Page 6 -
P. 6
och enveten herre fokuserad på att kunde, genom att motorns gyrokrafter Royce R-motor på 2300 hkr och
konstruera flygplan, men det skrivs att hade eliminerats, ges en betydligt lyckades uppnå medelhastigheten
han endast en gång hade varit ombord slankare utformning. I flottörerna 547,3 km/t, vilket slutligen säkrade
på ett flygplan under en riktig flygning. inrymdes även bränsletankarna. Schneider-pokalen åt England. Piloten
Flygmaskiner var då, liksom det i viss tillsammans med Reginald Mitchell,
Ing. Zerbi och hans medarbetare hos mån även är nu förtiden, resultatet av planets konstruktör, och Henry
FIAT blev snart på det klara med att ett skickligt hantverk, en fröjd att skåda. Royce hyllades som landets hjältar
man skulle sammanfoga två stycken All synliga sammanfogningar utfördes på samma sätt som rymdfärderna i
AS 5 – alltså två stycken V12-motorer med nitar, försänkta så att de linjerade vår tid väcker uppmärksamhet. Det
i tandem och att man skulle klara den med ytterytan. Vingarna tillverkades hävdas envetet att en av de avgörande
angivna maxvikten för den kompletta i skalkonstruktion av aluminium och faktorerna i slaget om Storbritannien
motorn på 840 kg. Man valde att sätta med en ganska tunn profil samt fram- 1941 var Supermarine Spitfire med
ihop motorerna med kraftuttagen mot och bakkant parallella. Spännvidden sin Rolls-Royce Merlin-motor, vars
varandra vilket innebar att vevaxlarna var 9,5 m och planets längd 8,3 m. En existens grundade sig på arbetet med
roterade åt var sitt håll, något som stor del av vingarna och stödbenen Schneider-maskinerna.
gynnsamt motverkade de stora utgjorde kylande ytor för motorn,
besvärande gyrokrafterna, vilka annars utförda av sammanlödda 7mm För den fascistiska regimen i Italien
bidrog till att hela maskinen kunde kvadratiska mässingsrör anpassade till handlade MC 72 om ett nationellt
vrida sig vid gaspådrag. Dessa potenta den strömlinjeformade formen. prestigeprojekt, i vilket stora resurser
motorer arbetade med ett högt varvtal hade investerats och den brittiska
och för att få en optimal periferihastighet Det är på sin plats att tänka lite framgången ansågs förödmjukande.
för propellrarna, användes separata på piloterna, som skulle hantera Flygfartsministern Italo Balbo bestämde
reduktionsväxlar vid kraftuttaget för dessa känsliga fartvidunder. De fick att man nu istället skulle inrikta sig på
vardera motorn i mellanrummet. Mellan inte vara över 30 år gamla, med att slå det absoluta hastighetsrekordet
den främre motorns cylinderrader nätt kroppsbyggnad, fysiskt och för flygmaskiner.
placerades de koncentriska drivaxlarna psykiskt starka enligt reglementet för
för de två motroterande propellrarna på uttagningen hos RAV. Man kanske kan Under 1932 och 1933 genomfördes
samma axel, vilket var en nyhet som tillägga - efter att ha sett maskinen – att ett antal provflygningar men efter
inte tillämpats tidigare. frånvaro av klaustrofobi måste ha varit att kommit tillrätta med ett problem,
en grundläggande egenskap. visade sig hela tiden ett nytt dyka
FIAT var redan 1930 en stor tillverkare
av flygplan och motorer. Under det
andra världskriget köpte det svenska
flygvapnet ett 40 tal FIAT C.R. 42 Falco.
Dessa med beteckningen J11 var de
sista jakt- biplanen och hjälpte till att
upprätthålla den av Per Albin Hansson
proklamerade goda beredskapen. De
flesta var förlagda till Säve flygplats i
Göteborg.
I Varese hos Macchi började arbetet I maj 1931 inleddes de första upp. Francesco Agello lyckades nå
med den nya tävlingsmaskinen, som provflygningarna med MC72 men rekordhastigheter men det tillstötte
skulle anpassas till den fyra meter trots hastigheter uppemot 600 km/t driftstörningar. Han visade sig ha
långa AS 6-motorn. Typbeteckningen konstaterades att motorn inte var en god analysförmåga, ett värdefullt
blev Macchi Castoldi 72 och det färdigutvecklad, bl. a. uppstod svåra bidrag till utprovningsarbetet. Agello
skulle tillverkas fem stycken kompletta baktändningar med flammor ur måste ha varit verkligt engagerad, som
flygplan. Man utgick från Macchis luftintaget. Två maskiner kraschade klämde in sig i den trånga cockpiten
tidigare tävlingsmaskiner M52 och piloterna omkom i samband med med dålig sikt och då särskilt framåt.
och M67, som inte hade varit så explosioner från insugningssystemet. P Flygningarna gick på konstant höjd
framgångsrika men prestationsdugliga Dessa fatala händelser bromsade och vid vändningspunkterna lutades
och med en utsökt formgivning. självfallet upp utvecklingsarbetet maskinen 80-85 grader enligt en princip
Motorns längd innebar att infästningen och man försökte få de brittiska som testats fram av RAV. Det farligaste
för vingarna och flottörernas stödben arrangörerna att flytta fram tävlingen momentet beskrevs vara landningen
krävde speciella lösningar med en ett halvår till 1932, något som dock med den tre ton tunga maskinen, som
stålrörskonstruktion kring motorns avvisades. skedde i hög fart och då inte flottörerna
bakdel. Vingarna stabiliserades fick dyka under vattnet.
med trådstag vilket påverkade Den 13 september 1931, vid Isle
luftmotståndet negativt för den annars of Wight, flög John Bootman sin Klockan 15.11 den 23 oktober 1934
slanka flygkroppen, vilken hade en Supermarine S6 B med en Rolls- landade Francesco Agello på vattnet
tvärsnittsarea på 0,583 m², och vars
bakre del var tillverkad av trä, klädd
med väv. Flottörerna och stödbenen
byggdes av stål och aluminium och
Ventilen • 6 | 2014