Page 7 -
P. 7
Segerfeldt Intryck Uttryck

VEM ÄR MONICA? Ytterligare arbete las ner på att för- hos Panther Westwinds i England men
Visst minns vi Sommaren med Mo- bättra bilen så att den anpassades till detta blev aldrig av.
marknaden. Det viktigaste blev att
nika (1953; regi Ingmar Bergman med
Harriet Andersson och Lars Ekborg)
men det är inte filmen jag syftar på
i denna artikel. Inte heller en annan
film som har tydlig anknytning till bi-
lar nämligen Hon dansade en som-
mar (1951; regi Arne Mattsson med
Folke Sundqvist och Ulla Jacobsson),
som råkade bli smeknamnet på Borg-
ward Isabella bara för att den rostade
snabbare än någon annan bil.

Nej jag tänker på Monica från Eng-
land, det vill säga från Frankrike. Men
hur var det nu?

Jo, det började omkring 1967 när ersätta motorn med en standardmo- De flesta av de 8 produktionsbi-
Jean Tastevin som hade blivit rik på att dell från Chryslers produktion. Det lar som har tillverkats (vartill kom-
leasa ut järnvägsvagnar hos det stora blev deras 5,6 liters V8 som gav 285 mer flera prototyper) lär finnas kvar
franska järnvägsföretaget CFMF ville hästar vid 5000 varv kombinerad med än idag. Visste ni att en Monica finns
återupprätta den fina franska tradi- en ZF 5-växlad låda, de Dion bakaxel här i Västsverige! Lägg märke till det
tionen av “les grandes routières” som och med klart förbättrad pålitlighet. svenska registreringsnumret på bil-
Delage, Delahaye, Hispano Suiza från Monica 560 skulle bli den snabbaste den! Bilden är från en onsdagkväll vid
tiden före andra världskriget, exklu- fyrdörrade bilen på marknaden med Viking i augusti 2002.
siva franska prestigevagnar för dem en toppfart på 240 km i timmen. På
på kontinenten som hade råd med det 1973 års Parismässa visades bilen Varför fick bilen namnet Monica? Det
senaste, dyraste och allra bästa. Tas- upp igen i sin nya skepnad. Nu hade närmaste svaret är att den borde he-
tevin tyckte sig se en nischmarknad det uppstått andra problem. Hela tat Monique som var fru Tastevins för-
för sådana bilar stå vidöppen. bilmarknaden var i gungning för det namn men antagligen kändes namn-
blev bensinkris. Priset på bensin steg formen Monica mer gångbar på en
I företaget Compagnie Francaise de hastigt och kom att femdubblas på ett internationell marknad. Är det möj-
Produits Metallurgiques i Balbigny, år. Försäljningen av bränsleslukande ligen fru Tastevin som står vid bilen
Loire, skulle han utveckla en impo- bilar fick tvärstopp. Men en olycka på bilden från försäljningsbroschyren?
nerande (läs dyr) snabb och bekväm kommer sällan ensam. Det blev fler Att döpa en bil efter sin hustrus för-
GT-bil med fyra säten. För ändamålet och fler länder som införde hastig- namn måste väl ses som det finaste
anlitade Tastevin engelsmannen Chris hetsbegränsningar som också bidrog man kan ge sin fru här i världen? När
Lawrence som konstruktör och det till att marknaden för stora snabba bi- förärade ni er fru ett bilnamn senast?
blev hos Williams and Pritchard i Eng- lar dök spikrakt rakt ner i botten. Till
land som man byggde den första pro- slut måste Tastevin ge upp. Han la ner
totypen som blev klar på våren 1968. projektet under 1974. Då fanns cirka
Tastevin blev inte alls nöjd med bilen 30 halvfärdiga bilar kvar i den stängda
utan vände sig till den unge lovande fabriken.
rumänske designern Tony Rascau för
att han skulle förbättra modellen. När man ser tillbaka på hela historien
Den franska karossmakarfirman Henri får man en känsla av att det här pro-
Chapron gjorde en trägigg för karos- jektet var dödsdömt redan från bör-
sen och den skeppades över till Turin i jan. Marknaden för dyra bilar av det
Italien för att karossmakarfirman Vig- här slaget hade nog avstannat för gott
nale skulle utföra själva karossarbe- i och med andra världskriget. Det få-
tet. Tyvärr råkade bossen Alfredo Vig- tal tillverkare som trots allt fanns kvar
nale avlida i samma veva så Tastevin som till exempel Rolls-Royce, Bentley,
gav i stället engelska Airflow Stream- Ferrari, Aston Martin och Maserati
lines i uppdrag att göra prototyp nr 4. kämpade på en krympande marknad
Motorn, en V8 på 3,4 liter av racing- vid den här tiden i början på 1970-ta-
typ på 240 hästar vid 6000 varv, hade let och det fanns knappast plats för
tagits fram av den engelske ingenjö- några uppkomlingar här. De halvfär-
ren Ted Martin. Motorn var lätt och diga bilarna från nedläggningen sål-
gav visserligen goda prestanda men des vidare till Guy Ligier men det är
det var tveksamt om den var tillräck- tveksamt om hans företag gjorde fär-
ligt pålitlig för vardagsbruk. Risken digt några av dem. Det fanns också
för omfattande garantiåtaganden var planer på att återuppta tillverkningen
överhängande. Precis i tid för Parissa-
longen 1972 kunde Tastevin presen-
tera sin nya bil för en större publik.
Tastevin hade bestämt att bilen skulle
bära märkesnamnet Monica.

Ventilen 1-2007
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12