Page 6 -
P. 6
samling som under några få timmar Förmodligen samma slags människor ny tävling.
en söndag i maj varje år invaderar en som de som köper en Rembrandt eller
annars så stillsam jordbruksbygd. I år en Picasso! Här finns nog någonstans Tjolöholm gav också plats för jubi-
blev det nytt publikrekord. Enligt or- också förklaringen till att en nybyggd leumsyra i vissa avdelningar. En så-
ganisatörerna kom det 13 000 besö- exakt kopia av en Ferrari GTO är be- dan var Ford Mustang-ägarna, som
kare för att se på 1 300 utställda bilar. tydligt billigare men ger samma wow- firade att det var 50 år sedan de för-
Vilken folkfest! factor som originalet. sta Mustangerna introducerades, en
På ett så här stort spektakel måste
man ha ett tema: Årets tema var ra-
cing. Det märktes särskilt på de täv-
lingsfordon som man mötte när man
kom in på utställningsområdets pa-
radplats precis framför den stora röda
ladan. Här stod några exklusiva bilar
sida vid sida.
Den första var en Bugatti 35 A 1925, Nästa bil i raden var en Mercedes- omständighet som biltillverkaren Ford
ägd av GMHK:medlemmen Lennart Benz 300 SL, måsvingebilen. Även inte har kunnat släppa utan har kom-
Haajanen och som vi har haft gläd- den utsatt för ett romantiskt tävlings- mit med nya retro-Mustanger vid olika
jen av att se i många år i Göteborg. skimmer, så att marknadsvärdet har tider men utan att lyckas hitta den där
Bredvid den hade tillfälligt parkerat kunnat trissas upp till astronomiska rätta ursprungliga Mustangkaraktären
en Ferrari 250 GTO. Nu tänker ni väl nivåer. Bredvid den en Alfa Romeo igen, bara nästan.
att vi bara skojar. Det finns väl ingen Guilia TZ, också en renodlad racerbil
äkta Ferrari GTO i Sverige! Just den för Mille Miglia och liknande tävlingar Även Sportvagnsklubben i Göteborg
här dagen verkade det så även om men jämfört med de föregående, nå- hade anledning att ta fram champag-
den lika gärna kunde vara en replika. got mer överkomlig i pris. neglasen och skåla för klubbens nu
Den var engelskregistrerad med ett 60-åriga existens. Ett särskilt grattis
extra fräsigt nummer. Prislappen på Så fanns här också en mycket speciell till vår lokala klubbgranne.
en äkta GTO super-superbil (totalt 39 Bentley som är omöjlig att karakte-
tillverkade 1962-64) ligger idag nå- risera. Den ser ut som en 1920-tals- En person som var extra glad efter den
gonstans över 200 milj kr. Det syn- racer men är i själva verket betydligt här dagen var Per-Anders Henriksson
tes inte på den. Den var varken över- modernare. Dan Sverneborn, som som hade kommit hit i en Borgward
renoverad eller särskilt högfärdig, själv har byggt bilen på ett Bentley S- Isabella coupé. Hans bil blev utsedd
bara en häftig racerbil helt enkelt. chassi från sent 1950-tal och designat till Best in show, alltså den finaste bi-
Det känns inte helt självklart att en den högst märkliga karossen, beskri- len på hela utställningen.
GTO-racer kan betinga sådana fan- ver den som ett Tiger Moth-flygplan
tasipriser som begagnad bil. Särskilt för kurviga asfaltsvägar och det känns Om man har varit på Tjolöholm Clas-
som de föregående ägarna förmodli- att det går fort, trots att det med da- sic tidigare, så förstår man varför det
gen har kört den hårt och misshandlat gens mått mätt inte rör sig om några är så spännande att få komma hit
den i diverse tävlingar. Vem vill köpa enormt höga farter. Det han har ska- igen. Här finns allt för motornördar.
en sådan gammal utsliten bil sedan? pat handlar mer om en rå racer än Det är bara att erkänna att man är en
en elegant landsvägskryssare. Dans sådan. Bilintresset och bilnöjet över-
skapelse ger en äkta fartupplevelse skuggar många andra intressen, så
och efterliknar några av de brutala är det bara. Alla stora förberedelser
fartvidunder, som med nästan nakna och uppoffringar man har gjort för att
robusta chassin försedda med stora ta sig hit och ställa ut sitt fordon har
flygplansmotorer, deltog i racertäv- blivit rikligt belönade. Igen och igen.
lingar för nästan 100 år sedan. Dan Och publiken trivs.
modifierar sin bil litet allt eftersom,
precis så som man förr försökte ut- Naturligtvis är Tjolöholm Classic Mo-
veckla och förbättra tävlingsbilarna så tor väl värt sitt entrépris!
att de blev något snabbare inför varje
Ventilen • 6 | 2014