Page 4 -
P. 4
MG Typ J2 1933 Lennart Haajanen

Detta exemplar av MG typ J2 har en brokig historia bakom sig. Automobilen, som är känd
inom automobilkretsar som Philemon, ägs sedan åtskilliga år av Carl-Einar Mellander;
mångårig medlem och f.d. viceordförande i Göteborgs Motorhistoriska Klubb. Vagnen är
– när detta läses – föremål för uppgradering av motorns prestanda i samband med att
topplocket behövde en översyn.

(Artikeln publiceras samtidigt i GMHKs tidning Ventilen och Sportvagnsklubben Göteborgs tidning
SVKG-Bulletinen.)

Den renoverade J2:an har kommit tillbaka till Göteborg år 1994. Här förevigad i Långedrag med Carl-Eric Asp och
en nöjd Carl-Einar Mellander. (Foto © Gabriel Öhman)

Modell och data Ägareförhållanden och vagnens tidiga
historia
Vagnens modellbeteckning är J2, chassinummer
J.4372, motor nr 2949AJ, växellåda nr 2481 och Vagnen tillverkades sent 1933. Om leveransen från
originalkarosseriet var nummer 551/2067 (fabrikskod fabriken i Oxford, England, till återförsäljare resp. till
B225). Karosseriet blev sedermera bytt – se nedan förste ägaren finns följande uppgifter:
under Karosseri. J2-typen tillhör en grupp av MG-
modeller som även blev kända som under benämningen Enligt en kopia av leveransdokument daterat den 2
Midget. januari 1934 och utfärdat av MGs försäljningsavdelning
till dess serviceavdelning, skedde leverans från fabriken
Vagnen blev först registrerad i England med nummer till en ”Main Agent” vid namn Knott Bros i Boscombe,
AEL 343, men efter import till Sverige fick den Hants.
”igenkänningsmärke”, som det hette, O11738. Efter
omläggning av registreringssystemet på 1960-talet Nästa dokument visar att bilen torde ha stannat osåld
fick det nya numret begynnelsebokstäverna MG, efter hos Knott Bros. eller hos en underagent (återförsäljare)
tillmötesgående från Länsstyrelsen, och slutsiffran 6, i nästan ett halvt år, ty först den 2 juli 1934 ansöker
som ju var viktigt när man på besiktningarnas tid skulle en Mr. E. Banfield (hos en återförsäljare) om ett
köra två säsonger på samma besiktning. Det nya reg. 6-månaders garanticertifikat och en instruktionsbok för
numret blev MGU 656. vagnen. Som köpare anges Mr. W.S. Brock, 121 Ferme
Park Road, Hornsey, London N.8.
Av typen J2 tillverkades ca 2080 exemplar mellan
september 1932 och mars 1934. På båda de ovannämnda dokumenten finns vagnens
chassi- och motornummer otvetydigt angivna.

4 Ventilen 2-2009
   1   2   3   4   5   6   7   8   9