Page 4 - Ventilen 2019-3
P. 4
Baker, Rauch & Lang elektriska
automobiler
Översättning: Lennart Haajanen
Baker elautomobiler framför den finska generalagentens försäljningslokal i Helsingfors. (Lån ur Auton ja autokaupan historiaa, Korpiv-
aara & Halla Oy 1917-1942.)
Den följande artikeln, ’Baker, Rauch & Lang - sähköauto’, är en översättning till svenska av en artikel av Kalevi Hon-
kaniemi, ursprungliga publicerad i föreningen Parkanon Seudun Mobilistit r.y.’s tidning; Norra-lehti nr 19, 2019. Artikeln
återges här med benäget tillstånd av Kalevi Honkaniemi.
Juhani Korpivaara och Veikko Halla etablerade år 1917 j Helsingfors bilfirman Korpivaara & Halla. Till en början sålde
man däck till automobiler, motorcyklar och velocipeder. Med velocipeder (cyklar) hade man börjat göra affärer i Vasa och
fortsatt i Helsingfors. Cyklarna fanns länge med vid sidan av försäljningen av bilar och däck.
Man hade börjat med att sälja begagnade bilar. År 1918 lyckades J. Korpivaara importera från Tyskland en betydande
mängd bil- och motorcykelkomponenter samt sex Horch lastbilar. Från USA fick man femtio Pope-motorcyklar, sex Stew-
art lastbilar och två elektriskt drivna personbilar av okänt fabrikat. Dessa fordon ankom vid slutet av 1918/början av 1919.
Elbilarna importerades på grund av att man vid den tiden inte kunde få importtillstånd för bensindrivna personbilar.
I början av 1900-talet var elbilen allmän i stora amerikanska städer. 1904 var en tredjedel av bilarna eldrivna. På 1920-ta-
let användes de endast som leveransfordon i de större städerna - i USA typiskt för leveranser av mjölk. Det är lite un-
derligt att det saknas brukshistoria om ens hur de äldsta av de av Korpivaara importerade elbilarna användes. Eller var
det så, att de uppvisades här endast i oregistrerat skick för demonstration, men såldes sedermera utomlands, t.ex. till
Sverige, till följd av det låga intresset.
Om dessa av Korpivaara införda bilarnas fabrikat nämns ingenting, ens i den om Korpivaaras historia omfattande boken
från 1942. Man har gissat, att märket kunde ha varit Detroit Electric. Men om man studerar den andra elbilen från peri-
oden; Baker, Rauch & Langs modell ”Dual Control Coach” 1919, observerar man att den överensstämmer. T.ex. dörrar-
nas gångjärn och höjden på de främre hörnfönstren. Annars är karosserierna förvånansvärt likartade. Modellnamnet or-
sakas av att bilen kunde köras och styras med styrspaken från såväl framsätet som baksätet. Framsätena kunde också
vridas så att platsen bildade ett litet ”sällskaps”-utrymme, liksom ett vardagsrum. I annonser visades en fin lady sittande i
framsätets hörn med ryggen mot körriktningen.
Ventilen • 4 | 2019