Page 12 - Ventilen 2018-1
P. 12

Owe Persson















































                                   Bild tagen framför Malmö Stadsteater, vilken var färdig 1944.
                    Lancia Astura cabriolet – den mest extravaganta

                  automobilen i Göteborgstrafiken under 1950-talet?



          .

          Då den dök upp i  slutet av 1950-    Dessa bilar brukade prisas av         ofta  parkerades vid Oscarsgatan
          talet,  var  det svårt att avgöra    tekniskt och sportigt intresserade    vid Stigbergslidens  nedre del.
          vilket  bilmärke det kunde vara.     motorjournalister och särskilt den    Oftast med ett skyddskapell dock
          Dess eleganta – nästan sybaritiska   sublimt och vackert  utformade        vid ett tillfälle hade han nog inte
          – utseende skilde verkligen ut sig,   Aurelia B20  -  Gran Turismo  -      hunnit med att dra på det och då
          i  den dagliga trafiken,  bland  den   framstod  för  en  del, som den     fick jag chansen att knäppa ett par
          växande mängden av nya  och          verkliga drömbilen.                   bilder av den.
          praktiska  bilar.  En   kollega      Denna Lancia Astura var en äldre      1960 övertogs Asturan av Lennart
          beskrev  den med nedlåtande          bil – 20 år gammal - och nog mer      Haajanen      och      Sigward
          invektiv,  eftersom denne nyligen    en  rullande  skulptur än ett         Wennberg,  båda medlemmar i
          hade inköpt en förträfflig SAAB      fortskaffningsmedel.       Den        Automobilhistoriska   Klubben.
          92. Dock fick jag på så sätt reda    registrerings besiktigades den  19    Med    deras   heroiska  insats
          på dess hemadress. Ägaren visade     maj 1949 i Malmö  och  förste         hamnade     denna     grandiosa
          sig  vara ganska fåordig, kanske     ägaren i Göteborg den  13  juli       automobil  inom den bilhistoriska
          upplevde  han att bilen inte var     1950,  blev  civ. ing. Gösta          sfären, och då kanske den
          helt politiskt korrekt på  den       Bäckström,  som hade den fram         räddades  åt  eftervärlden. I slutet
          gemensamma  parkeringsplatsen i      till 1 oktober 1954. Den nye          av 1960-talet blev Alf  Olsson  i
          anslutning  till  det  nybyggda      ägaren    var   ing.  Karl-Olof       Floda dess nye ägare. Kring
          radhusområdet.  Men jag såg och      Ericsson, men redan den  20           mitten  av 1970talet såldes den
          kände igen Lancia-märket på          januari  1955  blev kontorist Stig    vidare till en person i  södra
          fronten. Lancia var inte helt        Carlsson i västra Göteborg bilens     Sverige.
          obekant då man hade sett några       ägare. Han verkar ha använt den,
          Aurelia  och Appia  i Göteborg.      som  transport till sitt jobb då den

          Ventilen • 12 | 2018
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17