Page 5 -
P. 5
oklart, något som självfallet retade samtidigt med att man lärde sig nya på 160 hkr, 73,6 km/t och 1929
italienarna, men 1923 fick de ordna ett sammanfogningsmetoder. Napier, presterade den segrande Supermarine
nytt evenemang utanför Neapel. Denna Isotta-Fraschini, FIAT och Rolls- S6, försedd med en 1900 hästkrafters
gång kom England med och snöt första Royce kunde utveckla kraftfulla och V12 Rolls-Royce R-motor, 528,9 km/t.
platsen så nu blev det dags för britterna funktionssäkra motorer.
att anordna en tävling, denna gång I september 1931 skulle alltså
utanför Isle of Wight den 23 september I början var sjöflygplanen i princip duellen avgöras mellan England
1923. Uppgörelsen utspelade sig nu båtar som hade försetts med vingar och Italien. I England var det till
mellan England, Italien, Frankrike och men efterhand hade formen av stor del privata finansiärer, som låg
USA. en smal flygkropp på två flottörer bakom tävlingsdeltagandet. I Italien
däremot var engagemanget på högsta
De två amerikanska Curtiss-planen utkristalliserats, så man hade väl nationella nivå, där ingenting skulle
placerade sig först så nästa gång hamnat ganska långt ifrån Schneiders sparas för att ge glans åt landet och
planerades kampen utanför Baltimore inledande tankegångar. Han avled dess diktator Benito Mussolini. Inom
vid amerikanska östkusten men fick 1928 och kunde således inte följa flygministeriet hade man startat
inställas då amerikanska flottan var den slutliga inriktningen. Motorerna Reparto Alto Velocita (RAV), eller
inblandad, vilket ansågs osportsligt. var utförda som vätskekylda V12-or, Höghastighetsavdelningen, för att
Den 26 oktober 1925 var det dags igen, vilket under lång tid framöver blev driva på och beställa utvecklingen
utanför Baltimore och med amerikansk det generella byggnadssättet för av ett nytt flygplan med prestanda
seger, så nu flögs tävlingen 1926 högpresterande flygmotorer. En V12- för att hindra att Schneider-pokalen
vid amerikanska östkusten den 13 motor var mycket väl lämpad för att slutligen hamnade i brittiska händer.
november utanför Norfolk i Virginia. smygas in i en slank flygkropp med liten Under de föregående tävlingarna
USA, England och Italien var på plats. tvärsnittsarea. I slutet av 1930-talet hade de italienska deltagarna inte
Italienaren Mario di Benardi segrade hade de inflytelserika nationerna i lyckats, trots lyckad elegant design
med sin Macchi M39. stort sett var sin vätskekylda V12- och bra prestanda. RAV bedrev även
motor, vilket blev den förhärskande en särskild uttagning och utbildning av
Hädanefter blev evenemanget en motortypen för de snabba jaktplanen. piloterna, då flera krascher inträffat med
rent europeisk angeläget där Italien de extremt roderkänsliga maskinerna.
och England kämpade mot varandra.
Nu började nationell prestige driva på RAV framförde i början av 1930 att
utvecklingen från de båda länderna. en ny motor presterande 2800 hkr
I det fascistiska Italien satsades behövde utvecklas och beställningen
det enorma resurser på att säkra gick till flygmotoravdelningen hos
Schneider-pokalen och för 1931 års FIAT, som hade levererat motorerna
arrangemang, då England redan hade av typ AS5 till några av de föregående
förvaltat pokalen 2 år i rad, blev den tävlingsplanen, utvecklad under
italienska staten direkt involverad. ledning av Tranquillo Zerbi och var
en vätskekyld V12-maskin. Själva
flygplanet skulle konstrueras och
tillverkas av Aeronautica Macchi
i Varese i norra Italien. Firman
hade startats redan 1912 av Guilio
Macchi och var väl etablerad som
En enorm utveckling av flygtekniken
måste tillskrivas Schneider-pokalen.
Nya högpresterande motorer och
avancerad aerodynamik blev
frukten av tävlingsverksamheten. I
England hade flygplanstillverkaren
Supermarine uppnått stora
erfarenheter vad gäller strömlinjeform
och vingarnas utformning. Nya och I Monaco 1913, flög en Deperdussin flygplanstillverkare. Konstruktionschef
med en roterande Gnome-stjärnmotor var Mario Castoldi, en särpräglad
lättare metallegeringar infördes
Ventilen • 5 | 2014