Page 5 - Ventilen 2019-3
P. 5

Tekniska data:


        Modell         Coupe ’Dual Control Coach
        Effekt         11 hkr

        Max. fart      60 km/h
        Vikt           1100 kg
        Längd          3650 mm
        Bredd x höjd   1,68 x 1,98 m
        Tillverkningsår   1899-1916

        Hur var det månne med körsäkerheten? En säkerhetskoppling fanns, som hindrade körning från framsätet om fram-
        sätena var vända mot annan riktning än framåt. Automobilen annonserades som speciellt lämpad för fina damer. Någon
        manlig chaufför behövdes inte – framförandet var enkelt; bilen orsakade inte rök och den gick tyst. Med laddade batterier
        utlovades ca 70 km körsträcka. Detta berodde naturligtvis på batteriernas storlek. Vid studium av Korpivaaras bilder
        märks att den framförvarande bilens ”motorhuv” är märkbart längre än den bakre bilens. Detta falska motorutrymme
        fungerade som plats för batterierna, av vilka det fanns olika storlekar.
        Baker Motor Vehicle Cleveland, Ohio, tillverkade Baker Electric el-automobiler under åren 1899–1916.  Rauch & Lang
        Carriage Co., Cleveland, var de nämnda herrarnas och fyra andra mäns år 1884 grundade bolag, som tillverkade hög-
        klassiga hästvagnar, kärror och slädar. År 1905 tillverkade bolaget sin första elektriska automobil, som påminde om en
        enkel, öppen hästvagn, men mot slutet av året hade man redan framställt några Coupé-vagnar och vissa förmodeller av
        Station Wagon; ’Depot Wagon’, totalt 50 automobiler. Alla arrangemang och  anordningar för produktion köptes från Hert-
        ner Electric Co., som gick samman med Rauch & Lang år 1907. 1908 tillverkades 500 elbilar och det fanns beställningar
        på ytterligare 300. Bolaget köpte Motz Clincher Tire and Rubber Co för att försäkra sig om tillgång på däck.
        1911 stämde Baker Electric Vehicle Co. Rauch & Lang för patentintrång. 1913 presenterade Rauch & Lang en helt ny,
        täckt automobil, dvs. just denna 5-personers ’Dual Control’-vagn, till ett pris av 3200 dollar (att jämföra med T-Ford för
        490 dollar år 1914). Sedan Charles Kettering introducerade startmotorn 1912 sjönk elbilens andel dramatiskt till 1915.
        Trots den tidigare rättsliga affären beslöt dessa två clevelandska elbilstillverkare att gå samman, med ambitionen att
        genom samordnad planering och tillverkning kunna klara sig bättre. Samgåendet skedde i juni 1915 och bolagets namn
        blev Baker, Rauch & Lang & Co. I december införlivades i bolaget R.M.Owen & Co., som tillverkade bensindrivna Owen
        Magnetic-automobiler utrustade med Entz-patenterad elmagnetisk kraftöverföring. Baker hade skaffat 1912 rättigheterna
        till Entz-patentet och licensierat det till Owen-bolaget. 1916 visade sig Owen Magnetic-vagnarna mycket populära med
        sina nio modeller, vilka samtliga hade sexcylindriga bensinmotorer och fina Rauch & Lang karosserier. Försäljningspris-
        erna var från 3100 till 5700 dollar. Bland ägarna fanns berömdheter, som t.ex. Enrico Caruso.
        En av bilägarna var Tonight Show-stjärnan Jay Leno. I en av tidningen Popular Mechanics utgåvor år 2002 berättade han
        att motorn driver endast ett magnetfält, som i sin tur driver en generator som driver väghjulen. Den är inte en hybrid. Den
        driver en vanlig bensinmotor med automatväxellåda - 30 år före sin tid.                       forts. sid 6


                        Lilla Sommarturen 29/5 - 31/5 2020.

          Vi bor på Ronnums Herrgård i Vargön.
          Planering pågår.
          Mer info i nästa nummer av Ventilen.


          Alvar Holmgren





















                                                                                               Ventilen • 5 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10