Page 10 -
P. 10
Thulin Bengt Ason Holm

Dföertatattäbröhrijsatotrililevnerokma beinlasrviesntsokr fslkyaglpal.aDnsefraabsrinkasmonm,vanrärAfBörTshtualivnävreldrkskerni.get var slut, bestämde sig
En av de svenska flygpionjärerna Men Thulins Aeroplanfabrik tillver-
var Enoch Leonard Thulin som föddes kade inte enbart flygplan utan hade År 1920 grundade svenska AGA ett
den 15/9 1881. Efter studier i mate- också en betydande produktion av dotterföretag i Berlin som hette ”Die
matik och fysik vid Lunds Universitet andra produkter vilket förhindrade att Aktiengesellshaft für Automobilbau”.
blev han 1912 fil. doktor i ämnet ”om företaget gick i konkurs. Bland annat Deras första bil var en förbättrad ver-
luftmotståndet mot tunna plattor med tillverkades automatiska bomullsväv- sion av belgiska FN 6PS. Tyska AGA
föränderlig hastighet”. Samtidigt hade stolar och skaftmaskiner, utrustningar införlivades 1922 i Hugo Stinnes bilim-
han studerat flygteknik i Frankrike och för ventilations- värme- och luftkondi- perium och efter hans död gick före-
1912 erhöll han ett internationellt avi- tioneringsanläggningar, universalslip- taget i konkurs 1928. Totalt tillverka-
atördiplom, det tionde i Sverige. maskiner m.m. des cirka 15 000 AGA-bilar.

Året efteråt införskaffades ett be- Vid en bolagsstämma den 12/4 1919 Gustaf Dahlén, som hade intressen i
gagnat Blériotplan för 6 000 kronor beslöts: att bolagets nya namn skulle både den tyska AGA-fabriken och Thu-
med vilket han genomförde uppvis- vara AB Thulinverken, att Enoch Thulin linverken, köpte 1919 tillverkningsrät-
ningsflygningar och flera uppmärk- skulle ersättas som VD av ing. Anders ten till AGA Typ A 6/16 PS vars chas-
sammade långflygningar. Bland annat Håkansson och att bolaget skulle till- sikonstruktion väl lämpade sig för
mellan Landskrona-Stralsund-Trelle- verka motorfordon och motorer i stor Sveriges dåliga vägnät. Licenstillverk-
borg, Landskrona-Paris och 1914 flög skala. Vid den tiden fanns det bara en ningen innebar att bilen tillverkades
han, på fyra timmar och sjutton minu- enda biltillverkare i Sverige – Scania- enligt AGA:s konstruktion men i stort
ter, sträckan Malmö-Stockholm, vilket Vabis i Södertälje – och deras produk- sett alla delar var svensktillverkade
då var skandinaviskt rekord. tion var mycket blygsam. bortsett från några få detaljer, som
t.ex. förgasare (Zenith), instrument,
Genom sina flygningar bidrog han till Exakt en månad senare föll Thulin ur däck och elektrisk utrustning (Bosch),
att skapa intresse för flyget, samtidigt sitt flygplan under en störtdykning då vilka importerades från Tyskland.
som det skapade ett ekonomiskt un- han skulle pröva ett nytt rodersystem
derlag för flygplanstillverkning i Sveri- och rykten florerade länge om att det När Thulin Typ A20 presenterades
ge. Därför grundades 1913 Aeroplan- inte var fråga om någon olyckshän- 1920 var förväntningarna mycket sto-
varvet i Skåne som specialiserade sig delse. Man kan alltså konstatera att ra och projektet rönte stor uppmärk-
på att reparera och tillverka flygplan. Enoch Thulin inte hade något att göra samhet i den svenska pressen. Här
En verksamhet som krävde stor hant- med den kommande biltillverkning följer ett citat:
verkskunnighet men inte så mycket men hans väletablerade namn använ-
maskinell utrustning. des som ett försäljningsargument. ”Nu har man äntligen gått från ord
till handling och på ett sätt, som mås-
Den 1/8 1914 utbröt första världs- Den man som efterträdde Thulin te glädja varje svensk motorman, att
kriget och plötsligt blev det ett stort var, som nämnts tidigare, Anders Hå- icke säga varje svensk. Ty vi har i och
behov av flygplan. Vid krigsutbrottet kansson och han hade tagit sin ingen- med tillverkningen av Thulinautomo-
disponerade Flygkompaniet (seder- jörsexamen i Neustadt, Tyskland. Att bilerna fått en ny storindustri, och vi
mera Svenska Flygvapnet) fyra plan. I svenskar skaffade sig en teknisk ut- kunna icke inse, varför icke denna fa-
all hast köpte man in de få civila plan bildning i Tyskland var vanligt vid den brik liksom ett antal av våra motorfa-
som fanns och i samband med detta tiden eftersom vår södra granne hade briker skulle kunna skaffa sig avsätt-
anställdes Enoch Thulin som pilot. På många välkända polytekniska insti- ning å världsmarknaden.
den tiden gällde det endast spanings- tut.
flygningar men man började också Thulin Typ A Thulin A20 hade en kaross vars lin-
träna på bombkastning från sittbrun- jeföring, med dåtidens ögon sett, var
nen. Bomberna man förde med sig var Och nu en bakgrund till Thulinbilen. mycket avancerad. Den var tillverkad
danska 10,5 cm haubitsprojektiler. År 1904 grundades det svenska före- helt och hållet av trä och det tilltalan-
taget AB Gas-accumulator och företa- de intrycket förstärktes av en spets-
Samma månad som kriget bröt ut get var från början starkt förknippat kylaren och en V-formad vindruta.
grundades också Enoch Thulins Aero- med den berömde svenske uppfinna- Bilen var också försedd med en suff-
planfabrik i Landskrona. Redan 1915 ren, Gustaf Dahlén. Företagets första lett som i nerfällt läge, på tysk maner,
ombildades företaget till aktiebolag. stora framgångar kom inom fyrtek- försvann ner i karossens bakparti. Det
Samma år startade Thulin också den niken då man introducerade den så var rent estetiskt sett tilltalande men
första svenska flygskola på Ljungby- kallade solventilen och en helt ny typ föga praktiskt eftersom suffletten
hed. av gasbehållare. I dag är AGA ett av började mögla om den inte var torr.
det ledande företagen i världen när Arrangemanget försvann efter ett par
Under åren 1914-1918 tillverkades det gäller gaser för industriellt och år. Bilarna hade inga stötfångare och
roterande stjärnmotorer och kom- medicinskt bruk. fälgarna bestod av två pressade halv-
pletta flygplan. Motorerna hade som or av stål som bultades ihop.
förebild franska Gnôme-Rhone och Chassit till en Typ A. Från början var det
flygplanen var licensbyggda Morane- en konstruktion från den belgiska firman Det fanns tre olika standardkaros-
Saulnier. Cirka 600 motorer och 100 FN. ser. En fyrsitsig phaeton var den van-
flygplan tillverkades varav en del le- ligaste men det byggdes också limou-
vererades till Holland. Som mest var siner som var helt täckta eller som
arbetsstyrkan i den stora fabriksan- var täckta men med öppen chauf-
läggningen i Landskrona uppe i cirka försplats. En slags Coupé-de Ville i
1000 personer men genom vapenstil- miniformat. Den helt täckta versionen
leståndet den 11/11 1918 blev plöts- hade separata stolar fram varav den
ligt många av dem arbetslösa. Enoch vänstra var fällbar. Det fanns också
Thulins dröm om en svensk flygindu- specialversioner, bland annat en öp-
stri höll på att krossas.

10 Ventilen 1-2007
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15