Page 5 - Ventil 4-2006 medelsma typ.indd
P. 5
us på Dragans BMW 501

Detta är Dragan Jocics BMW 501 V8 fortfarande att upptäcka. Men hur det och firma Autenrieth gjorde cirka 50
2,6 1959. Ni har säkert sett honom nu var så plötsligt en dag så stod den stycken något olika specialkupéer på
och bilen för han och hustru Margret där till salu på auktionen. Idag är bi- 502:an. Dessutom framställdes BMW:
har delta flitigt i de flesta GMHK-eve- len väl omhändertagen. Både Dragan s egen tvådörrade 503 i 273 stycken
nemang i många år. Dragan har också och hustru Margret är väldigt förtjus- täckta och 139 öppna exemplar. BMW
varit aktiv i rallykommittén. Numera ta i sin bil. De tänker inte sälja den tillverkade också sportmodellen 507,
står han som reserv om det behövs. inom överskådlig tid. den kanske allra vackraste BMW som
Men hur kommer det sig att han valde någonsin gjorts och som inspirerade
just en BMW 501? Företaget BMW fick sitt stora ge- till retro-looken på BMW Z8, känd
nombrott som tillverkare av flygplan. från en av de senaste James Bond-
Det var en ren tillfällighet att Dra- Det är därför ingen tillfällighet att filmerna. Det var greve Goertz som
gan fick se en annons i tidningen att symbolen för märket är en stilise- stod för den fina designen men det
två stycken BMW 501:or skulle säl- rad flygplanspropeller. Även motor- här var en dyr bil. Dessutom konkur-
jas på KVD-auktionen i Ellesbo söder cykelproduktionen blev omfattande rerade den med Mercedes-Benz 300
om Kungälv tillsammans med några innan BMW vågade sig på att börja SL, som hade stora racing-framgång-
andra gamla bilar. Budgivningen var biltillverkning genom att licenstill- ar att matcha sin försäljning med.
hetsig på auktionen men Dragan stod verka Austin Seven under namnet Kostsamma tävlingsstall var inget
på sig och höjde sitt bud rejält på BMW Dixi. 1933 började man göra som BMW kunde ha råd med. Att 507:
sluttampen och vann också till slut även större, sexcylindriga bilar. Mest an ändå såldes i 252 eller 254 exem-
en av BMW-bilarna. Bilen gick inte att uppskattad av förkrigsbilarna är den plar (uppgifterna varierar beroende
köra från platsen så Dragan beställde tvåsitsiga sportbilen 328. Efter andra på vem man frågar och kan bero på
en bärgare och fick hem bilen. Han världskriget gjorde man i stort sett om man räknar med de två prototy-
gjorde en sedvanlig översyn av det samma bilar som alldeles före kri- perna eller inte) får anses vara duk-
mekaniska och säkerhetsmässiga och get. Företaget brottades med stora tigt under sådana förutsättningar.
fick på så sätt hyfs på bilen ganska ekonomiska problem och behövde Dessutom var företaget bra nära kon-
enkelt. Sedan var det bara att köra. både nya modeller och en ny fabrik kurs 1959. Men man lyckades överle-
Detta var tio år sedan. Bilen går lika för att få fart på produktionen. På va trots allt och kunde komma ut med
bra fortfarande utan att ha genom- bilutställningen i Frankfurt 1951 pre- nya modeller på 1960-talet som var
gått någon mer omfattande renove- senterades den första 501:an som så lyckade att här grundades det som
ring. Det mest fantastiska är att bilen var en helt ny konstruktion förutom sedermera har utvecklats till dagens
inte någon enda gång har fått an- att den sexcylindriga motorn på 1 enormt framgångsrika biltillverkning
märkning hos bilprovningen på dessa 971 cc (senare på 2 077 cc) var en under BMW-namnet. De stora model-
år. Men det kan ju förstås bero på att rest från före kriget. Samma motor lerna 501 och 502 kanske inte blev
Dragan är en gammal kunnig bilme- användes för övrigt också i England riktigt den framgång som företaget
kaniker som har haft egen verkstad i av Frazer-Nash och Bristol. Bristol an- hade hoppats på i ekonomiskt hän-
cirka 30 år innan han för något år se- vände den gamla BMW-motorn i sina seende men idag har modellen rönt
dan valde att pensionera sig. Sedan bilar i modifierad form ända till 1963. stor uppskattning för sin blandning
Dragan köpte bilen har han försökt Det var inte det enda Bristol tog över av moderna strömlinjeformade linjer
få reda på litet mer om bilens tidiga från BMW. Lägg märke till grillen på och konservativ elegans. Inte minst
historia. Det visar sig att på köpfak- Bristols modeller från 1946 till 1955. har det i efterhand uppfunna epite-
turan som han fick med vid köpet på Det är ett plagiat rakt av från BMW: tet ”Barockängeln” gjort att BMW 501
auktionen står förste ägarens namn. s! BMW hade tagit fram en stor mo- inte kommer att vara en bortglömd
Det var en advokat från Linköping och dern och bekväm vägslukare som parentes i bilhistorien.
han betalade 20 600 kr för bilen den borde vara rätt produkt vid rätt tid- FAKTARUTA
21 mars 1959. För det priset fick han punkt. Men man hade gett sig in på Motor: 90 graders V8 på 2 580 cc
med litet extrautrustning som monte- ett område som dominerades av Mer- Cylinderblock i lättmetall och löstag-
rade säkerhetsbälten av vattenfalls- cedes-Benz. Fanns det verkligen plats bara våta cylinderfoder
typ, vita däcksidor, blanka hjulsidor för en till? Efter ett par år utvecklade 95-100 hkr vid 4 800 v/min
och en backlampa. Advokaten behöll BMW en modernare och större motor Toppfart 165 km/tim
bilen några år men den så blev den i V8-figuration på 2 580 cc som gav Helsynkroniserad växellåda
avställd. Kanske hade motorn börjat cirka 90 hkr. Bilens utförande blev ef- Framaxel med individuell hjulupp-
krångla eller också hade advokaten ter hand allt mer lyxigt och nu kunde hängning med två triangelbärramar
ansett att han skulle sluta köra bil. man få även en större V8 som hade lagrade i gummi, två justerbara torsi-
Exakt vad som var skälet vet vi inte. 3 168 cc. Totalt lyckades man sälja 8 onsstavar och teleskopstötdämpare
Många år senare hade sonen som bod- 955 sexcylindriga 501:or mellan 1951 Stel bakaxel med torsionsstavar och
de i Skanör tagit hans om bilen men och 1958 och 12 896 V8:or som var i teleskopstötdämpare
det är osannolikt att han körde den. produktion ända fram till 1963. Den Lådram med starka tvärbalkar av rör
Han sålde den vidare till Matematica lilla karossmakarfirman Baur i Stutt- Ram och kaross är sammansvetsade
AB men vi vet inte vad de hade den gart gjorde drygt 130 cabrioleter
till. Det mesta om bilen återstår alltså och coupéer mellan 1955 och 1958

SS-BilbehörAB Medlemsavtal

Datavägen 63 Gummigubben AB
436 00 ASKIM
Tfn: 031-28 91 50 Odalgatan 3
Företaget säljer bil-, båt- och fritidsartiklar, 417 05 GÖTEBORG
samt reservdelar av olika fabrikat. Tfn: 031-51 77 64
Besök deras hemsida www.ssbilbehor.se så kan Företaget har mycket stort sortiment av fälgar
Du bilda Dig en uppfattning om sortimentet. och däck.
Bra rabatter erhålles. Gå in på hemsidan www.gummigubben.se för
Vid köp, uppge kundnummer 999927. vidare information.
Vid kontakt: fråga efter Jörgen och tala om att du tillhör GMHK

Ventilen 4-2006 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10