Page 6 -
P. 6

samling som under några få timmar          Förmodligen samma slags människor        ny tävling.
en söndag i maj varje år invaderar en      som de som köper en Rembrandt eller
annars så stillsam jordbruksbygd. I år     en Picasso! Här finns nog någonstans     Tjolöholm gav också plats för jubi-
blev det nytt publikrekord. Enligt or-     också förklaringen till att en nybyggd   leumsyra i vissa avdelningar. En så-
ganisatörerna kom det 13 000 besö-         exakt kopia av en Ferrari GTO är be-     dan var Ford Mustang-ägarna, som
kare för att se på 1 300 utställda bilar.  tydligt billigare men ger samma wow-     firade att det var 50 år sedan de för-
Vilken folkfest!                           factor som originalet.                   sta Mustangerna introducerades, en

På ett så här stort spektakel måste
man ha ett tema: Årets tema var ra-
cing. Det märktes särskilt på de täv-
lingsfordon som man mötte när man
kom in på utställningsområdets pa-
radplats precis framför den stora röda
ladan. Här stod några exklusiva bilar
sida vid sida.

Den första var en Bugatti 35 A 1925,       Nästa bil i raden var en Mercedes-       omständighet som biltillverkaren Ford
ägd av GMHK:medlemmen Lennart              Benz 300 SL, måsvingebilen. Även         inte har kunnat släppa utan har kom-
Haajanen och som vi har haft gläd-         den utsatt för ett romantiskt tävlings-  mit med nya retro-Mustanger vid olika
jen av att se i många år i Göteborg.       skimmer, så att marknadsvärdet har       tider men utan att lyckas hitta den där
Bredvid den hade tillfälligt parkerat      kunnat trissas upp till astronomiska     rätta ursprungliga Mustangkaraktären
en Ferrari 250 GTO. Nu tänker ni väl       nivåer. Bredvid den en Alfa Romeo        igen, bara nästan.
att vi bara skojar. Det finns väl ingen    Guilia TZ, också en renodlad racerbil
äkta Ferrari GTO i Sverige! Just den       för Mille Miglia och liknande tävlingar  Även Sportvagnsklubben i Göteborg
här dagen verkade det så även om           men jämfört med de föregående, nå-       hade anledning att ta fram champag-
den lika gärna kunde vara en replika.      got mer överkomlig i pris.               neglasen och skåla för klubbens nu
Den var engelskregistrerad med ett                                                  60-åriga existens. Ett särskilt grattis
extra fräsigt nummer. Prislappen på        Så fanns här också en mycket speciell    till vår lokala klubbgranne.
en äkta GTO super-superbil (totalt 39      Bentley som är omöjlig att karakte-
tillverkade 1962-64) ligger idag nå-       risera. Den ser ut som en 1920-tals-     En person som var extra glad efter den
gonstans över 200 milj kr. Det syn-        racer men är i själva verket betydligt   här dagen var Per-Anders Henriksson
tes inte på den. Den var varken över-      modernare. Dan Sverneborn, som           som hade kommit hit i en Borgward
renoverad eller särskilt högfärdig,        själv har byggt bilen på ett Bentley S-  Isabella coupé. Hans bil blev utsedd
bara en häftig racerbil helt enkelt.       chassi från sent 1950-tal och designat   till Best in show, alltså den finaste bi-
Det känns inte helt självklart att en      den högst märkliga karossen, beskri-     len på hela utställningen.
GTO-racer kan betinga sådana fan-          ver den som ett Tiger Moth-flygplan
tasipriser som begagnad bil. Särskilt      för kurviga asfaltsvägar och det känns   Om man har varit på Tjolöholm Clas-
som de föregående ägarna förmodli-         att det går fort, trots att det med da-  sic tidigare, så förstår man varför det
gen har kört den hårt och misshandlat      gens mått mätt inte rör sig om några     är så spännande att få komma hit
den i diverse tävlingar. Vem vill köpa     enormt höga farter. Det han har ska-     igen. Här finns allt för motornördar.
en sådan gammal utsliten bil sedan?        pat handlar mer om en rå racer än        Det är bara att erkänna att man är en
                                           en elegant landsvägskryssare. Dans       sådan. Bilintresset och bilnöjet över-
                                           skapelse ger en äkta fartupplevelse      skuggar många andra intressen, så
                                           och efterliknar några av de brutala      är det bara. Alla stora förberedelser
                                           fartvidunder, som med nästan nakna       och uppoffringar man har gjort för att
                                           robusta chassin försedda med stora       ta sig hit och ställa ut sitt fordon har
                                           flygplansmotorer, deltog i racertäv-     blivit rikligt belönade. Igen och igen.
                                           lingar för nästan 100 år sedan. Dan      Och publiken trivs.
                                           modifierar sin bil litet allt eftersom,
                                           precis så som man förr försökte ut-      Naturligtvis är Tjolöholm Classic Mo-
                                           veckla och förbättra tävlingsbilarna så  tor väl värt sitt entrépris!
                                           att de blev något snabbare inför varje

Ventilen • 6 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11