Page 12 - Ventilen 2018-1
P. 12
Owe Persson
Bild tagen framför Malmö Stadsteater, vilken var färdig 1944.
Lancia Astura cabriolet – den mest extravaganta
automobilen i Göteborgstrafiken under 1950-talet?
.
Då den dök upp i slutet av 1950- Dessa bilar brukade prisas av ofta parkerades vid Oscarsgatan
talet, var det svårt att avgöra tekniskt och sportigt intresserade vid Stigbergslidens nedre del.
vilket bilmärke det kunde vara. motorjournalister och särskilt den Oftast med ett skyddskapell dock
Dess eleganta – nästan sybaritiska sublimt och vackert utformade vid ett tillfälle hade han nog inte
– utseende skilde verkligen ut sig, Aurelia B20 - Gran Turismo - hunnit med att dra på det och då
i den dagliga trafiken, bland den framstod för en del, som den fick jag chansen att knäppa ett par
växande mängden av nya och verkliga drömbilen. bilder av den.
praktiska bilar. En kollega Denna Lancia Astura var en äldre 1960 övertogs Asturan av Lennart
beskrev den med nedlåtande bil – 20 år gammal - och nog mer Haajanen och Sigward
invektiv, eftersom denne nyligen en rullande skulptur än ett Wennberg, båda medlemmar i
hade inköpt en förträfflig SAAB fortskaffningsmedel. Den Automobilhistoriska Klubben.
92. Dock fick jag på så sätt reda registrerings besiktigades den 19 Med deras heroiska insats
på dess hemadress. Ägaren visade maj 1949 i Malmö och förste hamnade denna grandiosa
sig vara ganska fåordig, kanske ägaren i Göteborg den 13 juli automobil inom den bilhistoriska
upplevde han att bilen inte var 1950, blev civ. ing. Gösta sfären, och då kanske den
helt politiskt korrekt på den Bäckström, som hade den fram räddades åt eftervärlden. I slutet
gemensamma parkeringsplatsen i till 1 oktober 1954. Den nye av 1960-talet blev Alf Olsson i
anslutning till det nybyggda ägaren var ing. Karl-Olof Floda dess nye ägare. Kring
radhusområdet. Men jag såg och Ericsson, men redan den 20 mitten av 1970talet såldes den
kände igen Lancia-märket på januari 1955 blev kontorist Stig vidare till en person i södra
fronten. Lancia var inte helt Carlsson i västra Göteborg bilens Sverige.
obekant då man hade sett några ägare. Han verkar ha använt den,
Aurelia och Appia i Göteborg. som transport till sitt jobb då den
Ventilen • 12 | 2018