Page 7 - Ventilen 2018-1
P. 7

Totalt  byggdes  342  stycken  av  modellen
        500 K men bara 33 stycken av dem hade
        Cabriolet A-utförandet som på bilderna. De
        byggdes ”in-house” alltså i Mercedes-Benz
        egen karossfabrik, som var en avdelning i
        bilfabriken  i  Singelfinden.  Idag  finns  bara
        elva  av  dessa  bilar  kvar.  Två  av  dem,
        chassinummer 105379 och 105381, har en
        lång svensk historia.

        105379 är av årsmodell 1935 och
        beställdes  i  november  1934  av  friherre
        Carl-Otto Silfverschiöld på Gåsevadsholm
        men  blev  leveransklar  först  i  april  1935.   Karlsson, som snart insåg att bilen väckte   Den  andra  500  K  Cabriolet  A  som  fanns
        Den var vänsterstyrd och grålackerad med   alldeles för stor uppmärksamhet överallt   i Sverige var 105381, som köptes av Åke
        djupröda skinnsäten. När baronen senare   han  kom.  Efter  nytt  ägarbyte  1963  tog   Rapp 1935. Därefter tog P W Widengren
        flyttade  till  Koberg  tog  han  med  sig  bilen   Gösta  Westerberg  beslutet  att  renovera   över  styret.  Efter  många  andra  tillfälliga
        dit, vilket innebar nytt registreringsnummer,   bilen, nu registrerad med A80666. Två år   ägare hamnade bilen i Göteborg 1952 hos
        P19708.  Friherren  använde  bilen  under   senare köptes bilen av Automobilhistoriska   polismannen  Karl  Fogelmark  med  reg  nr
        hela kriget men 1948 fick bilen punktering   klubbens  sekreterare  Sven  Härnström  i   O22149 och blev kvar här till 1956 då Björn
        och  blev  stående,  till  synes  hindrad  av   Stockholm.  Många  år  senare  sålde  han   Svensson i Herrljunga tog över. Den var då
        en trivialitet,  men de skadade gängorna   vidare  till  Svante  Rosén  i  Ulricehamn.   reservregistrerad.  Var  bilen  finns  idag  är
        i  bakaxelnavet  utgjorde  en  tillkommande   Svante  behöll  bilen  länge  men  till  slut   mer osäkert.
        komplikation.  Därmed  blev  bilen  stående   (2004) kom en holländare och gav honom
        i ett par år tills kammarherren Charles-  ett bud som han inte kunde motstå. Det är   Frågan är nu om bilen på Göteborgsbilderna
        Emile von Oelrich köpte bilen för att  få   det exemplaret som såldes 2013 för 25 milj   är identisk med någon av de två nämnda.
        den lagad. Sedan gav han sig ut på flera   kr.                            Troligen inte. Men varför röda plåtar?  Det
        långresor  med  den.  Efter  flera  nya  ägare                            skulle föstås kunna vara den andra bilen,
        hamnade bilen så hos källarmästaren Allan                                 105381. Utan att kunna kolla chassinumret
                                                                                  går det inte att fastställa den här bilens
                                                                                  identitet. Det mest troliga är nog ändå att
                                                                                  det är ett annat exemplar av de 33 och
                                                                                  som  importerades  till  Sverige  omkring
                                                                                  1970. Vid den här tiden var nog en sådan
                                                                                  bil  fortfarande  rätt  överkomlig  i  pris.  Vad
                                                                                  hände sedan? I vart fall rent hypotetiskt,
                                                                                  skulle  den  här  guldklimpen  kunna  stå
                                                                                  bortglömd och övergiven i någon gammal
                                                                                  lada här på västkusten i väntan på att bli
                                                                                  upptäckt av en ren slump...










                                                                                               Ventilen • 7 | 2018
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12