Page 5 -
P. 5
FÖRSTA De åtta startande ekipagen 1906: är därför inte förvånande att finna,
VINTERTÄFLINGEN att flere inom Göteborgs samhälle
Gjestvangs Olsmobile, förare in- framstående personer hade gjort
Ur Regler för täfling om Svenska genjör R Björkman sig mödan att stiga upp vid en så
Automobil-Klubbens Vinterpokal tidig timme för att åse starten.
och Göteborgspokal: byggmästaren H Dähns tonneau Sträckan från Göteborg till Jonse-
(motor Opel Darracq) förare ägaren red - trots den redan här rikligt
Täflingen som är öppen för alla hopade snön och trots en intensiv
slags fyrhjuliga automobiler anord- direktören P Nordemans tonneau snöyra, tillryggalades med en verk-
nas av SAK enligt följande regler: (motor Scania) förare ingenjör A lig snälltågsfart. Att denna fart så
Svensson småningom måste minskas, be-
Tävlingen indelas i två klasser rodde icke på maskinen eller vag-
direktör B Bagges Star, förare äga- nen i och för sig, utan på de smala,
Klass I om SAK:s Göteborgspokal ren krokiga och illa underhållna vägar,
för automobiler med ett katalogpris som vårt land är välsignadt med
af Kr 6 000 eller därunder ingenjör H Pripps tonneau (motor och som jämte de sämsta tänkbara
Opel Darracq) förare ägaren väderleks- och väglagsförhållanden
Klass II om Vinterpokalen för alla lagt hinder i vägen för förare och
automobiler. Wiklunds verkstadsfabriks phäeton vagnar att utveckla den skicklighet
(motor FIAT) förare kontorschefen och kraft, hvaraf de eljest skulle
Tävlingen hålles högst en gång E Salmson vara mäktiga.....Den använda tiden
hvarje år och då under Januari, Fe- uppgår till 24 t. 45 min. 5 sek. I
bruari eller Mars månad å sträckan konsul H Grebsts tonneau (motor den segrande vagnen befunno sig
Stockholm-Göteborg eller omvänt. Opel Darracq) förare ägaren utom he Salmson, ingejör Büchner,
Ingenjör Kling och grosshandlare
För att vara berättigad till pris skall I snöglopp från Göteborg till Laxå Berg från Göteborg.
täflande inom Klass I tillryggaläg-
ga vägen på högst 72 timmar och Starten i Göteborg blev ett verkligt (Svenska Dagbladet 1906)
inom Klass II på högst 60 timmar, sportevenemang. Göteborg är ju i
allt räknat från automobilens på mera eminent grad än Stockholm
förhand bestämda starttid. en sportslig centralpunkt, och det

Vinterpokalen såld 2011 för 75 000 kr på auk-
tion. Men var finns Göteborgspokalen idag?

Emil Salmson et consortes i sin FIAT med vilken han
vann den första Vintertäflingen 1906

5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10