Page 4 -
P. 4
in kör ”Dakar rally light” i en 2CV Albin Gould

”Den siste dåren är inte född ännu”, kommenterade garage. Den var lämnad åt sitt öde, att utgöra boplats
svärmor torrt, när vi berättade om vår förestående resa. för en stor samling spindlar. Ungdomsvännen Hjalmar
Se bara till att ta hem min dotter helskinnad så har du - Västsveriges profil och specialist på just 2CV, var be-
min välsignelse tillade hon, log rart och nynnade ”mad hjälplig med okulär besiktning.
dogs and englis......” då hon försvann in i köket för att Det kändes gott att backa ut den eftersatta lilla pärlan
hämta mer kaffe. från dess mediokra boning. Hon fraktades hem på släp-
Jag kommer ursprungligen från England och flyttade kärra. För att få bilen i bruksskick behövdes omedelba-
till Sverige för ca 40 år sedan. Det var intresset för bilar ra insatser. Det mest akuta jobbet bestod i att svetsa och
som fick mig att flytta till ”ert” kalla nord. laga det spruckna chassiet. Sommaren 2007 tuffade den
In­tresset lever kvar - lika starkt idag som då. lilla Charleston på stadigt underrede mot världsmötet
Bilmodellerna har varierat kraftig. Just nu är det om- för 2CV entusiaster i Borlänge. Här fanns drygt 2.000
byggnaden av två stycken 2CV som resulterat i en fin- bilar från 27 länder representerade - bland annat en som
bil och en afrikabil. körts från Ghana.
Den lilla afrikabilen har under våren 2008 väckt stor Touareg Trail – vad är det?
uppmärksamhet bland annat på Tjolöholm och också Arrangören av den förestående resan till Afrika fanns
på onsdagsmötena på kajen i Göteborg. Bilen i sig är på plats i Borlänge. De visade med fantastiska bilder
uppseendeväckande, men syftet med den kan tyckas än hur resan var upplagd och med den mustiga fyrfärgs-
märkligare - Touareg Trail väntar. broschyren i handen var jag fast.
I unga år körde jag bland annat Willys Jeep på sand- Den första november startar Team Gould tillsammans
stränderna i Danmark (det var tillåtet på den tiden). med ytterligare 24 bilar från Grand Place i Bryssel.
Vännerna från ungdomsepoken finns kvar. De har nu Första dygnet skall vi köra non stop till Barcelona, ca
lämnat intresset för jeeparna bakom sig och fokuserar 120 mil. Härifrån fraktas vi tillsammans med våra bi-
istället på den franska lillcittran, 2CV. En midsommar lar med båt till Afrika och Marocko. Rutten går längs
fick vi låna en ljusblå liten personlighet av gode vän- med Marockos kust, vidare genom Mauretanien, Mali
nen Sven-Erik Hjalmarsson ”Hjalmar”. Fem små bilar och Burkina Faso. Slut­destinationen är Benin. Alla lag
i olika färger körde på rad. Längs vägarna stod män- tävlar med Citroën 2CV eller Mehari. Totalt kör teamen
niskor och vinkade och pekade. Vi guppade oss fram i 850 mil. Arrangören är den Belgiska organi­sationen
Danmark och hustrun var ”såld”. Livingstone Projects. Läs mer på hemsidan:
www.touareg-trail.be.

Tidigare var jag ägare till en Triumph 1800 Roadster Det är inte gratis att ställa upp. Anmälningsavgiften
från 1946. En bil som jag renoverade från skrotvärde till var, när vi an­mälde oss, 4650 Euro per person. Det är
prisbelönt utställningsbil. Under 16 år hade jag härliga mycket pengar, men i det ingår mat under 30 dagar. Vi
upplevelser med den bilen och deltog bland annat i flera har fem följebilar och två stora fyrhjulsdrivna lastbi-
av GMHKs välorganiserade sommarfärder. Härifrån lar med oss. När vi klarat av dagsetapperna har orga-
har jag har positiva minnen från både människor, bilar nisatören iordningställt nattlogi. Ibland skall vi sova i
och möten”. tält, någon gång på hotell och ibland i enkla ler­hyddor.
Jag sålde bilen år 2005. Jag hade inte längre samma Utspisningen kommer att variera kraftigt. Följebilarna
möjligheter att vårda och värna om den. Det kändes helt är utrustade med större reservdelar, om olyckan skulle
naturligt att avrunda min tid som Triumphägare, men vara framme. Det finns sjukvårdspersonal med och i
medlemskapet i GMHK ville jag inte släppa. det avseendet kan vi känna oss trygga.
Sommaren 2006 åkte jag till Helsingborg och ”blev Att få bilen i skick har tagit en stor del av min lediga
med” bil. En Charleston daterad 1986 stod ensam i ett tid i anspråk. De tekniska grundkraven för att få med-
verka innebär bland annat att chassiet måste förstärkas.

Bilen skall utrustas med stört-
båge, större bensinkapacitet
mm. Det är inte bara bilen som
ska iordningsställas. I tävling-
en ingår också att deltagarna
ska engagera sig i ett välgören-
hetsprojekt. Vi har valt att stöt-
ta Röda korset i Benin – vårt
slutmål.

Vi har med hjälp av sponso-
rer och lottförsäljning samlat
in pengar. Vi har ställt ut bilen
i Kullavik och på Tjolöholm.
Välgörenhetsprojektet har
inneburit en del arbete och ef-
tertanke. Det finns så mycket
bra att stötta. Vi lämnar över
pengarna i Benin, på plats. Det
känns som ”grädde på moset”.

Touareg Trail har körts i fyra
år. Racet handlar inte i första

Ventilen 3-2008
   1   2   3   4   5   6   7   8   9