Page 4 - Ventilen 2018-1
P. 4

MERCEDES-BENZ 500 K




          I GÖTEBORG                                                                                  Jan Segerfeldt






















































        Tänk att en så här fantastisk bil har stått   gav  hela  160  hästkrafter  vid  3.400  varv.   fördel  (!)  när  man betänker  att  det  blev
        parkerad på grusplanen vid Herkulesgatan   Teoretiskt kunde det stressa upp bilen till   mycket litet plats kvar av bilens längd för
        på Hisingen någon gång omkring 1970! Via   160 km/t, vilket var extremt snabbt för en   de åkande, klart begränsat till två personer
        Erik Lööf har redaktionen nyligen kommit   standardbil på den tiden. Samtidigt ökade   (men det var möjligt att specialutrusta
        över  några  högintressanta  svartvita  bränsleförbrukningen rejält men det var   bilen  med ett  litet  extrasäte  för  en liten
        fotografier. Av bildernas utseende att döma   nog inte något större problem för dåtidens   baby  mellan  de  vuxna).  Med  den  kortare
        är det med största sannolikhet fråga om en   ägare. Värre var att kompressorn gav ifrån   hjulbasen (2.98 m mot normalt 3.29 m) och
        Mercedes-Benz 500 K (W29) som just har   sig ett ilsket högt surrande, vilket skrämde   den  låga  hytten  i  Cabriolet  A-utförandet
        försetts med en röd interimsskylt. Kan bilen   både  framförvarande fordon  och hästar i   fick  bilen  härliga  proportioner.  Därmed
        ha importerats eller ska den exporteras?  sken.                           kunde man lätt imponera på omgivningen.
                                                                                  Man kan förstå att  bilen redan på sin tid
        I början av 1930-talet hade Mercedes-  Den nya bilen presenterades på bilsalongen   uppskattades för sitt vackra utseende men
        Benz introducerat sin nya 380-modell (med   i Berlin 1934. Hjulupphängningen fram var   även varför det är så många idag som vill
        interkoden W22), en stor lyxbil för ett fåtal   individuellt avfjädrad medan motsvarande   betala ett  osedvanligt  högt  pris  för  att  få
        välsituerade personer i Tyskland. Bilen har   där bak sköttes av en svängaxel, som   äga en av de få kvarvarande bilarna.
        en rak åtta på 3.823 cc och 90 hästkrafter   Mercedes-Benz föredrog på den tiden. Det
        (eller 120 med kompressor, som kunde   gjorde bilen bekväm att färdas i, vilket också   Det  har  rullat  flera  fina  Mercedes-Benz
        specialbeställas) men ersattes snart   krävdes av dem som hade råd att äga en   från  1930-talet  i  Sverige  efter  andra
        av 500 K (W29), som förutom starkare   sådan här exklusiv landsvägskryssare (på   världskriget.  Tyvärr  har  de  flesta  av  dem
        motor (5.018 cc och 100 hästkrafter) som   tyska Autobahn-Kurier). Nypriset 1935 för   sedan länge försvunnit ut i stora världen
        standard fick en Roots-kompressor vilken,   en så här ädel automobil var RM 22 000, en   igen, just för att de är så värdefulla.
        inkopplad vid särskilda tillfällen när det   ansenlig summa som man kunde spendera
        behövdes  extra  krut  för  att  få  fart  på  det   förståndigare på en fin herrgård. Ur praktisk
        2.350 kg tunga ekipaget, gjorde att motorn   synpunkt är den långa motorhuven ingen

          Ventilen • 4 | 2018
   1   2   3   4   5   6   7   8   9