Page 15 - Ventilen 2018-1
P. 15
2 LANCIA ASTURA I GÖTEBORG – MEN INTE SAMTIDIGT
Hur kunde Pinin Farina tillverka 100-tals sådana här bilformgivare, vilken tidvis arbetade åt Pinin Farina.
bilar? En viktig aktör var Carlo Bocca, inflytelserik De initierade en frigörelse från de olika bilmärkenas
Lancia agent i staden Biella. Med ständigt nya bilar i frampartier och skapade istället fritt. De tre bilarna här
sin utställningslokal lockades nya kunder, vilka han nedan, kan vara ett exempel på hur Bocca beställer en
hade god hand med. Han började samarbeta med liten serie med mindre skillnader bilarna emellan. Tipo
Mario Revelli de Beaumont, en mycket framstående ”Bocca” blev samlingsbenämningen för hans bilar.
Chassinr: 41-3198 - långa chassiet (tillv. 1939) Pinin Farina Chassinr: 41-3158 - korta chassiet (tillv. 1938) Pinin Farina
Rullade i Göteborg 1950 – 1960 Rullade i Göteborg 1974 – 2016
Bild tagen 1959, vid Oscarsgatan i Göteborg Bild tagen av Jan Segerfeldt, 2016
premiärvisades, Lancia Lambda ljus, också med en V8-motor i ett
vilken blev en av utställningens välbyggt chassi och den lyckades
största nyheter. Ett antal tekniska betydligt bättre än Dilambda på
idéer hade samlats i en bil. marknaden.
Separat framhjulsfjädring,
självbärande ram, som samtidigt Den främsta konkurrenten i
Vincenzo Lancia föddes 1881 – utgjorde kaross och en kompakt Italien var Alfa Romeo 6C2300
samma år som Ettore Bugatti och V4-motor. Den kom att tillverkas och 6C 2500 även den ett chassi
Pablo Picasso. Som pojke under hela 1920-talet i ca 13.000 för utsökta karosserier. En Chassinr: 41 – 3198; levererades från Pinin Farina 8 feb. 1939. Enl. brev från Pininfarina 1960
brukade han hålla till på exemplar i nio utvecklingsserier. mycket avancerad konstruktion Titta på de fint infällda dörrhandtagen. (Foto: ca 1962 i Göteborgstrakten)
bakgården till familjens både vad gäller motor och chassi, Var utställd på bilsalongen i Berlin februari-mars 1939. Synlig i Göteborg under 1950-talet. Förmodas (2018) finnas i Sverige.
vinterbostad i Turin. Här fick han 1930 var Lancia ett känt och tillverkad i ca 1860 exemplar
insyn i Ceiranos lilla bilfabrik, respekterat bilmärke baserat på mellan 1934 och 1939. Även
vilken bedrev sin verksamhet i egna mekaniska lösningar, som FIAT ville tränga sig in i det övre
gårdshuset. Där sög han i sig alla höll firman flytande fram till skiktet med sin sexcylindriga
kunskaper om bilar.1906 startar 1960. Dilambda med en 4 liters 2800, såld i runt 410 exemplar
han sin egen bilfabrik och han V8-motor, introducerad 1929 var mellan 1938 och 1940. Den var
finner en särskild nisch för bilar en bil några steg uppemot den nog en värdig medspelare men
han själv gillar. Familjens högsta lyxklassen. De italienska ganska konventionell.
ekonomiska styrka gör honom i karossmakarna fick ett fint chassi
stort sett autonom vad gäller att bygga på men försäljningen
firmans ledning, så länge han var gick trögt. En lättare mellanklass
verksam. 1922, på Parissalongen, lyxbil: Lancia Astura såg dagens
Bidrag och underlag: Alf Olsson; Utlåning av bilder samt kopierat Chassinr: 41 – 3222; levererades från Pinin Farina 19 maj. 1939.
Enl. artikel i Routeclassiche no 115- 1998.
Paolo Giusto; Italienskt faktaperspektiv. material från Lennart Haajanen. Fanns 1998 i Italien.
Jan Axelsson; Tips på tidn. artiklar mm.
41-3198 utställd på
museet Laganland
i början av
2000-talet.
Färgkombinationen
är enligt
originalutförandet
från Pinin Farina.
Bild: Google
Chassinr: 41 – 3246; levererades från Pinin Farina 1939. Bild tagen Paris på 1950-talet.
Förste ägare: Nazi Tysklands propagandaminister Joseph Goebbels. Bilen restaurerad och såld på auktion i Paris 2006.
Andra stötfångare, saknar nedre kromdekor och har ett något annorlunda bakparti.
Ventilen • 15 | 2018