Page 6 -
P. 6
hade hand om. Bland alla raceråk stod Parallellt med de fyrhjuliga modellerna stålchassi. Den fyrcylindriga 997 cc-
fanns det i modellutbudet också en motorn på 39 hkr från Ford Anglia
en liten grön Berkeley B 95, den med trehjuling (två hjul fram och ett bak, var en ”riktig” bilmotor som drev
innebärande ett hjuls viktbesparing!) på bakhjulen. Därmed blev den nya
Royal Enfield-motorn på 700cc och med en med fyrhjulingarna i övrigt modellen litet mer billiknande, vilket
likartad kaross, modell T60 och marknaden nu efterfrågade. Men
40hkr. På grund av sitt visade intresse T60/4, och med 328 cc 18 hkr eftersom den var direkt jämförbar
Talisman-motorn, för det fanns med den storsäljande Austin Healey
för den lilla bilen, uppfattades Sven- bevisligen en viss efterfrågan Sprite i mångt och mycket utom det
för denna ekonomiversion. Den klart högre priset, (£ 798 mot Spritens
Erik som en eventuell kund (lättlurad passade utmärkt för de före detta nu £ 632) så blev den för dyr för att
motorcykelförare som nu hade skaffat kunna konkurrera om kunderna. På
göteborgare). Bilen baxades ut genom familj och behövde något säkrare, grund av det högre priset spåddes
rymligare och med kvarhållen mc- Bandit inte någon lysande framtid,
att företagsrepresentanten Sven känsla att åka i. Med Berkeley T60 trots Berkeleybilarnas välomskrivna
(1 830 ex från september 1959 till tävlingsframgångar och Fords aktiva
Burehed (en på den tiden legendarisk december 1960, pris £ 400) kunde stöd i projektet. I en komplex
köparna i England fortsätta att köra verklighet kan det också ha varit andra
racingmekaniker/bilbyggare) helt på sin motorcykelbehörighet och samverkande faktorer som påverkade
behövde inte avlägga körprov för bil. misslyckandet för företagets
enkelt lyfte upp bakvagnen med satsningar, bland annat den kraftiga
Berkeley Cars uppmuntrade till att nedgången i efterfrågan på husvagnar
handkraft. Vikten var ca 400kg med man ställde upp på tävlingar med sina vid denna tid. Den enskilt avgörande
bilar. Här hjälpte Berkeleybilarnas orsaken till att Berkeleyföretagen
den tyngsta delen, motorn, hängande goda väghållning, smidiga format tvingades träda i likvidation och snart
och fina bromsar till för att de därefter fick lägga ner verksamheten
framför drivhjulen. Sven-Erik fick faktiskt också rönte viss framgång på helt och hållet är väl inte helt klarlagd.
racerbanorna. Konsekvensen blev i vart fall att
tillfälle att ta ut bilen på en provkörning Banditmodellen aldrig hann komma
Sista verksamhetsåret 1960 försökte ut på marknaden och därmed fick den
runt kvarteret. Den gick som ett skott man lansera en ny modell kallad aldrig chansen att bevisa att den skulle
Bandit med en mer återhållsam ha kunnat stå sig mot motståndare
men vid kraftig bromsning lättade formgivning signerad John Tojeriro. som Austin Healey Sprite och MG
Bilens plastkaross var här inte Midget. Banditproduktionen stannade
bakvagnen. Sven-Erik tackade för självbärande utan förenad med ett vid två färdiga prototyper.
provturen och bad att få återkomma.
Han undrar förstås var den bilen kan
finnas nu för tiden.
Ventilen • 6 | 2015