Page 4 - Ventilen 2018-1
P. 4
MERCEDES-BENZ 500 K
I GÖTEBORG Jan Segerfeldt
Tänk att en så här fantastisk bil har stått gav hela 160 hästkrafter vid 3.400 varv. fördel (!) när man betänker att det blev
parkerad på grusplanen vid Herkulesgatan Teoretiskt kunde det stressa upp bilen till mycket litet plats kvar av bilens längd för
på Hisingen någon gång omkring 1970! Via 160 km/t, vilket var extremt snabbt för en de åkande, klart begränsat till två personer
Erik Lööf har redaktionen nyligen kommit standardbil på den tiden. Samtidigt ökade (men det var möjligt att specialutrusta
över några högintressanta svartvita bränsleförbrukningen rejält men det var bilen med ett litet extrasäte för en liten
fotografier. Av bildernas utseende att döma nog inte något större problem för dåtidens baby mellan de vuxna). Med den kortare
är det med största sannolikhet fråga om en ägare. Värre var att kompressorn gav ifrån hjulbasen (2.98 m mot normalt 3.29 m) och
Mercedes-Benz 500 K (W29) som just har sig ett ilsket högt surrande, vilket skrämde den låga hytten i Cabriolet A-utförandet
försetts med en röd interimsskylt. Kan bilen både framförvarande fordon och hästar i fick bilen härliga proportioner. Därmed
ha importerats eller ska den exporteras? sken. kunde man lätt imponera på omgivningen.
Man kan förstå att bilen redan på sin tid
I början av 1930-talet hade Mercedes- Den nya bilen presenterades på bilsalongen uppskattades för sitt vackra utseende men
Benz introducerat sin nya 380-modell (med i Berlin 1934. Hjulupphängningen fram var även varför det är så många idag som vill
interkoden W22), en stor lyxbil för ett fåtal individuellt avfjädrad medan motsvarande betala ett osedvanligt högt pris för att få
välsituerade personer i Tyskland. Bilen har där bak sköttes av en svängaxel, som äga en av de få kvarvarande bilarna.
en rak åtta på 3.823 cc och 90 hästkrafter Mercedes-Benz föredrog på den tiden. Det
(eller 120 med kompressor, som kunde gjorde bilen bekväm att färdas i, vilket också Det har rullat flera fina Mercedes-Benz
specialbeställas) men ersattes snart krävdes av dem som hade råd att äga en från 1930-talet i Sverige efter andra
av 500 K (W29), som förutom starkare sådan här exklusiv landsvägskryssare (på världskriget. Tyvärr har de flesta av dem
motor (5.018 cc och 100 hästkrafter) som tyska Autobahn-Kurier). Nypriset 1935 för sedan länge försvunnit ut i stora världen
standard fick en Roots-kompressor vilken, en så här ädel automobil var RM 22 000, en igen, just för att de är så värdefulla.
inkopplad vid särskilda tillfällen när det ansenlig summa som man kunde spendera
behövdes extra krut för att få fart på det förståndigare på en fin herrgård. Ur praktisk
2.350 kg tunga ekipaget, gjorde att motorn synpunkt är den långa motorhuven ingen
Ventilen • 4 | 2018