Page 15 - Ventilen 2018-1
P. 15

2 LANCIA ASTURA  I GÖTEBORG – MEN INTE SAMTIDIGT







          Hur kunde Pinin Farina tillverka 100-tals sådana här   bilformgivare,  vilken tidvis arbetade åt Pinin Farina.
          bilar?  En viktig aktör  var  Carlo Bocca, inflytelserik   De  initierade en frigörelse  från de olika bilmärkenas
          Lancia agent i staden Biella. Med ständigt nya bilar i   frampartier och skapade istället fritt. De tre bilarna här
          sin  utställningslokal lockades nya kunder, vilka han   nedan, kan vara ett exempel på hur Bocca beställer en
          hade  god  hand med. Han började samarbeta  med        liten serie med mindre skillnader bilarna emellan. Tipo
          Mario  Revelli de Beaumont, en mycket framstående      ”Bocca” blev samlingsbenämningen för hans bilar.


 Chassinr: 41-3198 -  långa chassiet (tillv. 1939) Pinin Farina   Chassinr: 41-3158 -  korta chassiet (tillv. 1938) Pinin Farina
 Rullade i Göteborg 1950 – 1960   Rullade i Göteborg 1974 – 2016
 Bild tagen 1959, vid Oscarsgatan i Göteborg   Bild tagen av Jan Segerfeldt, 2016

 premiärvisades, Lancia Lambda   ljus, också med en V8-motor i ett
 vilken  blev en av utställningens   välbyggt chassi och den lyckades
 största  nyheter. Ett antal tekniska   betydligt  bättre  än Dilambda på
 idéer  hade samlats i en bil.   marknaden.
    Separat  framhjulsfjädring,
 självbärande ram, som  samtidigt   Den främsta konkurrenten i
 Vincenzo Lancia  föddes 1881  –   utgjorde  kaross och en  kompakt   Italien  var  Alfa Romeo 6C2300
 samma år som Ettore Bugatti och   V4-motor. Den kom att tillverkas   och 6C 2500  även den ett chassi
 Pablo  Picasso.  Som  pojke  under  hela 1920-talet i ca 13.000   för  utsökta  karosserier.   En   Chassinr: 41 – 3198; levererades från Pinin Farina 8 feb. 1939. Enl. brev från Pininfarina 1960
 brukade  han  hålla  till  på  exemplar i nio utvecklingsserier.     mycket avancerad konstruktion   Titta på de fint infällda dörrhandtagen. (Foto: ca 1962 i Göteborgstrakten)
 bakgården  till  familjens  både vad gäller motor och chassi,   Var utställd på bilsalongen i Berlin februari-mars 1939. Synlig i Göteborg under 1950-talet. Förmodas (2018) finnas i Sverige.
 vinterbostad i Turin. Här fick han   1930  var  Lancia  ett känt och   tillverkad  i ca 1860 exemplar
 insyn i Ceiranos lilla  bilfabrik,   respekterat  bilmärke baserat på   mellan  1934  och 1939. Även
 vilken bedrev sin verksamhet i   egna mekaniska lösningar,  som   FIAT ville tränga sig in i det övre
 gårdshuset. Där sög han i sig alla   höll firman flytande fram  till   skiktet  med sin  sexcylindriga
 kunskaper  om bilar.1906 startar   1960. Dilambda med en 4  liters   2800,  såld i runt 410 exemplar
 han  sin  egen bilfabrik och han   V8-motor, introducerad 1929 var   mellan 1938 och 1940.  Den  var
 finner  en  särskild nisch för bilar   en  bil några steg uppemot den   nog  en  värdig medspelare men
 han  själv  gillar.  Familjens  högsta lyxklassen. De italienska   ganska konventionell.
 ekonomiska styrka gör honom  i   karossmakarna fick ett fint chassi
 stort sett autonom vad  gäller   att  bygga  på men försäljningen
 firmans ledning, så länge han var   gick  trögt.  En lättare mellanklass
 verksam. 1922, på Parissalongen,   lyxbil: Lancia Astura såg dagens

 Bidrag  och underlag:     Alf Olsson; Utlåning av bilder samt kopierat    Chassinr: 41 – 3222; levererades från Pinin Farina 19 maj. 1939.
                                               Enl. artikel i Routeclassiche no 115- 1998.
 Paolo Giusto; Italienskt faktaperspektiv.   material från Lennart Haajanen.   Fanns 1998 i Italien.
 Jan Axelsson; Tips på tidn. artiklar mm.


 41-3198 utställd på
 museet Laganland
 i början av
 2000-talet.
 Färgkombinationen
 är enligt
 originalutförandet
 från Pinin Farina.
 Bild: Google

                               Chassinr: 41 – 3246; levererades från Pinin Farina  1939. Bild tagen Paris på 1950-talet.
                     Förste ägare: Nazi Tysklands propagandaminister Joseph Goebbels. Bilen restaurerad och såld på auktion i Paris 2006.
                                 Andra stötfångare, saknar nedre kromdekor och har ett något annorlunda bakparti.




                                                                                              Ventilen • 15 | 2018
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20