Page 5 -
P. 5
(modell SA322, byggd i 163 ex från gav bilen utmärkt men äventyrlig för att antyda toppfarten i miles. Båda
oktober 1956 till januari 1957) som väghållning. Med detta förekom motorerna var tvåcylindriga men nu
Bond designade introducerades som den Lotus Elite som kom först ett år gick de i fyrtakt. Den starkare B105
en liten lättvikts (cirka 300 kilo) senare. kunde uppnå en faktisk toppfart på
tvåsitsig framhjulsdriven sportbil 100 mph (160 km/t). Även om den
med en tvåcylindrig tvåtakts mc- Berkeley Cars Ltd satsade fyrsitsiga Foursome inte hade blivit
motor från British Anzani (322 cc den succé man hade hoppats, så
och 15 hästkrafter). Till utseendet också på export. För svenska behöll man dess större kaross för B95
blev den ovanligt välproportionerad och B105 men modifierade den till
trots sin litenhet. I september 1956 sportvagnsintresserade kunder tvåsits. Framtill fick B95 och B105 en
fick man draghjälp av självaste högre motorhuv och med en markant
Stirling Moss, som uppvisningskörde fanns en svensk återförsäljare i fyrkantig grill som behövdes för att
den på Goodwoodbanan. Officiell Royal Enfieldmotorn skulle få plats på
introduktion skedde först en månad Stockholmsområdet. Man försökte höjden. B95 och B105 byggdes i 175
senare med att bilen ställdes ut på på ex från mars 1959 till december 1960,
Earls Court Motor Show i London, där också ta sig in på den viktiga pris från £ 628.
den fick hela världens bilköpares ögon
på sig. Trots de positiva reaktionerna amerikanska marknaden men för att Den svenska motortidningen Teknikens
uppstod diverse problem redan i Värld hade i sitt nummer 17 1959 ett
början av tillverkningen, så i januari lyckas där behövde man en betydligt test (bilanalys) av en Berkeley B 95
1957 övergav man Anzanimotorn för men testet gjordes delvis också med
att i stället satsa på en mc-motor starkare motor. Excelsior MotorCycle en Berkeley B 105 (reg nr E46538 resp
från Excelsior Talisman, också den en röd skyltad B1693). B 105:an gjorde
tvåcylindrig tvåtaktare men den gav Company hade i sitt sortiment en 0-100 på 16 sekunder men den hade
18 hästkrafter från sina 328 cc, alltså urusla vägegenskaper på grund av att
en prestandahöjning med 20 procent trecylindrig motor på 492 cc och 30 bakvagnen var alldeles för lätt. Enda
(modell B65 eller SE328, byggd i fördelen med det var att man kunde
1 259 ex från januari 1957 till april hästkrafter. Med den motorn i den lyfta bakpartiet för hand och lyfta in
1958, pris £ 575)! bilen på en trång P-plats! Teknikens
lätta Berkeley Sports kunde man få en Värld ville inte rekommendera bilen
Flera andra tillverkare försökte för dagliga göromål men den var en
ta fram nya småbilar/mc-bilar/ bil med så goda prestanda för sin tid verkligt rolig leksak. Svenskt pris
mikrobilar med användande av på Berkeley B 95 angavs till 8 940
motorcykeldelar kombinerat med en att den kunde leva upp till sitt sportiga kr vid leverans i Stockholm. Pris
enkel ramkonstruktion för tre eller ”på gatan” var 9 315 kr. Då ingick
fyra hjul. Berkeley sports såg inte så utseende (B90 eller modell SE492, omsättningsskatt med 375 kr och
där billigt funktionell och oattraktiv ut vägskatten för året på 110 kr.
som många andra mikrobilargjorde 666 ex tillverkade oktober 1957-mars
då. Arbetet på ritbordet hos Mångårige GMHK-medlemmen Sven-
designavdelningen verkade ha 1959). Den var bara något billigare Erik Tysk berättar att när han var
gjorts för en normalstor bil, som uppe i Stockholm 1963, alltså nästan
man sedan skalats ner så mycket i England än den nya Austin Healey tre år efter att Berkeley B95 hade
det kunde tillåtas med bibehållen sluta tillverkas i England, så passade
plats för normalstora människor. Sprite, £ 650 mot £ 689. han på att besöka Berkeleys svenska
Man skulle kunna säga att Berkeley generalagent Sportscars Försäljnings
byggde den perfekta småbilen, Man försökte vidga köparnas AB för att titta på tävlingsbilar som de
med sin tvärställda frontplacerade valmöjligheter 1959 genom att också
motor och framhjulsdrift, redan två göra en modell för fyra åkande.
år före Hundkojan! Skillnaden var Detta åstadkoms genom att förlänga
förstås att den här bilen bara hade och bredda bilen något. Den nya
plats för två i en mycket enkel och versionen kallades för Foursome.
lätt öppen sportvagnskaross av det Det blev ingen rungande succé precis
nymodiga materialet glasfiber, i med bara 17 tillverkade.
princip självbärande men förstärkt
med aluminiumsektioner. Som Med tiden tyckte företagsledningen
husvagnstillverkare hade företaget hos Berkeley Cars Ltd att det var
samlat på sig en mångårig kompetens nödvändigt att ge bilen ännu bättre
inom arbetet med glasfiberförstärkt prestanda, om man skulle kunna
plast (på engelska glass fibre hålla efterfrågan uppe. Dessutom
reinforced plastic eller grp). Med sin hade bilens vikt nu ökat till nästan
ovala grill såg den ut som en modern, 400 kilo. Så för 1959 försågs den
liten sportbil a la 1956. Bilens låga med en kraftigare motor på 692 cc
tyngdpunkt i kombination med fullt från mc-tillverkaren Royal Enfield.
modern individuell hjulupphängning De nya modellerna fick namnen B95
(40-hästarn) och B105 (50-hästarn)
Ventilen • 5 | 2015