Page 11 -
P. 11
Thulin

pen vagn med flak samt en tvåsitsig tiden ovanlig konstruktion och kopp- norlunda för i Scania-Vabis arkiv har
tourer som tillverkades i tio exemplar lingen var av typ läderkona. Kraften man hittat ett dokument som tyder på
av Arlöfs Waggonfabrik som i början förmedlades till bakaxeln via en kar- att det redan 1919 fanns planer på ett
av 1900-talet sålde Peugeot Typ 54 danaxel och Polhemsknutar. Vagnens samgående med Thulinverken.
under eget namn. maxfart var strax över 60 km/h och Åke Larssons Typ A
bensinförbrukningen cirka 0,9 liter/
Thulins chassi bestod av två pres- mil. Ett tiotal vagnar av Typ A har över-
sade U-balkar med tvär- och diago- levt och den bil som visas här ägdes
nalstag. Framtill bars den I-profils- Trots att presumtiva kunder hade tidigare av Åke Larson i Hästebacka
formade axeln upp av halvelliptiska tecknat förhandskontrakt på hela några mil utanför Göteborg. Hur han
bladfjädrar och baktill fanns en stel 1000 vagnar redan innan den första hittade bilen är en ganska fantastisk
bakaxel som också var fästad vid var byggd, tornade problemen upp sig historia och att han fick ihop den är
halvelliptiska fjädrar. Axelavståndet redan innan serietillverkningen ens en stor bedrift.
var 2550 mm, spårvidden 1150 mm hade påbörjats. En långvarig strejk
och ett naket chassi vägde 525 kg.. på fabriken försenade produktions- Det hela började 1969 och Åke var
Bromssystemet bestod av en kardan- starten och kunderna började annu- då på jakt efter en T-Ford vilket var
broms som manövrerades med en pe- lera sina beställningar. När så pro- hans stora dröm. Samtidigt arbetade
dal och en handbroms som verkade duktionen kom igång ville fabriken, hans bror som entrepenör för Telever-
på bakhjulen. Motor och växellåda var som hade investerat mycket pengar ket och reste väldigt mycket i Väst-
monterade i en hjälpram mellan ram- i dyrbara maskiner och verktyg, låna sverige och underhöll byggnader som
balkarna och samtliga Thulinvagnar en miljon kronor till produktionsmate- innehöll telefonväxlar. Åke hade bett
var högerstyrda. rial. Men landet befann sig då i en svår honom titta efter gamla bilar och en
dag i början av 1970 ringde brodern
upp honom och sade att han hade hit-
tat något som såg som resterna av en
gammal bil i Hällingsjö, vilket ligger
bara ett par kilometer ifrån Åkes bo-
stad. Vad det var visste han inte. Bara
att det var en bilkylare som stack
fram ur resterna av en torvlada som
hade rasat samman under den ”stora
stormen” i slutet av 1969.

Det tog inte lång tid innan Åke var
på plats och det visade sig att han
kände ägaren till ladan. Allt som fanns
kvar var kylaren och motorn som fått
göra tjänst som stationär motor för
ett torvströrivare. 25 år tidigare hade
man bommat igen ladan och samtidigt
täckt över motorn med torvströ och
nu var plötsligt resterna blottlagda av
en av de värsta stormar som drabbat
Sverige i modern tid.

Här ses en inte helt okänd ung man som ekonomisk situation och Thulinverken Åke hade ingen aning om vad det
praktiserade på Thulinverken. Han skulle fick avslag på sin begäran. skulle kunna vara för bil, för på ky-
sedemera bli känd som ”motorprinsen”. laren stog det bara TV men när han
Bilen är en Typ A Limousine från tidigt År 1923 gick fabriken i konkurs men tittade närmare på motorn upptäck-
tjugotal. man hann i alla fall tillverka cirka 350 te han att det stog A. B. Thulinver-
vagnar. Efter konkursen övertogs före- ken (TV) på ena sidan. Han hade hört
Thulin Typ A20, som den första mo- taget av ett förvaltningsbolag och un- talas om Thulin men det var ungefär
dellen kallades, hade en vattenkyld der TEVE:s ledning tillverkades ytter- allt. När han frågade ägaren till mo-
fyrcylindrig blockmotor med stående ligare 150 exemplar av en förbättrad torn vad den kostade fick han till svar:
ventiler. Cylindervolymen var i början version, A24, som bland annat hade ”Du får den!” Som om inte det var bra
1,4 liter men ökade senare till 1,5 li- sufflett enligt amerikansk mönster, nog så visade det sig, att hos ägarens
ter. Effekten var 20 respektive 24 hk. sidostycken till suffletten, Hardyski- granne låg bakaxeln, styrstaget och
Varvtalssiffror har aldrig uppgivits vor istället för Polhemsknutar, längre dynamon.
men torde ha varit runt 2 200 rpm. och bredare fjädrar, 6-volts elsystem
Lager och cylindrar smordes genom istället för 12-volts, oljepump för ram- Åke började ju med att hitta en motor i ett torvmaga-
stänksmörjning och tändsystemet be- lagren, differentialhus i gjutjärn och sin och kunde då bara se texten A.B. Thulinverken på
stod av en högspänningsmagnet som slutväxel med spiralskurna drev. Trots motorblockets vänstra sida. Åke visste att Thulin hade
gav 12 volt förbättringarna var det ändå definitivt gjort bilar men insåg inte då vilket fynd han hade gjort
slut 1925. Men det kunde slutat an-
Den treväxlade växellådan var sam-
manbyggd med motorn, en för den

Ventilen 1-2007 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16