Page 5 -
P. 5

oklart, något som självfallet retade       samtidigt med att man lärde sig nya       på 160 hkr, 73,6 km/t och 1929
italienarna, men 1923 fick de ordna ett    sammanfogningsmetoder. Napier,            presterade den segrande Supermarine
nytt evenemang utanför Neapel. Denna       Isotta-Fraschini, FIAT och Rolls-         S6, försedd med en 1900 hästkrafters
gång kom England med och snöt första       Royce kunde utveckla kraftfulla och       V12 Rolls-Royce R-motor, 528,9 km/t.
platsen så nu blev det dags för britterna  funktionssäkra motorer.
att anordna en tävling, denna gång                                                   I september 1931 skulle alltså
utanför Isle of Wight den 23 september     I början var sjöflygplanen i princip      duellen avgöras mellan England
1923. Uppgörelsen utspelade sig nu         båtar som hade försetts med vingar        och Italien. I England var det till
mellan England, Italien, Frankrike och     men efterhand hade formen av              stor del privata finansiärer, som låg
USA.                                       en smal flygkropp på två flottörer        bakom tävlingsdeltagandet. I Italien
                                                                                     däremot var engagemanget på högsta
De två amerikanska Curtiss-planen          utkristalliserats, så man hade väl        nationella nivå, där ingenting skulle
placerade sig först så nästa gång          hamnat ganska långt ifrån Schneiders      sparas för att ge glans åt landet och
planerades kampen utanför Baltimore        inledande tankegångar. Han avled          dess diktator Benito Mussolini. Inom
vid amerikanska östkusten men fick         1928 och kunde således inte följa         flygministeriet hade man startat
inställas då amerikanska flottan var       den slutliga inriktningen. Motorerna      Reparto Alto Velocita (RAV), eller
inblandad, vilket ansågs osportsligt.      var utförda som vätskekylda V12-or,       Höghastighetsavdelningen, för att
Den 26 oktober 1925 var det dags igen,     vilket under lång tid framöver blev       driva på och beställa utvecklingen
utanför Baltimore och med amerikansk       det generella byggnadssättet för          av ett nytt flygplan med prestanda
seger, så nu flögs tävlingen 1926          högpresterande flygmotorer. En V12-       för att hindra att Schneider-pokalen
vid amerikanska östkusten den 13           motor var mycket väl lämpad för att       slutligen hamnade i brittiska händer.
november utanför Norfolk i Virginia.       smygas in i en slank flygkropp med liten  Under de föregående tävlingarna
USA, England och Italien var på plats.     tvärsnittsarea. I slutet av 1930-talet    hade de italienska deltagarna inte
Italienaren Mario di Benardi segrade       hade de inflytelserika nationerna i       lyckats, trots lyckad elegant design
med sin Macchi M39.                        stort sett var sin vätskekylda V12-       och bra prestanda. RAV bedrev även
                                           motor, vilket blev den förhärskande       en särskild uttagning och utbildning av
Hädanefter blev evenemanget en             motortypen för de snabba jaktplanen.      piloterna, då flera krascher inträffat med
rent europeisk angeläget där Italien                                                 de extremt roderkänsliga maskinerna.
och England kämpade mot varandra.
Nu började nationell prestige driva på                                               RAV framförde i början av 1930 att
utvecklingen från de båda länderna.                                                  en ny motor presterande 2800 hkr
I det fascistiska Italien satsades                                                   behövde utvecklas och beställningen
det enorma resurser på att säkra                                                     gick till flygmotoravdelningen hos
Schneider-pokalen och för 1931 års                                                   FIAT, som hade levererat motorerna
arrangemang, då England redan hade                                                   av typ AS5 till några av de föregående
förvaltat pokalen 2 år i rad, blev den                                               tävlingsplanen, utvecklad under
italienska staten direkt involverad.                                                 ledning av Tranquillo Zerbi och var
                                                                                     en vätskekyld V12-maskin. Själva
                                                                                     flygplanet skulle konstrueras och
                                                                                     tillverkas av Aeronautica Macchi
                                                                                     i Varese i norra Italien. Firman
                                                                                     hade startats redan 1912 av Guilio
                                                                                     Macchi och var väl etablerad som

En enorm utveckling av flygtekniken

måste tillskrivas Schneider-pokalen.

Nya högpresterande motorer och

avancerad aerodynamik blev

frukten av tävlingsverksamheten. I

England hade flygplanstillverkaren

Supermarine  uppnått  stora

erfarenheter vad gäller strömlinjeform

och vingarnas utformning. Nya och          I Monaco 1913, flög en Deperdussin        flygplanstillverkare. Konstruktionschef
                                           med en roterande Gnome-stjärnmotor        var Mario Castoldi, en särpräglad
lättare metallegeringar infördes

                                                                                     Ventilen • 5 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10