Page 7 -
P. 7
r avslutningen är ikväll, total sträcka 1370 km. Vi tar en
öl och glass tillsammans på Ristorante Passo della Futa.
Under ca fem timmar kommer deltagarna forsande förbi
oss, det är ca 350 deltagare och så kanske lika många
oanmälda bilar… Helt underbart att se dessa bilar, som
varit med 1957 eller tidigare eller förare med anknytning
till tidigare lopp. Nu gäller det att köra på idealtid, medel-
hastigheten skall vara 49 km/h men det är många hinder
och stopp så förarna får står på ganska bra för att inte
på straffpoäng. När det lugnat ner sig kör vi hemåt i den
ljumma kvällen, vi möter flera eftersläntrare. En minnes-
värd dag avslutar vi med grillning vid stugan. Turligt nog
har vi filmat en hel del så vi kan njuta av bilarna efteråt
också.

Mille Miglia körs numera som historisk tävling på 1370 Alfa Romeo 8C 2300 1933
km i tre etapper. Endast bilar som är äldre än 1957 som
varit med eller haft anknytning får delta. Start i Brescia
sträckning via Ferrara och Rom, mål i Brescia, deltagare
från hela världen, Gr 1 bilar 1927 – 30, Gr 2 bilar 1931
– 46, Gr 3 bilar 947 – 57.

Tävlingen startade 1927 som ren hastighetstävling och
höll på till 1957 då en stor olycka inträffade. Sedan för-
bjöds tävling på allmän väg i Italien. Hastighetsrekord har
Stirling Moss i en Mercedes 300 SLR 1955 ned 157 km/
h. Annars är det mest italienska bilar som vunnit genom
åren, 11 st Alfa Romeo och 8 st Ferrari. Mille Miglia bety-
der 1000 romerska mil, motsvarar 1600 km.

Vi drar oss vidare, en vecka i Boccheggiano nära Siena,
för avkopplande bilresor med bad i Medelhavet Follonica.
Sedan drar vi oss norröver. Lago Maggiore och ett trevligt
hotell i Laveno några dagar där vi är med på söndagsträff
med alfisti ca 15 bilar från Italien och Schweiz, lååång
lunch och rundtur.

Hemresan går genom St Moritz med snö, vi passerar Lagonda V12 Le Mans 1939
Passo Maloja på 1800 m. Genom Österrike, även här vig-
nette på motorväg, så det undviker vi. Genom Tyskland kör
vi på fina landsvägar med nästan ingen trafik, medan mo-
torvägarna är nedlusade med långtradare som kör allt vad
tygen håller med kort lucka emellan och inte verkar bry
sig om några låga sportvagnar… Danmark, Öresundsbron.
Den 1 juni kommer vi till Limhamn, och lämnar Wille och
Stina och fortsätter hemåt. Vi har kört drygt 650 mil, bilen
har gått utan problem, bara en slangklämma vid bensin-
tanken bråkade. Körning öppet mesta tiden, bara vid regn
fällde vi upp suffletten. En härlig resa, nu planerar vi för
nästa tripp till Italien i september.

Se bilder och videoklipp på www.veloce.se och
www.1000miglia.eu

Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans 1932

Ventilen 3-2008
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12