Page 5 -
P. 5
J2 1933

Brock behåller vagnen åtminstone till början av år Här ses Bo Lorentzon med sin J2:a sannolikt utanför
1935 enligt kopior av både korrespondens och MG- Hvitfeldtska Läroverkets sångsal. (Beskuret foto erhållet
fabrikens interna reparationsorder av den 1 januari 1935 via Björn-Eric Lindh.)
gällande överflödning av förgasarens flottörhus.
Senast år 1954 sålde Lorentzon Philemon till Bengt
Enligt Mike Hawke i hans bok 75 Years of the J2 M.G. Forslund, även han bosatt i Göteborg.
återgick vagnen i något skede till Mr. Banfield, som
tävlade med vagnen i 1935 års Land’s End Trial. Under Forslunds tid som ägare försågs bilen, i maj
1955, med bl.a. nytt kapell och nya sidorutor inköpta hos
Axel Mannheimer, hemmahörande på Götabergsgatan Sävedalens Bilklädsel. Forslund sålde vagnen till Gösta
22 i Göteborg, inköpte vagnen i England år 1936. Froriep den 15 juli 1955. Trots att den var i dåligt skick
Mannheimers engelskfödda svägerska och Mannheimer körde Froriep med bilen resten av sommaren, med avsikt
hämtade bilen hos en bilhandlare, som kan ha varit att sedan göra en helrenovering.
E. Banfield. Det var svägerskan som körde vagnen
till hamnen den 18 augusti 1936 för utskeppning till Via Bilregistret hade Forslund nosat upp en J2:a i
Göteborg. Efter registreringsbesiktning i Göteborg fick Falkenberg. Under äventyrliga former avhämtade
vagnen alltså svenskt registeringsnummer O11738. Forslund och Froriep på sensommaren 1955 den mycket
defekta MG:n, chassi nr J.4368. Den och föremålet för
Axel Mannheimer vid sin MG, bilden tagen troligtvis på denna artikel demonterades därefter helt.
våren 1938 (Beskuret foto, av Staffan M. Linton)

Det var Mannheimer som gav bilen smeknamnet
Philemon. När kriget bröt ut avfördes vagnen den
9 november 1939 från registret. Den 9 april 1940
återregistreras den för att endast drygt en månad
därefter åter avföras från registret.

Enligt samtal mellan Bo Lorentzon och förf. förvärvade
Lorentzon vagnen av Axel Mannheimer år 1946. MG:n
var Lorentzons första bil, och vägmätaren visade vid
övertagandet, enligt uppgift av Lorentzon, ca 170 000
km.

Fjärde ägaren av vagnen, Bengt Forslund, står vid
vagnen då Sportvagnsklubben Göteborg höll sitt första
möte i juni 1954. (Beskuret fotografi ur framlidne
Gunnar Söderbloms arkiv. Tidigare publicerat i
Sportvagnsklubben Göteborgs 40-årsjubileumsutgåva av
SVKG-Bulletinen nr 4-1994.)

MG:n fotograferad sannolikt vid tiden för Bo Lorentzons Av noggranna beskrivningar, skisser och ritningar av
övertagande. (Ur Carl-Einar Mellanders arkiv.) Frorieps hand, daterade 1955-1958, framgår att Froriep
helrenoverade vagnen och alla dess komponenter. Det
började med att Philemons ram slipades och målades
varefter varje detalj restaurerades och återmonterades.

Ventilen 2-2009 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10