Page 7 -
P. 7

Under de drygt fyra årens bilproduktion gjorde Berkeley Coachworks
ungefär 2 500 fyrhjuliga fordon totalt, vilket får anses imponerande
med tanke på att företaget dök upp från ingenstans, konstruerade och
producerade en egen bil med goda egenskaper redan från början och
förmådde göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna för att sedan försvinna
lika snabbt som den hade kommit. Det var nog så att Berkeley i starten
hade hittat en nisch på marknaden för små billiga mc-bilar med ganska
halvtaskig kvalitet, lågt pris och sportiga egenskaper med en teknik som
låg nära den som många motorcykelförare hade ställt in sig på. Bara
några år senare hade utvecklingen sprungit ifrån konceptet mikrobilar.
De stora bilföretagen hade insett att det fanns en marknad för små och
riktigt billiga bilar av bättre kvalitet, där motorcykeltekniken nu ersattes
av modernare konstruktioner med äkta småbilkänsla. De nya småbilarna
gjorde att många nya bilkunder med en förbättrad familjeekonomi kunde
överge mc-stadiet. Nu stod framtidsoptimismen högt i kurs och fler och
fler människor i England och i övriga Europa fick det så mycket bättre
ekonomiskt att de såg en möjlighet att bli ägare till sin första egna riktiga
personbil. Detta betydde döden direkt för många av de små mc-bilföretag
som hade haft sin storhetstid tidigare under 1950-talet.

Bolaget Berkeley Cars Ltd trädde i likvidation den 12 december 1960.
Fabriken gjordes om för tillverkning av damunderkläder men inte ens det
höll i sig i längden, så 2002 revs fabriksbyggnaderna för att i stället ge
plats åt ett stort bostadsområde. Det enda som idag minner om den för
drygt 50 år sedan löpande tillverkningen av bilar på platsen är gatan som
går igenom bostadsområdet som heter Berkeley Close (ironiskt nog kan
”close” betyda ”gatstump” men även ”stänga” och ”slut”). Så nu är det
bara Ahlgrens mikrobilar som finns kvar!

                                                                     Ventilen • 7 | 2015
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12