Page 4 -
P. 4

Schneider-pokalen

                                           och de snabba sjöflygplanen

                                           OWE PERSSON

Under mellankrigstiden - 1918-
1939 - förhärskade en besatt-
het för hastighets- och uthål-
lighetsrekord gällande i stort
sett alla självgående fordon.
Namn som Segrave, Lindbergh,
Campbell blev megastjärnor.
Sjöflygplanen hade sin egen
pokal att sträva efter, nämligen
Schneider-pokalen eller ”Le
Coupe d´Aviation Maritime Jac-
ques Schneider” som var det
officiella namnet.

Instiftaren, Jacques Schneider, tillhörde  första världskriget, i vilken England,     Nästa möte avhölls utanför Venedig i
en förmögen fransk industrifamilj, hade    Frankrike och Italien ställde upp utanför  norra Italien, som kanske ändå ansåg
ett stort flygintresse, särskilt då för    Bournemouth den 10 september 1919.         att man klarat sig bäst i Bournemouth
sjöflygplanen, som han ansåg borde         Men det blev en helt misslyckad            året innan. Även denna gång lyckades
främjas eftersom jordens yta till största  första kraftmätning och tävlingen          en italiensk deltagare bäst i en tävling
del täcks av vatten. Man kunde då även     annullerades. Endast det italienska        med flest italienska deltagare mot ett
slippa att bygga en massa onödiga          flygplanet lyckades delvis genomföra       par flygplan från England och Frankrike
flygfält. Pokalen presenterades 1912       ett försök med tidmätning men              vilka inte genomförde själva tävlingen.
och sanktionerades av Federation           eftersom det inte följde den utstakade
Aeronautique International (FAI), för      banan uteblev godkännandet. Man            1921 var Venedig platsen för nya
att ge den en officiell status. Att det    kan lätt förstå att det kanske inte var    tävlingar och med tidigare italienska
skulle röra sig om hastighetstävlingar     så lätt att anordna ett så invecklat       framgångar verkade pokalen kanske
var nog inte meningen från början          evenemang första gången strax efter        hamna i Italien och även denna gång
och i statuterna ingick att planen, i låg  första världskriget.                       vann en italienare men eftersom den
hastighet, skulle kunna röra sig även                                                 första tävlingen inte räknades var läget
i lättare grov sjö. Detta för att mota
ut extrema hastighetsmaskiner. Den
stipulerade sträckan skulle vara 200
nautiska mil - ca 360 km - dock verkar
distansen ha varierat efterhand. Banan
kunde vara triangelformad eller mellan
två vändpunkter och flögs i ca tio
varv. En nyttolast på 300 kg var också
stipulerad. Flygplanen skulle dessutom
hålla sig flytande i sex timmar i ett
förankrat läge till sjöss men ändå
verkade den uppmätta hastigheten bli
den avgörande faktorn. För att slutligen
erövra pokalen krävdes att samma
klubb eller land hade vunnit tre gånger
i följd inom en femårsperiod. Den
segrande i varje tävling kunde även
inhösta en större summa pengar.

Alla nationella flygklubbar anslutna till
FAI var berättigade att arrangera och
deltaga i tävlingarna, som skulle ske
över öppen sjö. Två inledande tävlingar
genomfördes i Monaco och ett brittiskt
flygplan fick första inteckningen i
pokalen. England fick därför ordna
den första kraftmätningen efter det

Ventilen • 4 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9