Page 6 -
P. 6

och enveten herre fokuserad på att           kunde, genom att motorns gyrokrafter         Royce R-motor på 2300 hkr och
konstruera flygplan, men det skrivs att      hade eliminerats, ges en betydligt           lyckades uppnå medelhastigheten
han endast en gång hade varit ombord         slankare utformning. I flottörerna           547,3 km/t, vilket slutligen säkrade
på ett flygplan under en riktig flygning.    inrymdes även bränsletankarna.               Schneider-pokalen åt England. Piloten
                                             Flygmaskiner var då, liksom det i viss       tillsammans med Reginald Mitchell,
Ing. Zerbi och hans medarbetare hos          mån även är nu förtiden, resultatet av       planets konstruktör, och Henry
FIAT blev snart på det klara med att         ett skickligt hantverk, en fröjd att skåda.  Royce hyllades som landets hjältar
man skulle sammanfoga två stycken            All synliga sammanfogningar utfördes         på samma sätt som rymdfärderna i
AS 5 – alltså två stycken V12-motorer        med nitar, försänkta så att de linjerade     vår tid väcker uppmärksamhet. Det
i tandem och att man skulle klara den        med ytterytan. Vingarna tillverkades         hävdas envetet att en av de avgörande
angivna maxvikten för den kompletta          i skalkonstruktion av aluminium och          faktorerna i slaget om Storbritannien
motorn på 840 kg. Man valde att sätta        med en ganska tunn profil samt fram-         1941 var Supermarine Spitfire med
ihop motorerna med kraftuttagen mot          och bakkant parallella. Spännvidden          sin Rolls-Royce Merlin-motor, vars
varandra vilket innebar att vevaxlarna       var 9,5 m och planets längd 8,3 m. En        existens grundade sig på arbetet med
roterade åt var sitt håll, något som         stor del av vingarna och stödbenen           Schneider-maskinerna.
gynnsamt motverkade de stora                 utgjorde kylande ytor för motorn,
besvärande gyrokrafterna, vilka annars       utförda av sammanlödda 7mm                   För den fascistiska regimen i Italien
bidrog till att hela maskinen kunde          kvadratiska mässingsrör anpassade till       handlade MC 72 om ett nationellt
vrida sig vid gaspådrag. Dessa potenta       den strömlinjeformade formen.                prestigeprojekt, i vilket stora resurser
motorer arbetade med ett högt varvtal                                                     hade investerats och den brittiska
och för att få en optimal periferihastighet  Det är på sin plats att tänka lite           framgången ansågs förödmjukande.
för propellrarna, användes separata          på piloterna, som skulle hantera             Flygfartsministern Italo Balbo bestämde
reduktionsväxlar vid kraftuttaget för        dessa känsliga fartvidunder. De fick         att man nu istället skulle inrikta sig på
vardera motorn i mellanrummet. Mellan        inte vara över 30 år gamla, med              att slå det absoluta hastighetsrekordet
den främre motorns cylinderrader             nätt kroppsbyggnad, fysiskt och              för flygmaskiner.
placerades de koncentriska drivaxlarna       psykiskt starka enligt reglementet för
för de två motroterande propellrarna på      uttagningen hos RAV. Man kanske kan          Under 1932 och 1933 genomfördes
samma axel, vilket var en nyhet som          tillägga - efter att ha sett maskinen – att  ett antal provflygningar men efter
inte tillämpats tidigare.                    frånvaro av klaustrofobi måste ha varit      att kommit tillrätta med ett problem,
                                             en grundläggande egenskap.                   visade sig hela tiden ett nytt dyka
FIAT var redan 1930 en stor tillverkare
av flygplan och motorer. Under det
andra världskriget köpte det svenska
flygvapnet ett 40 tal FIAT C.R. 42 Falco.
Dessa med beteckningen J11 var de
sista jakt- biplanen och hjälpte till att
upprätthålla den av Per Albin Hansson
proklamerade goda beredskapen. De
flesta var förlagda till Säve flygplats i
Göteborg.

I Varese hos Macchi började arbetet          I maj 1931 inleddes de första                upp. Francesco Agello lyckades nå
med den nya tävlingsmaskinen, som            provflygningarna med MC72 men                rekordhastigheter men det tillstötte
skulle anpassas till den fyra meter          trots hastigheter uppemot 600 km/t           driftstörningar. Han visade sig ha
långa AS 6-motorn. Typbeteckningen           konstaterades att motorn inte var            en god analysförmåga, ett värdefullt
blev Macchi Castoldi 72 och det              färdigutvecklad, bl. a. uppstod svåra        bidrag till utprovningsarbetet. Agello
skulle tillverkas fem stycken kompletta      baktändningar med flammor ur                 måste ha varit verkligt engagerad, som
flygplan. Man utgick från Macchis            luftintaget. Två maskiner kraschade          klämde in sig i den trånga cockpiten
tidigare tävlingsmaskiner M52                och piloterna omkom i samband med            med dålig sikt och då särskilt framåt.
och M67, som inte hade varit så              explosioner från insugningssystemet.         P Flygningarna gick på konstant höjd
framgångsrika men prestationsdugliga         Dessa fatala händelser bromsade              och vid vändningspunkterna lutades
och med en utsökt formgivning.               självfallet upp utvecklingsarbetet           maskinen 80-85 grader enligt en princip
Motorns längd innebar att infästningen       och man försökte få de brittiska             som testats fram av RAV. Det farligaste
för vingarna och flottörernas stödben        arrangörerna att flytta fram tävlingen       momentet beskrevs vara landningen
krävde speciella lösningar med en            ett halvår till 1932, något som dock         med den tre ton tunga maskinen, som
stålrörskonstruktion kring motorns           avvisades.                                   skedde i hög fart och då inte flottörerna
bakdel. Vingarna stabiliserades                                                           fick dyka under vattnet.
med trådstag vilket påverkade                Den 13 september 1931, vid Isle
luftmotståndet negativt för den annars       of Wight, flög John Bootman sin              Klockan 15.11 den 23 oktober 1934
slanka flygkroppen, vilken hade en           Supermarine S6 B med en Rolls-               landade Francesco Agello på vattnet
tvärsnittsarea på 0,583 m², och vars
bakre del var tillverkad av trä, klädd
med väv. Flottörerna och stödbenen
byggdes av stål och aluminium och

Ventilen • 6 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11