Page 11 -
P. 11
rteckningen utgår från minnesan-
teckningar och fotografier, men ger
ändå en bild av de gångna årens bil-
park. Den äldsta var 50 år och den
yngsta var 22 år gammal. Dock ser
vi en överrepresentation av de mer
mekaniskt intressanta bilarna, vilka
man på den tiden ansåg vara mest
angeläget att bevara.

För en ung motorhistorisk entusi- äldsta var en New Phantom med väckte ett bredare intresse är svårt
ast - med 4 – 5 engelska bilhisto- franskt karosseri. Denna bil lär fort- att säga men förhoppningsvis kunde
riska böcker i bokhyllan - var detta farande – 50 år senare- finnas hos det ses som en form av hednamis-
ett fantastiskt tillfälle att få se de samma ägare. Den andra var en sion för den motorhistoriska hobbyn.
omskrivna bilarna i verkligheten och Phantom II Continental med ett föga Man kan väl heller inte bortse ifrån
höra de erfarna entusiasterna be- framfusigt och stilfullt karosseri, tro- att intresset för de gamla bilarna
rätta om sina bilar. Curt Borgenstam ligen Hooper & Co. Någon förstå- kanske även var uttryck för en stilla
kunde om sin Bugatti T57 berätta sigpåare antydde att motorn skulle protest emot den kraftiga moderni-
att då den inhandlades i början av vara spegelvänd eftersom vagnen seriseringsvåg, som förhärskade de
50-talet, var förarstolen ordentligt var vänsterstyrd. Andra minnesin- här åren. Tillgången på bilar från för-
fastskruvad för att kompensera den tryck var då mässingsT-Forden av krigstiden var relativt god. Nätverket
föregående ägarens kraftiga höger- sin skicklige förare i en uppförsbacke bland de intresserade växte sig star-
fot då han skulle bromsa och detta snabbt vändes och backades upp. kare, vilket efterhand innebar att vår
beroende på att det eftermonterade Detta beroende på att vid låg nivå klubb - GMHK - kunde bildas.
hydrauliska bromssystemet hade i T-Fordens bensintank – i branta Deltagande fordon:
monterats bakvänt. Senare under backar - inte kunde levereras bensin Ford T ,Mässing 1911≈ (S)
dagen erbjöds jag plats i den för till förgasaren. Så förklarades det i Oryx 1914 (S)
en utfärd till Sigge Wennbergs lada alla fall. Ford T, 1922≈ (S)
i Målöga nära Gråbo. Den framför- Renault 1923 ≈ (DK)
des på ett sätt som dess goda pre- Stadens tidningar uppmärksam- Rolls-Royce, Phantom I , 1929≈ (DK)
standa medgav. !960 rådde ännu made i viss mån evenemanget: I FIAT, 520, 1927≈ (S)
ingen hastighetsbegränsning utanför Göteborgs-Posten anmäldes att 2 st. Packard 1929≈ (DK)
tätbebyggt område. Visaren på Jae- T-Fordar deltog och eftermiddagstid- Packard 1931≈ (N)
gerhastighetsmätaren pendlade runt ningen GT innehöll ett illustrerat hel- Rolls-Royce, Phantom II,
130 – 140 km/t - omkörda PV, VW, sidesreportage om Bugatti T57. vä-styrd 1931≈ (DK)
Rekord mfl. verkade stå still. Man Bugatti T57, 1936 (S)
fick även höra kompressorvrålet från I vad mån denna för allmänheten Mercedes-Benz, 540K, 1938 (S)
MB 540K ,då dess gaspedal trampa- tidiga exponering av gamla bilar BMW 327, Coupé 1939 (S)
des förbi det normala bottenläget.

Hemfärden - för min del- från la-
dan i Målöga skedde i Bengt Walle-
rius Oryx. Denna bil hade inköpts av
hans far strax efter det första världs-
kriget . 1961 hade den inte korrekta
hjul, men detta rättades senare till,
då utgångna däckdimensioner åter
blev tillgängliga.

De från Danmark komna vackra RR-
bilarna gav ett förnämt intryck. Den

11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16