Page 6 -
P. 6
I öppen Alfa Romeo till Nordkap.

fortsätter till Sveg där vi träffar Alfisti Patrik i en Fiat X1/9 Fredag. Vi säger arrivederci till våra amici, tackar våra
med Alfa V6 motor. Han och kompisar har ordnat en träff outtröttliga ledare Wille och Bebo och kör hem mot
mitt i byn vid den stora björnstatyn en jätte av trä ca 10 Göteborg. Vi har familjeangelägenheter hemma som drar.
m hög. En proffsfotograf tar foto för tidningen stående Västergötland visar sig från sin bästa sida så vi letar oss
på taket på en stor skåpbil. När bilen börjar flytta sig för fram på småvägar ju mindre desto bättre. Våra reskam-
annan bildvinkel ser det vådligt ut, men det hela avlöper rater drar vidare söderut mot Limhamn, där dom stan-
utan andra missöden än att fotografen glömmer sin fo- nar två nätter. Ny Festa Vichingi hos Wille och Stina, den
toväska. Patrik har varit med om att bygga björnstatyn blev livad har vi hört. Italienarna kör sedan snabbt hemåt,
och placerat ett Alfa Romeo märke bakom örat. Det blir vissa passar på att besöka Köpenhamn och Hamburg. Vi
varmare och varmare och vi njuter av fartvinden. Söder får rapporter att alla tagit sig hem utan missöden.
om Kristinehamn i Nybble är vi inbokade på Svedjegården
som ägs av ett holländskt par som tidigare körde en Hemma konstaterar vi att vi varit med på en fantastiskt
Spider likadan som vår: vi har lite erfarenhetsutbyte. Här reseäventyr, till största delen tack vare bra planering och
äter vi holländska jätteköttbullar på hemligt recept, men förarbete av Wille och Bebo. Vi tillryggalade 580 mil, på
vi listar ut att det ingår älgkött… 4 liter olja, en massa bensin, ett tändstiftsbyte. Ingen
punktering, bra för vi lämnade reservdäcket hemma och
tog med punkteringsspray och elektrisk pump. Inga ma-
skinella fel uppstod på någon av bilarna. Det tycker vi
visar på bra kvalitet. Och ja det gick mycket bra att köra
till Nordkap i en öppen Alfa Romeo, hela vägen med suff-
letten nerfälld. Det var till och med mycket intressant och
behagligt. Och det blev mycket lax, renkött och älgkött
med lingon.

Fredrik och Ann-Katrin Widerberg i Alfa Romeo Spider
2000, årsmodell 1972.

Foto: Ann-Katrin Widerberg
Wille och Stina Roos
Dario

Mer bilder och info finns på
www.veloce.se Nordkapp maps och
www.duettoclub.it/forum/topic.asp?topic_ID=8643

RPB – en svensk biltillverkare? Jan Segerfeldt

Om jag skulle fråga: pågick fram till 1973 men på grund av ändrade tävlings-
Nämn två stora svenska regler blev det inga fler formel V-bilar därefter.
biltillverkare? Alla skulle
svara Volvo och Saab. Men Redan 1968 hade man tagit fram en sportbil, RPB Piraya,
om jag i stället ber er säga som var en tvåsitsig svansmotorförsedd sportbil med må-
tre stora svenska biltillver- svingdörrar inspirerad av Ford GT 40 som var det hetaste
kare? Svaret skulle (utöver i racing-världen just vid den här tiden. Idén var att man
Volvo och Saab) kunna bli t köpte ett kit som man byggde själv på ett VW-chassi för
ex Thulin eller Scania. Men så litet som 3 800 kr. Första året lockade man 40 köpare
säg tre biltillverkare efter av kittet. Återförsäljaren BEA-agenturer i Stockholm in-
1945. Betydligt svårare! förde en helsidesannons i en motortidning. Här angavs
Visst kommer man att som priset för “fullblodssportvagnen” till 4  750 kr plus en
nummer tre direkt tänka begagnad VW. Köparna blev med tiden något besvikna
på Koenigsegg, det lilla fö- för det visade sig vara rätt komplicerat att få ihop bilen.
retaget som just nu är på Fabriken tvingades året efter att införa omfattande mo-
allas läppar för att ha köpt difikationer för att det skulle bli lättare att montera bilen
(?) Saab. Eller på sportbi- på egen hand. Nu ändrades modellnamnet till RPB GT och
len Indigo som Jösse Car den skilde sig utvändigt från föregångaren genom att må-
AB hann göra 40 exem- svingedörrarna hade ersatts av konventionellt öppnade
plar av innan konkursen 1999. Men om jag säger att det dörrar. Man kunde också få bilen färdigbyggd från fabrik.
finns en svensk biltillverkare som har tillverkat fler bilar Men myndighetskraven för hemmabyggda bilar skärptes
än Koenigsegg och Jösse Car AB tillsammans – då blir det drastiskt i Sverige redan 1970, vilket ställde till det för kit
ännu svårare. Vad säger ni då om RPB? car-marknaden. Det blev helt omöjligt att få ett hemma-
Vem har hört talas om RPB! Kanske inte så många men bygge från RPB godkänt utan att man kunde visa på ett
förkortningen står för Racing Plast Burträsk, ett företag genomfört krocktest av den färdiga bilen. Intresset för
som grundades 1965 av Kjell Lindskog för att tillverka RPB dalade fortare än Leif Johansson på Volvos beskriv-
svenska racerbilar och kit-cars. Det började med att RPB ning av inbromsningen på lastbilsmarknaden i slutet av
gjorde två formel V-racerbilar som var kopior av American krisåret 2008. Visserligen fanns det fortfarande en god
Beach Car and Dolling Fve men snart gjorde RPB sin egen marknad för RPB i Finland och Norge men efter att fa-
fomel V- version som blev mycket framgångsrik på täv- briken brandhärjades 1971 och formarna totalförstördes
lingar och erövrade flera viktiga banrekord. Produktionen blev det totalstopp i produktionen. Den finländske impor-
tören köpte tillverkningsrätten till RPB GT och startade en

6 Ventilen 3-2009
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11