Page 7 -
P. 7
Segerfeldt VAR FINNS SAMBANDEN?

PANHARD ET LEVASSOR - GREGOIRE - DYNA - CITROEN - GMHK

Låt oss börja med Under den här tiden utvecklade Göteborgs Motorhistoriska Klubb
Panhard et Levassor Panhard det som senare skulle bli skulle välja en klubblogga blev
Citroen Dyane. Trots nya intres- det en profilbild av en av de första
Réné Panhard började santa Panhardmodeller, inte minst Panhard et Levassor-bilarna. Detta
bygga experimentbilar Tigre-modellerna med starkare var ingen tillfällighet. Det finns
i Paris redan 1888 ef- motorer, och helt nya modeller faktiskt en koppling i bilhistorien
ter att två år tidigare i 24-serien som kom 1963, fick till Göteborg på så sätt att det har
ha fått rätten att till- Panhard allt större ekonomiska kommit fram att Göteborgs för-
verka Gottlieb Daimlers motorer problem. Citroens resurser var sta bil var just en sådan Panhard
i Frankrike. Hans partner i mo- nödvändiga för att fortsätta ut- et Levassorbil av den tidiga ty-
torfirman Société Anonyme des veckla nya Panhardbilar men slu- pen, som tillverkades från 1892
Anciens Etablissements Panhard et tet var nära och i juli 1967 tillver- och några år framåt. Grundaren
Levassor hette Emile Levassor. De kades den allra sista Panhardbilen. av Pellerins Margarinfabrik på
lyckades bygga en duglig bil redan Man kan misstänka att Citroen Riddaregatan i Olskroken, Auguste
1891 och snart hade de bilar, ma- var mer intresserat av att få del Pellerin, importerade bilen till
rinmotorer, lastbilar och motorbå- av konstruktionsidéer för egen del Sverige 1897 för att använda den
tar i sitt sortiment. Efter genom- och saknade intresse att hålla liv bland annat vid reklamkörningar
brottet med la système Panhard, i märket Panhard. Trots allt val- till Skåne och Norrland. Vagnen
(framhjulsstyrning, motorn place- de nog många köpare den stora var med största sannolikhet byggd
rad fram, bakhjulskedjedrift) som lyxiga tvåliters Citroen DS fram- före 1896. Den hade en 4 CV V2-
får sägas vara grundprincipen för för lilla Panhard PL 17 (130 000 cylindrig motor på 1 290 cc. En
all modern bilkonstruktion, växte tillverkade 1959-1965) följt av 24 sådan tidig Panhard et Levassor
företaget snabbt och redan 1902 B/BT/CT (mindre än 25 000 till- vann Paris-Bordeaux-Paris-täv-
var produktionen uppe i 1 000 verkade 1963-1967) med en 50- lingen 1895 med Emile Levassor
fordon. Företaget satsade på bilar, hkr (24 BT/CT hade Tigremotorn själv vid styret och med en ge-
bussar, militärfordon och lastbilar som gav 60 hkr) tvåcylindrig 848 nomsnittsfart på 24 km/tim under
med många för sin tid högst fram- cc, för samma pengar. Utgången de nästan 120 milen. Principen
synta konstruktionslösningar. var given. En av världens tidi- med en motor fram, växling med-
gaste biltillverkare försvann från elst skjutbara kuggdrev till en
Gregoire utvecklar scenen (men lever ännu kvar som tväraxel och kedja till bakhjulen,
Dyna Panhard tillverkare av militärfordon för brukar betraktas som den moder-
Auverland). na bilens föregångare. Sedan man
Jean Albert Gregoire 1895 lämnade styrfunktionens så
startade sitt eget lilla företag GMHK hedrar Panhard et kallade kosvansspak och gick över
1942 men dessförinnan hade han Levassor till ratt kunde la système Panhard
utvecklat framhjulsdrift för fordon fullbordas som föredöme för mo-
hos Tracta och Amilcar och 1946 Men hur kan GMHK derna bilars grundprinciper.
var han beredd att låta Panhard ta komma in i sam-
del av hans landvinningar. Det led- manhanget? Jo, när
de till den futuristiska Dyna
Panhard-bilen, en liten av-
ancerad framhjulsdriven
skapelse med en tvåcylin-
drig 600 cc sidventilmotor,
som blev populär även i
Sverige. Gregoire som till-
verkare av bilar under eget
märke rönte ingen större
framgång trots flera försök
med spännande konstruk-
tioner. Det gick något bätt-

re för Panhard
som kom med
nya modeller
under 1950-ta-
let med ett eget
utseende och fin
teknik.

Citroen köper Panhard
Den betydligt större fran-
ska biltillverkaren Citroen
måste ha blivit imponerad
av den lilla Panharden, för
Citroen köpte in sig till 25
procent i Panhard redan
1955. Tio år senare köpte
Citroen upp hela företaget.

Ventilen 2-2008
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12