöds ett lån på 25
några lastbilar 1935. Så i slutet av lighet var således en viss kompensa- 000 kr och gratis tillverkningsloka-
1950-talet kom den märkliga Troll- tion för restriktionerna som i övrigt ler om han startade verksamheten i
bilen. Sedan ett långt hopp till 1999 belastade nybilsmarknaden. Kohl- Lunde. Sommaren 1956 flyttade de
då Pivco började göra små City Bee Larsen tänkte att han skulle kunna tre herrarna dit och satte igång ar-
elbilar i plast. Företaget köptes upp hjälpa dessa privatpersoner att göra betet med den nya bilen i en fabrik
av Ford som fortsatte med elbilarna sig en bil och satte in en liten an- som fick namnet Plastkarosseri- og
men nu under namnet Think. Denna nons om självbyggarbilen i Aften- Bilindustri.
bil är fortfarande i produktion men posten i november 1955. Han hade
bolaget ägs idag av Kampcorp Micro- redan goda kontakter med norska MARKNADSFÖRINGEN
electronic. myndigheter och sökte tillstånd att
göra 500 bilar. Men redan i januari Första exemplaret av bilen var klart
KOHL-LARSEN MÖTER TRIPPEL 1956 ändrades reglerna för att göra för att visas upp för den lokala världs-
en egen bil av delar. I fortsättningen pressen i oktober 1956. Men det var
Men tillbaka till Troll-bilen. Historien krävdes tillstånd av Veidirektoratet. inte någon färdig bil man presen-
bakom den är intressant på så sätt Kohl-Larsen ansökte om dispens från terade även om karossen hade fått
att den var det första försöket att de ändrade reglerna hos industride- sitt slutliga utförande. Bilen var inte
göra en riktig bil i Norge som borde partementet, som svarade med att körklar och hade pallats upp litet dis-
ha kunnat sälja bra. Förutsättning- ge honom tillåtelse att tillverka 15 kret undertill. Den nya norska bilen
arna för bilproduktion var ganska bilar - således inte särskilt generöst var revolutionerande på många sätt.
goda, för det var allmänt restriktio- men det var i alla fall en början. Designen var tuff och sportig samti-
ner på att köpa (importerade) bilar i digt som den tekniskt var ett nytän-
Norge efter kriget. En inhemsktillver- Troll-bilen skulle förses med en två- kande genom att den var gjord helt i
kad bil skulle därmed få konkurrens- takts 700 cc Gutbrot-motor som gav glasfiberarmerad polyester (plast på
fördelar. Här kommer ingenjören Per 30 hästkrafter. Motorn skulle uppgra- modern svenska), vilket var ett för-
Kohl-Larsen in i bilden. Efter att ha deras genom att luftkylningen byttes hållandevis nytt material för bilpro-
arbetat 14 år utomlands bland annat ut mot vattenkylning och standard- duktion vid denna tid. Fördelarna var
i Afrika återvände han 1950 till Nor- förgasaren byttes mot Bosch direkt- många: man kunde göra relativt bil-
ge med idéer om att bygga en egen insprutning. Toppfarten beräknades liga formar, plast rostar inte och det
bil. Han slog sig ihop med den tyske skulle göra bilen 130 kilo lättare än
ingenjören Hanns Trippel som redan om den var gjord i plåt. Dessutom var
hade hållit på med att utveckla en verkligheten den att de arbetare som
egen bil och hade gjort en hel del av anställdes i fabriken i Lunde var bara
förarbetet. Trippel hade också goda unga arbetslösa grabbar från orten
kontakter i branschen, vilket var en och saknade kompetens och tekniskt
nödvändig förutsättning för att till kunnande och hade ingen som helst
rimliga priser köpa in motorer och bakgrund inom biltillverkning. Näs-
andra delar till bilen som man inte tan allt arbete utfördes för hand med
skulle kunna tillverka själva i Nor- hjälp av enkla maskiner och verktyg
ge. Trippel hade redan 1950 jobbat som Kohl-Larsen personligen hade
fram en egen prototyp SK-10 med lärt upp sin personal med att bruka.
måsvingedörrar. Dörrarna kopierade Verksamheten hade startats med ett
Mercedes-Benz för sin berömda 300 litet insatskapital. Investeringskost-
SL coupé. Trippels prototyp blev ut- naderna måste hållas nere till varje
gångspunkten för den första Troll- pris. Entusiasm och jäklaranamma
bilen - men utan måsvingedörrarna! fick utgöra de enda grundstenarna i
Efter en kort tid gick Kohl-Larsen och

5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10