Page 4 -
P. 4
GRA GLIMTAR FRÅN BILISMENS BARNDOM UR ETT
GÖTEBORGSKT PERSPEKTIV Jan Segerfeldt
Saxat ur Bilen går vidare - 50 år med KAK i motorismens tjänst, en bokfilm av Per-Erik
Lindorm, utgiven av Kungliga Automobil Klubben 1953
PREMIÄR I GÖTEBORG
En motorvagn visade sig för första gången
den 27 maj på Göteborgs gator. Den till-
hörde Pellerins margarinfabrik och är fyrsit-
sig med massiva gummihjul och lär kunna
uppnå en hastighet av 2 mil i timmen. Eki-
paget lär ha kostat 10 000 francs och är
således för dyrt för att vinna spridning här i
Sverige. (1898)
DEN FÖRSTA AUTOMOBILEN
syntes den 13 juni å Stockholms gator. Vag-
nen, som gick raskt undan för sin nästan
osynliga maskin, erbjöd rum för 3-4 perso-
ner och väckte naturligtvis liflig uppmärk-
samhet. (1898)
(Således var Göteborg före Stockholm vad En tidig Panhard et Levassor av den typ som Pellerin inköpte.
gäller introduktionen av automobilen i tra-
fik. Det finns en annan källa som anger
att den första bilen kom till Sverige redan
1891. Det var en Panhard & Levassor som
visades på en industriutställning i Göteborg.
Red anm)
Den första lastbilen i Sverige var denna Daimler-vagn med en motor på 6 hk, levererad 1898 till bryggerifirman J.A. Pripp & Son
i Göteborg.
4
GÖTEBORGSKT PERSPEKTIV Jan Segerfeldt
Saxat ur Bilen går vidare - 50 år med KAK i motorismens tjänst, en bokfilm av Per-Erik
Lindorm, utgiven av Kungliga Automobil Klubben 1953
PREMIÄR I GÖTEBORG
En motorvagn visade sig för första gången
den 27 maj på Göteborgs gator. Den till-
hörde Pellerins margarinfabrik och är fyrsit-
sig med massiva gummihjul och lär kunna
uppnå en hastighet av 2 mil i timmen. Eki-
paget lär ha kostat 10 000 francs och är
således för dyrt för att vinna spridning här i
Sverige. (1898)
DEN FÖRSTA AUTOMOBILEN
syntes den 13 juni å Stockholms gator. Vag-
nen, som gick raskt undan för sin nästan
osynliga maskin, erbjöd rum för 3-4 perso-
ner och väckte naturligtvis liflig uppmärk-
samhet. (1898)
(Således var Göteborg före Stockholm vad En tidig Panhard et Levassor av den typ som Pellerin inköpte.
gäller introduktionen av automobilen i tra-
fik. Det finns en annan källa som anger
att den första bilen kom till Sverige redan
1891. Det var en Panhard & Levassor som
visades på en industriutställning i Göteborg.
Red anm)
Den första lastbilen i Sverige var denna Daimler-vagn med en motor på 6 hk, levererad 1898 till bryggerifirman J.A. Pripp & Son
i Göteborg.
4