Page 10 -
P. 10
KRONPRINSESSAN MÄRTHAS VOLVO PV 652 1930 Jan Segerfeldt

Vid slutet av 1920-talet skaffade sig kronprins Olav en Lincoln och i augusti 1930 fick Norges nya kronprinsessa
Märtha en ny Volvo 652 från ”en krets damer i Göteborg”.

Volvo hade precis etablerat sig i Norge och detta var en av de första bilarna som levererades till Norge. Bilen fick
registreringsnummer C-1 och överlämnades till kronprinsparet på Bygdöj Kungsgård i Oslo. Kronprinsparet behöll bilen
ända till 1939 då den fick en ny privat ägare. Efter ytterligare något ägarbyte blev bilen ”satt bort”. Idag ägs bilen av
Bilia Personbil AS i Oslo. Den renoverades för 25 års sedan.

Det är så det står på skylten (enligt mitt försök till översättning från norskan) på bilen där den står hos den stora
Volvohandlaren på Ökernvejen i Hassle i Oslo. Jag misstänker att skylten har suttit på bilen i många år och att reno-
veringen av bilen i själva verket gjordes redan på 1970-talet.

Norges kronprins Olav gifte sig den 21 mars 1929 med den svenskfödda prinsessan Märtha Bernadotte (1901-1954)
dotter till prins Carl och hans gemål Ingeborg av Danmark. De fick tre barn varav sonen Harald är Norges nuvarande
kung.

Överlämnandet av bilen fick berättigad uppmärksamhet redan i augusti/septembernumret 1930 av Volvos egen tid-
ning Ratten:

NORGES KRONPRINSESSA FÅR EN VOLVO.

EN GÅVA AV EN KRETS DAMER I GÖTEBORG.
Det var den 6 augusti, en ljus och vacker dag, som en elegant Volvo tyst och mjukt rullade ned för Karl Johans bou-
levard i Oslo och stannade utanför Grand Hotel. Vagnen hade registreringsnummer C-1, ett av de nummer, som äro
reserverade för de kungliga, varför den väckte en del uppmärksamhet. De nyfikna, som samlats kring vagnen, frågade
vem ägaren var. ”Kronprinsessan Märtha”, blev svaret. Nyheten om kronprinsessans vagn var därför redan en smula
gammal, då den någon dag senare stod att läsa i tidningarna.
I Grand Hotells palmsal väntade fru direktör Knut Mark och fru direktör Uno Forsberg, som kommit till Oslo för att
överlämna vagnen till kronprinsessan såsom en gåva från en krets damer i Göteborg. Såsom representanter för Volvo
närvoro direktör Grut, ledamot av styrelsen för Volvos norska dotterbolag, samt disponent Lars Larsen, chef för bo-
laget.
Vid 12-tiden hämtades sällskapet av kungens överadjutant, överste Graff-Wang, varefter man körde ut till Villa
Victoria på Bygdö, där kronprinsparet tog emot. Vagnen överlämnades, beundrades och demonstrerades, och en foto-
graf förevigade tilldragelsen. Ytterligare en sida hade skrivits av Volvos historia.
Vilka kan de omnämnda damerna från Göteborg vara? Kanske Volvo- eller SKF-direktörernas fruar, framstående
kommunalpampars fruar eller fanns det en förening för fruarna till Göteborgs rikaste och mest framstående honora-
tiores? Eller var uttrycket helt enkelt bara en omskrivning av att det var företaget Volvo själva som skänkte bilen till
det norska kronprinsparet, kanske som startpunkten för exporten till Norge för det då bara tre år gamla biltillverkar-
företaget Volvo i Göteborg (den första serieproducerade vagnen hade lämnat lokalerna vid tiotiden på förmiddagen
den 14 april 1927)?
De första sexcylindriga Volvobilarna introducerades i Sverige den 23 april 1929 men började säljas först frampå som-
maren. De fick beteckningen PV 651 (personvagn med 6 cylindrar och 5 sittplatser, första serien). Det var ytterst få
skillnader mellan PV 651 och andra serien PV 652. PV 651 hade mekaniska bromsar medan PV 652 fick hydrauliska men
detta syntes inte utanpå och faktum är att även de sist tillverkade 651:orna utrustades med den nya tekniken! Den
som hade god syn kunde konstatera att PV 652 hade fått en något ändrad instrumentbräda samt ändrade framstolar.
Bakskärmarna hade gjorts något längre baktill på 652:an men det var ingen direkt iögonenfallande förändring.
Under 1929 såldes 376 vagnar totalt, varav 27 gick på export. Redan 1928 hade man öppnat ett försäljningskontor
i Helsingfors och tidigt 1930 öppnades motsvarande kontor både i Norge och i Danmark. Då hade man redan skickat
några få vagnar i förväg. Exakt när försäljningen kom igång i Norge är oklart men det torde ha gått viss tid från be-
ställning till leverans.
Kan Märthas Volvo PV 652 vara en sådan bil som exporterades till Norge redan innan man officiellt hade börjat salu-
föra Volvobilarna i Norge? Var kronprinsessan Märthas exemplar möjligen den allra första Volvon som gick till Norge
som ett led i en utstuderad pr-strategi för att bana väg för det svenska bolagets etablering i Norge? Absolut säkert bör
i alla fall vara att kronprinsessans bil var en av de tidiga exportbilarna från det lilla och då ganska okända billtillverk-
ningsföretaget i Göteborg som gick under namnet Volvo.

10 Ventilen 3-2008
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15