Page 5 -
P. 5

(modell SA322, byggd i 163 ex från         gav bilen utmärkt men äventyrlig           för att antyda toppfarten i miles. Båda
oktober 1956 till januari 1957) som        väghållning. Med detta förekom             motorerna var tvåcylindriga men nu
Bond designade introducerades som          den Lotus Elite som kom först ett år       gick de i fyrtakt. Den starkare B105
en liten lättvikts (cirka 300 kilo)        senare.                                    kunde uppnå en faktisk toppfart på
tvåsitsig framhjulsdriven sportbil                                                    100 mph (160 km/t). Även om den
med en tvåcylindrig tvåtakts mc-           Berkeley Cars Ltd satsade                  fyrsitsiga Foursome inte hade blivit
motor från British Anzani (322 cc                                                     den succé man hade hoppats, så
och 15 hästkrafter). Till utseendet        också på export. För svenska               behöll man dess större kaross för B95
blev den ovanligt välproportionerad                                                   och B105 men modifierade den till
trots sin litenhet. I september 1956       sportvagnsintresserade    kunder           tvåsits. Framtill fick B95 och B105 en
fick man draghjälp av självaste                                                       högre motorhuv och med en markant
Stirling Moss, som uppvisningskörde        fanns en svensk återförsäljare i           fyrkantig grill som behövdes för att
den på Goodwoodbanan. Officiell                                                       Royal Enfieldmotorn skulle få plats på
introduktion skedde först en månad         Stockholmsområdet. Man försökte            höjden. B95 och B105 byggdes i 175
senare med att bilen ställdes ut på på                                                ex från mars 1959 till december 1960,
Earls Court Motor Show i London, där       också ta sig in på den viktiga             pris från £ 628.
den fick hela världens bilköpares ögon
på sig. Trots de positiva reaktionerna     amerikanska marknaden men för att          Den svenska motortidningen Teknikens
uppstod diverse problem redan i                                                       Värld hade i sitt nummer 17 1959 ett
början av tillverkningen, så i januari     lyckas där behövde man en betydligt        test (bilanalys) av en Berkeley B 95
1957 övergav man Anzanimotorn för                                                     men testet gjordes delvis också med
att i stället satsa på en mc-motor         starkare motor. Excelsior MotorCycle       en Berkeley B 105 (reg nr E46538 resp
från Excelsior Talisman, också den en                                                 röd skyltad B1693). B 105:an gjorde
tvåcylindrig tvåtaktare men den gav        Company hade i sitt sortiment en           0-100 på 16 sekunder men den hade
18 hästkrafter från sina 328 cc, alltså                                               urusla vägegenskaper på grund av att
en prestandahöjning med 20 procent         trecylindrig motor på 492 cc och 30        bakvagnen var alldeles för lätt. Enda
(modell B65 eller SE328, byggd i                                                      fördelen med det var att man kunde
1 259 ex från januari 1957 till april      hästkrafter. Med den motorn i den          lyfta bakpartiet för hand och lyfta in
1958, pris £ 575)!                                                                    bilen på en trång P-plats! Teknikens
                                           lätta Berkeley Sports kunde man få en      Värld ville inte rekommendera bilen
Flera andra tillverkare försökte                                                      för dagliga göromål men den var en
ta fram nya småbilar/mc-bilar/             bil med så goda prestanda för sin tid      verkligt rolig leksak. Svenskt pris
mikrobilar med användande av                                                          på Berkeley B 95 angavs till 8 940
motorcykeldelar kombinerat med en          att den kunde leva upp till sitt sportiga  kr vid leverans i Stockholm. Pris
enkel ramkonstruktion för tre eller                                                   ”på gatan” var 9 315 kr. Då ingick
fyra hjul. Berkeley sports såg inte så     utseende (B90 eller modell SE492,          omsättningsskatt med 375 kr och
där billigt funktionell och oattraktiv ut                                             vägskatten för året på 110 kr.
som många andra mikrobilargjorde           666 ex tillverkade oktober 1957-mars
då. Arbetet på ritbordet hos                                                          Mångårige GMHK-medlemmen Sven-
designavdelningen verkade ha               1959). Den var bara något billigare        Erik Tysk berättar att när han var
gjorts för en normalstor bil, som                                                     uppe i Stockholm 1963, alltså nästan
man sedan skalats ner så mycket            i England än den nya Austin Healey         tre år efter att Berkeley B95 hade
det kunde tillåtas med bibehållen                                                     sluta tillverkas i England, så passade
plats för normalstora människor.           Sprite, £ 650 mot £ 689.                   han på att besöka Berkeleys svenska
Man skulle kunna säga att Berkeley                                                    generalagent Sportscars Försäljnings
byggde den perfekta småbilen,              Man försökte vidga köparnas                AB för att titta på tävlingsbilar som de
med sin tvärställda frontplacerade         valmöjligheter 1959 genom att också
motor och framhjulsdrift, redan två        göra en modell för fyra åkande.
år före Hundkojan! Skillnaden var          Detta åstadkoms genom att förlänga
förstås att den här bilen bara hade        och bredda bilen något. Den nya
plats för två i en mycket enkel och        versionen kallades för Foursome.
lätt öppen sportvagnskaross av det         Det blev ingen rungande succé precis
nymodiga materialet glasfiber, i           med bara 17 tillverkade.
princip självbärande men förstärkt
med aluminiumsektioner. Som                Med tiden tyckte företagsledningen
husvagnstillverkare hade företaget         hos Berkeley Cars Ltd att det var
samlat på sig en mångårig kompetens        nödvändigt att ge bilen ännu bättre
inom arbetet med glasfiberförstärkt        prestanda, om man skulle kunna
plast (på engelska glass fibre             hålla efterfrågan uppe. Dessutom
reinforced plastic eller grp). Med sin     hade bilens vikt nu ökat till nästan
ovala grill såg den ut som en modern,      400 kilo. Så för 1959 försågs den
liten sportbil a la 1956. Bilens låga      med en kraftigare motor på 692 cc
tyngdpunkt i kombination med fullt         från mc-tillverkaren Royal Enfield.
modern individuell hjulupphängning         De nya modellerna fick namnen B95
                                           (40-hästarn) och B105 (50-hästarn)

                                                                                      Ventilen • 5 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10