Page 9 -
P. 9
Britt-Inger Martinson
Lilla Sommarturen 2014 till Karlsborg
Fredag den 30 maj med milstenar från 1754 och kom ut en kort järnvägsresa i öppna vagnar
på väg 181 och senare väg 46 med (härligt försommarväder), som tidiga-
Deltagarna samlades traditionsenligt mycket trafik. Här kändes det plötsligt re användes för transporter från bru-
för kaffe och valfri glass på Triumf som om vår kolonn med bilar utgjorde ket till väntande skepp i Bottensjön.
Glasscafé i Sävedalen. Tack Anders ett trafikhinder. Ett antal irriterade bil-
Müntzing på Triumfglass, som bjuder förare gjorde riskabla utbrytningsför- Vi samlades därefter i Träsliperiet
på detta i år också! Även i år hade sök för att komma förbi oss. och fick en redogörelse om Forsviks
vi vädrets makter på vår sida! Denna historia genom tiderna. Vi fick se ett
gång var det 36 personer och en pa- Vi anlände till Kanalhotellet i Karls- bildspel, sedan berättade guiden om
pegoja fördelade på 20 bilar av gamla borg, som ligger vackert vid Göta ka- Forsviks Bruks verksamhet och de
fina årgångar och skilda märken. nal. Hotellet etablerades 1894, byggt produkter som tillverkades här.
i schweizisk stil och rikt utsmyckat
Vi lämnade glasscaféet kl 10 och fär- med charmig snickarglädje. Hotellet Efter besöket på Bruket var eftermid-
den gick på fina småvägar längs As- drivs numera av fjärde generationen dagen fri och magen påminde om att
pen till Tollered, där vi körde ut på Axelsson, som behållit tidigare gene- lunchen egentligen var passerad. Några
E20. Vi passerade Alingsås och körde rationers atmosfär av gammal kunglig åt lunch i närheten, andra körde till Hjo och
av E20 igen vid Bälinge och kom fram glans. Vi hann med några timmars tid några besökte Karlsborgs fästning med
till Ornunga gamla kyrka. Vi välkom- för vila och promenader i området, dess sevärdheter.
nades av Marianne Lindh, ordförande innan vi samlades i restauranten för
i Svältornas Fornminnesförening, som välkomstdrink och en utsökt middag Middag i Kanalhotellets restaurant
visade oss in i den gamla välbevarade som bestod av utskuren kotlett med med välkomstdrink. Middagen bestod
kyrkan med ursprung från 1200-talet. en fantastisk sås och tillbehör. Däref- av utsökt tillagad vätternröding med
Marianne berättade att kyrkan med ter hallonfromage med grädde, hav- tillbehör och kladdkaka med grädde
klockstapel varit rivningshotad i bör- reflarn och kaffe. och kaffe.
jan av 1900-talet. Bröderna Birger
och G-M Sandzsén, talade då varmt Lördag den 31 maj Söndag den 1 juni
för att de gamla byggnaderna borde
räddas och lyckades övertala bönder- Stor frukost i den vackra matsalen, Efter en stärkande frukost, packade vi
na att köpa kyrkan och klockstapeln med utsikt mot Göta kanal. Båt- ihop vårt ”pick och pack” och körde
och mark för 200 kronor. Svältornas säsongen hade inte riktigt kommit till brandbilsmuseet i Stenåsen, strax
Fornminnesförening bildades och ar- igång, men en och annan båt såg vi, nordväst om Tibro. Vi välkomnades
bete med renovering och underhåll som väntade på att bli utslussad. av Ingemar ”Stenåsarn” Häljestam
kunde börja och har fortsatt sedan och visades upp till ett föreläsnings-
dess. Läs mer på www.hogfuran.se/ Alvar klämtade till samling på gårds- rum i museet, där Ingemar visade bil-
Ornungakyrka. Efter kyrkobesöket planen, med sin malmklocka från Hyl- der och berättade om sin fantastiska
passade det bra med kaffe, smörgås téns mekaniska metallgjuteri i Gnosjö samling brandbilar från början av för-
och kaka i hembygdsgårdens fina – ett minne från Lilla Sommarturen ra århundradet och framåt. Ingemar
trädgård. Många bilintresserade hade 2013. Alla ekipagen ”rättade in sig i berättade med inlevelse om hur han
kommit till parkeringen vid kyrkan för ledet” och körde de få kilometrarna till en gång höll på att missa ett bröl-
att se och beundra våra bilar! Forsviks Bruks museum. lop, när han skulle hämta en Chev-
rolet från Hycklinge Frivilliga Brand-
Färden gick vidare på slingriga skogs- Forsviks Bruk består av sexton bygg- kår i södra Östergötland. Den gamle
vägar och förbi små byar med od- nader, alla med sin egen historia. Om- mannen som skulle sälja brandbilen
lingsmark och kossor ute på grönbete rådet är klassat som riksintresse och hade beskrivit vägen helt fel – det
byggnadsminne. I sexhundra år har var mycket längre i verkligheten! Det
i solen! I orten Ljung såg vi gamla det funnits industrier i obruten följd i var lyckligtvis inte hans eget bröllop!
skrotbilar på en gård. De (skrotbi- Forsvik. Det började med en såg, en Några blev intresserade av ryktet om
larna) hade inte haft samma tur som hammare och en kvarn, alla drivna att det skulle finnas en orenoverad
sina systrar och bröder (våra bilar) med vattnets kraft. De byggnader amerikansk lyxbil av märket Duesen-
till omvårdnad! Tanken slår en: kom- man ser i dag utgör rester av den berg i Smålands djupa skogar.
mer någon nu att spara den här tidens industri som byggdes upp i Forsvik
bilar för eftervärlden i en tid av slit under 1800-talets senare hälft. Här Efter många intressanta och roliga
och släng? Vi lämnade kulturvägen grundades Skaraborgs första verk- berättelser om Ingemars stora sam-
stadsindustri med mekanisk verkstad ling brandbilar och hur han hittat och
och gjuteri. Numera används anlägg- köpt dem, fick vi gå runt och titta på
ningen (förutom som museum) även dem i verkligheten. Verkstaden var
för konferenser, utställningar, kurser, imponerande med massvis av verktyg
musik och teater. Läs mer www.fors- i minutiös ordning och lokalerna ljusa
viksbruk.se och luftiga med fina väggmålningarna,
gjorda av en holländsk konstnär. Vi
Den guidade visningen började med satte oss utomhus och fick kaffe och
Ventilen • 9 | 2014