Page 7 -
P. 7
llmans och Per Olsson Sjöösten emigrerade till Norge. ekipage som skildras i boken är beställda av välsituerade
Ett nyligen i Norge hos sonsonen till Per Olsson Sjöösten industrialister men även det kungliga hovet har fått med
återfunnet fotografi visar en bil och på baksidan har skri- några bilar. Efter andra världskriget krympte förutsätt-
vits för hand ”1902, franskt chassi”. Man trodde tidigare ningarna för att bygga dessa dyra, skräddarsydda karos-
att alla foton på Motorfabrikens bilar var borta, så ingen serier. Företagen som gjorde dem hade då redan hunnit
visste längre hur bilarna såg ut – men nu vet vi. Det åter- försvinna eller övergått till annan verksamhet. Idag finns
upptäckta fotot visar alltså en tidig bil, tillverkad redan inga spår kvar. Några få bilar hålls i alla fall tack och lov
1902 i Göteborg hos AB Motorfabriken i Göteborg och för- vid liv genom våra svenska gammelbilsentusiaster.
sedd med kaross från Kjellmans Eftr. Många av bilens tek-
niska komponenter var franska och därför antogs länge Boken är mycket välgjord och fotografierna är ofta stora
att detta var en fransktillverkad Panhard. Den här bilen och tydliga. Som historiskt dokument såväl som lättare
är förmodligen den allra första bilen som har byggts med läsning fyller boken högt ställda krav. Den gör inte an-
ett komplett karosseri från en svensk karosserifirma. Om språk på att vara någon helt komplett historik över vår
bilen därmed ska kallas fransk eller svensk kan diskuteras svenska vagnmakartradition och är alltså inte i första
men den är helt klart svenskbyggd. Vi visste redan att hand skriven för bilnördar. Därför ingår inte alla dessa nu
Göteborg var en föregångare på bilteknikens område men helt bortglömda vagnmakarföretag där dokumentationen
kanske inte att det skedde så tidigt som 1902! Detta är har försvunnit med åren och där de som arbetade sedan
naturligtvis en sensationell uppgift som har kommit fram länge är avlidna och inte kan delge oss sina berättelser.
och en oerhört viktig milstolpe i Göteborgs automobilhis- Inte heller har tillverkning av kommersiella fordonska-
toria! rosserier till ambulanser, lastbilar och bussar tagits med.
Med sina drygt 200 sidor och sitt rimliga pris (395 kr från
I boken visas också flera Volvobilar med förlaget) är boken lagom avpassad för att kunna få en stor
Nordbergskarosserier, inte minst Tomas Söderbergs PV läsekrets. Förhoppningsvis ska den locka många bilhisto-
655 (”Världens vackraste Volvo”), de första Volvo ÖV4 riskt intresserade svenskar.
prototyperna från Freyschuss (se Björn Linns artikel
om MasOlle och Volvo i Ventilen nr 1 2007) och senare Boken släpptes i samband med Den motorhistoriska
Ringborgs- och Valbokarosser på Volvo PV 445-chassier. dagen den 6 juni när författaren Jan Ströman, som är
känd som erfaren bilhistoriker med mångårligt arbete för
Med hjälp av cirka 200 fotografier (de flesta svartvita Automobilhistoriska Klubbens tidskrift Autohistorica, sig-
originalfotografier av god kvalitet samt några nyare färg- nerade böcker för glatta livet.
bilder) har författaren gjort en kavalkad över bilar som
har fått sina karosserier byggda hos svenska vagnma- Boken ges ut på Ekerlids förlag (www.ekerlids.com)
kare. Medförfattaren Björn Linn svarar för kapitlet med och har möjliggjorts med medel från Torsten & Ragnar
en internationell utblick över karosseribyggandets konst. Söderbergs Stiftelser och i samarbete med Centrum för
Huvuddelen av boken behandlar tiden från 1900-talets Näringslivshistoria.
början och fram till tidigt 1930-tal. Många imponerande

Ventilen 3-2010 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12