Page 6 -
P. 6

hade hand om. Bland alla raceråk stod        Parallellt med de fyrhjuliga modellerna  stålchassi. Den fyrcylindriga 997 cc-
                                             fanns det i modellutbudet också en       motorn på 39 hkr från Ford Anglia
en liten grön Berkeley B 95, den med         trehjuling (två hjul fram och ett bak,   var en ”riktig” bilmotor som drev
                                             innebärande ett hjuls viktbesparing!)    på bakhjulen. Därmed blev den nya
Royal Enfield-motorn på 700cc och            med en med fyrhjulingarna i övrigt       modellen litet mer billiknande, vilket
                                             likartad kaross, modell T60 och          marknaden nu efterfrågade. Men
40hkr. På grund av sitt visade intresse      T60/4, och med 328 cc 18 hkr             eftersom den var direkt jämförbar
                                             Talisman-motorn, för det fanns           med den storsäljande Austin Healey
för den lilla bilen, uppfattades Sven-       bevisligen en viss efterfrågan           Sprite i mångt och mycket utom det
                                             för denna ekonomiversion. Den            klart högre priset, (£ 798 mot Spritens
Erik som en eventuell kund (lättlurad        passade utmärkt för de före detta        nu £ 632) så blev den för dyr för att
                                             motorcykelförare som nu hade skaffat     kunna konkurrera om kunderna. På
göteborgare). Bilen baxades ut genom         familj och behövde något säkrare,        grund av det högre priset spåddes
                                             rymligare och med kvarhållen mc-         Bandit inte någon lysande framtid,
att företagsrepresentanten Sven              känsla att åka i. Med Berkeley T60       trots Berkeleybilarnas välomskrivna
                                             (1 830 ex från september 1959 till       tävlingsframgångar och Fords aktiva
Burehed (en på den tiden legendarisk         december 1960, pris £ 400) kunde         stöd i projektet. I en komplex
                                             köparna i England fortsätta att köra     verklighet kan det också ha varit andra
racingmekaniker/bilbyggare)  helt            på sin motorcykelbehörighet och          samverkande faktorer som påverkade
                                             behövde inte avlägga körprov för bil.    misslyckandet för företagets
enkelt lyfte upp bakvagnen med                                                        satsningar, bland annat den kraftiga
                                             Berkeley Cars uppmuntrade till att       nedgången i efterfrågan på husvagnar
handkraft. Vikten var ca 400kg med           man ställde upp på tävlingar med sina    vid denna tid. Den enskilt avgörande
                                             bilar. Här hjälpte Berkeleybilarnas      orsaken till att Berkeleyföretagen
den tyngsta delen, motorn, hängande          goda väghållning, smidiga format         tvingades träda i likvidation och snart
                                             och fina bromsar till för att de         därefter fick lägga ner verksamheten
framför drivhjulen. Sven-Erik fick           faktiskt också rönte viss framgång på    helt och hållet är väl inte helt klarlagd.
                                             racerbanorna.                            Konsekvensen blev i vart fall att
tillfälle att ta ut bilen på en provkörning                                           Banditmodellen aldrig hann komma
                                             Sista verksamhetsåret 1960 försökte      ut på marknaden och därmed fick den
runt kvarteret. Den gick som ett skott       man lansera en ny modell kallad          aldrig chansen att bevisa att den skulle
                                             Bandit med en mer återhållsam            ha kunnat stå sig mot motståndare
men vid kraftig bromsning lättade            formgivning signerad John Tojeriro.      som Austin Healey Sprite och MG
                                             Bilens plastkaross var här inte          Midget. Banditproduktionen stannade
bakvagnen. Sven-Erik tackade för             självbärande utan förenad med ett        vid två färdiga prototyper.

provturen och bad att få återkomma.

Han undrar förstås var den bilen kan

finnas nu för tiden.

Ventilen • 6 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11