Page 9 -
P. 9

GranTurismO på Eriksberg

                                                                                                                                                            Jan Segerfeldt

För andra gången i ordningen flyttade Gran Turismo Expo in i Eriksbergshallen i Göteborg en helg i november. Veckan
dessförinnan hade man haft sin Stockholmspremiär och presenterat ungefär samma bilar där. Mässan omfattar i första
hand nya, häftiga sport- och lyxbilar och verkar vara den enda typ av bilutställning som är gångbar i dessa tider. Utöver
nybilsföretagen och några återförsäljare av exklusiva armbandsur var flera svenska bilklubbar på plats i Stockholm men
i Eriksbergshallen var utrymmet mer begränsat så klubbarna fick tyvärr inte vara med här. Det är de nya snabba bilarna
som drar den stora publiken. I Göteborg var det rekordmånga som besökte mässan, över 9 000 personer.
Även för oss som gillar de litet äldre bilarna finns det alltid något på GTO Expo som kan intressera. 2014 var det år då
flera stora jubileum firades. Exempelvis var det 50 år sedan den första Ford Mustangen. Utställningsexemplaret på GTO
Expo med sin 4,7 liters V8 på 225 hkr byggdes i Fords stora fabrik i Dearborn i USA i november 1964 och levererades
ny i Jönköping, Sverige, i februari 1965. Numera har den här bilen gjorts om till en replika av den rallybil som rattades
av skådespelaren Jean-Louis Trintignant i franskavågen-filmen En man och en kvinna från 1966. Mustangen blev en
framgångssaga för Ford med över en miljon tillverkade bilar redan första försäljningsåret och är nu en av de bilar som står
högst på många vuxna grabbars önskelista.
Lagom till Maseratis 100-årsjubileum hade man ordnat en mini-utställning med fem Maseratibilar. Som mittpunkt i denna
hade placerats en liten racerbil uppe på ett nästan halvmeterhögt podium. Bilen är så låg att den verkligen behövde
placeras högt för att synas. Så blev den också den lysande stjärnan i samlingen, denna Maserati tipo 151, känd från
24-timmarstävlingen på Le Mans 1965 och kallad Det sista monstret från Modena. Det är bara det att det här exemplaret
kördes aldrig på Le Mans, för det existerade inte då. Det är nämligen en alldeles nybyggd svensk kopia, ”återskapad”
av Magnus Ahlqvist i hans Motorima Coachbuilding med delar bland annat från en Maserati Mexico. Minsann ett oerhört
skickligt bygge men alltså inte en äkta tipo 151. Ursprungligen byggdes tre bilar, varav en kraschade tidigt i Le Mans-
tävlingen och det kostade föraren Lloyd ”Lucky” Casner livet. Övriga tipo 151 blev också otursförföljda. Den enda numera
återstående originalbilen såldes för 14 milj kr på auktion 2006. Ett lustigt sammanträffande på Eriksbergsmässan var
att en av de tre ursprungliga tipo 151-bilarna skulle köras av Maurice Trintignant, farbror till ovannämnde Jean-Louis
Trintignant, som gjorde Mustangen känd på film. Runtom mässans Tipo 151 hade parkerats dels en 3500 GT ca 1960, en
Ghibli från ca 1967 en Biturbo från ca 1990 och en helt ny Ghibli från 2014.
Den häftiga Radical RCX-racer med 460 hkr Ford V6 begick sin Sverige-premiär på Eriksberg och i övrigt fanns
miljövänliga elbilar som Tesla S och BMW i8 men också snabba Porsche 911 GT3, McLaren 650 S, Aston Martin
Vanquish och Morgan +8 Speedster samt Haldas exklusiva armbandsur. Men var fanns Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg
och Bentley? Hur kan man ordna en sportbilsmässa utan dem?

                                                                                                                                   Ventilen • 9 | 2015
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14