Page 13 - Ventilen 2018-1
P. 13

41-3198 parkerad en solig dag utan skyddskapell mot  det vackra planket – numera rivet - bakom Amerikahuset vid
                                               Oscarsgatan i Göteborg 1959.

        Den nye ägaren genomförde  en        till  Bilmässan   i   Berlin  i       Malmö och kan ha varit till salu
        ordentlig upprustning med bl a ny    månadsskiftet februari  -  mars       hos Förenade Bil AB.  Priset
        ytbehandling  av kaross och de       1939 och hade tillsammans  med        uppges ha rört sig runt  16.000:-
        förkromade  delarna. Under flera     två  –  tre stycken liknande bilar    På  bilden tagen framför  Malmö
        år  var  den utställd på  bilmuseet   tagits  in  av Emil Uebel, Lancia    Stadsteater  ger  den välbevarat
        Laganland. I skrivande har  den      återförsäljare  i  Berlin.  En        intryck.  Enligt noteringar  av
        undandragits  från offentligheten    liknande bil  köptes  senare av       Lennart  Haajanen  tycks en herr
        och  var  den nu finns är alltså     propagandaminister       Joseph       Arne  Påhlsson  i Malmö under
        obekant.  Den aktuella Astura-       Goebbels.  Vad  som hände med         1940-talet haft den och bl a gjort
        bilen (chassinr: 41-3198) lämnade    41-3198 efteråt är oklart men det     ett  Englandsbesök med den.
        karossmakaren  Pinin Farina i        förekommer  ett par  rykten: 1:       Registreringsbesiktning  den 19
        januari 1939. Chassiet hade några    Den  ska  ha köpts av någon           maj 1949  -  med reg nr M16146 -
        månader  tidigare rullats ut från    diplomat      vid     italienska      för att 13 juli 1950  registreras
        Lancia i samma stad,  Turin. Det     beskickningen i Stockholm.  2:        med  reg nr 024795 och med ny
        är  lite  svårt att säga hur lång tid   Den  svenske  ministern i Berlin   ägare:  Gösta    Bäckström    i
        karossbygget tog men en liknande     omnämns som dess förste ägare.        Göteborg    i   enlighet  med
        vagn tillbringade runt tre månader   Det enda som kan fastställas är att   inledningen av denna essä.
        hos karossbyggaren. Asturan kom      den  dyker  upp under 1940-talet i






















         Några bilhistoriker  på utflykt med Lancia Astura, till Sigge Wennbergs lada i Målöga vid Gråbo Då kunde man även
                    avnjuta dess coola instrumentering  med sitt filigransarbetade  utseende. Året kan vara 1962.




                                                                                              Ventilen • 13 | 2018
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18